ارسال به دیگران پرینت

پنج پیش بینی انرژی برای سال ۲۰۲۱

شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ پیامدهای کم سابقه ای در سراسر صنعت انرژی به دنبال داشت و تحولات مربوط به همه گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ بزرگترین عامل تاثیرگذار بر این بخش خواهد بود.

پنج پیش بینی انرژی برای سال ۲۰۲۱

روند همه گیری کووید ۱۹ حتی از سیاستهایی که دولت جدید آمریکا به اجرا می گذارد، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

بخش انرژی در ابتدای سال میلادی جاری عملکرد خوبی داشت که تحت تاثیر انتظار سرمایه گذاران برای بازگشت به وضعیت عادی بود. اما این انتظارات ضعیفتر شده و تحت کنترل قرار گرفتن همه گیری مدت طولانیتری زمان خواهد بود و همچنان ریسک عقب نشینی قابل توجه وجود دارد.

پایگاه خبری اویل پرایس با توجه به این موضوع، پیش بینی هایی درباره روندهای مهم انرژی مطرح کرده که عبارتند از:

۱- میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت امسال بین ۵۰ تا ۵۵ دلار خواهد بود

نفت همچنان مهمترین کالای جهان است. معلوم نیست چه مدت طول خواهد کشید تا همه گیری ویروس کرونا تحت کنترل قرار گیرد و ابهامات زیادی پیرامون روند قیمتهای نفت وجود دارد. قیمتهای نفت در سه ماهه چهارم صعود کردند و اکنون نزدیک به سطح قیمت یک سال پیش قرار دارند. این نشان دهنده احیای قوی است اما در صورت رشد تقاضا، اوپک می تواند ظرفیت مازاد تولید خود را آزاد کند و این امر مانعی برای رشد بیشتر قیمت نفت ایجاد خواهد کرد.

میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۹ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه بود که حدود ۲۰ دلار کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ بود. میانگین قیمت امسال شاخص نفت آمریکا بالاتر از سال گذشته خواهد بود. قیمت اسپات این شاخص در حال حاضر حدود ۵۳ دلار است. تقاضا نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایینتر است و این به منزله ریسکی برای کاهش بیشتر قیمتهاست. پیش بینی می‌شود  میانگین قیمت وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۲۱ بین ۵۰ تا ۵۵ دلار باشد. با این حال اگر واکسنهای فعلی نتوانند بر انواع جدید ویروس کرونا موثر باشند یا کنترل همه گیری مدت طولانیتر از حد انتظار طول بکشد، قیمت نفت ممکن است پایین ۵۰ دلار را بشکند. اما اگر همه گیری سریعا تحت کنترل قرار گیرد، شاهد روند احیای قوی قیمتهای نفت و صعود آنها به بالای ۵۵ دلار خواهیم بود.

۲- مجموع تولید نفت آمریکا برای دومین سال پیاپی کاهش خواهد یافت

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد و بر مبنای سالانه دو میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ بود. شمار دکلهای حفاری نفت در هفته های اخیر رشد کرده اما همچنان ۵۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا لیزینگ جدید حفاری نفت و گاز و مجوزهای حفاری در زمینها و آبهای فدرال را به مدت ۶۰ روز معلق کرده است. وی همچنین مجوز خط لوله نفتی کی استون ایکس ال را لغو کرد و نشان داد که دولت وی با صنعت نفت میانه ای نخواهد داشت.

تمامی این موارد احتمال ادامه کاهش تولید نفت که در اواخر سال ۲۰۲۰ شروع شد را نشان می دهد. با این حال این کاهش آهسته خواهد بود و شاید تولید نفت آمریکا تثبیت شود.

۳- میانگین قیمت گاز طبیعی حداقل ۲۵ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود

سال گذشته پیش بینی شده بود میانگین قیمت گاز طبیعی به پایینترین حد در بیش از ۲۰ سال گذشته نزول کند و چنین اتفاقی یهم افتاد. میانگین قیمت اسپات گاز طبیعی در هاب هنری در سال ۲۰۲۰ حدود دو دلار و سه سنت به ازای هر واحد MMBtu بود که پایینترین میانگین قیمت سالانه از زمان آغاز رصد آمار توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۱۹۹۷ بود.

 اما کاهش تولید نفت به معنای کاهش عرضه گاز طبیعی مرتبط با تولید نفت است. این امر روند عرضه را محدودتر کرده و عاملی در بهبود قیمت گاز طبیعی در اواخر سال ۲۰۲۰ بود. انتظار می رود روند بهبود قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا کند و به دو دلار و ۵۰ سنت در هر واحد MMBtu برسد که به منزله رشد ۲۵ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

۴- افزایش واردات نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱

واردات نفت آمریکا از سال ۲۰۰۵ که به ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود، به طور پیوسته کاهش داشت و تنها در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ که سقوط قیمتهای نفت روی تولید داخلی تاثیر منفی گذاشت، این روند معکوس شد اما تا پایان سال ۲۰۲۰ واردات نفت به آمریکا به شش میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

انتظار می رود این روند در سال ۲۰۲۱ مجددا معکوس شود. ریزش قیمتها در سال گذشته و مقررات جدید دولت بایدن احتمالا باعث پایین رفتن سطح تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری می‌شود  اما مجموع تقاضا بهبود پیدا خواهد کرد و در نتیجه واردات بیشتری برای جلوگیری از کمبود انجام می گیرد.

۵- سوددهی ۳۰ درصدی شرکت کونوکوفیلیپس

سوددهی شرکت کونوکوفیلیپس که بزرگترین شرکت سهامی عام تولیدکننده نفت و گاز در جهان است، سال گذشته ۲۰ درصد پیش بینی شده بود و پیش از شیوع ویروس کرونا در موقعیت خوبی قرار داشت اما همه گیری کووید ۱۹ باعث سقوط تقاضا برای نفت شد و در نتیجه کونوکوفیلیپس سال ۲۰۲۰ را با حدود ۴۰ درصد افت به پایان برد. اگر ریزش قیمت نفت امسال تکرار نشود بازار این شرکت به ارزش واقعی خود بازخواهد گشت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه