ارسال به دیگران پرینت

محسن هاشمی: ممکن است تاثیرات کرونا تا سالهای آینده با ما بماند؛ باید منتظر اتفاقات دیگری از این دست باشیم

رییس شورای شهر تهران گفت: کرونا ایجاد شد و ممکن است تاثیرات آن تا سالهای آینده با ما بماند، باید منتظر اتفاقات دیگری از این دست باشیم.

محسن هاشمی: ممکن است تاثیرات کرونا تا سالهای آینده با ما بماند؛ باید منتظر اتفاقات دیگری از این دست باشیم

محسن هاشمی در مراسم اهدای جایزه خشت طلایی گفت: امسال پنجمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی توسط مدیریت شهری تهران برگزار می گردد که ابتدا لازم است از فعالان این حوزه تقدیر شود، موضوع جایزه امسال، شهرسالم، اقدامات محلی و تاثیرات جهانی است وبراساس 13 معیار پروژه های ارائه شده به این مسابقه داوری شده اند که در جای خود توسط مسئولان مربوطه توضیح داده می شود.

او افزود: موضوعی که می خواهم در این فرصت به آن بپردازم براساس شرایط امروز جامعه جهانی و درگیری با پاندمی کروناست، کرونا که ویروسی محصول یک اشتباه یا یک اقدام محلی بود، حدود 400 روز است که جهان را درگیر خود کرده است و پس از پایان جنگ جهانی دوم، تاکنون رخدادی با این میزان فراگیری واثرگذاری در زندگی انسانها در همه کشورهای جهان دیده نشده است.

هاشمی اضافه کرد: در کنار ابعاد منفی کرونا، ویژگی های مثبتی نیز وجود داشته است، از همدلی و همراهی و توجه انسانها به یکدیگر تا کاهش آلایندگی محیط زیست واحیای طبیعت در بسیاری از نقاط جهان، شهرهای ما در دوران کرونا نفسی از هجمه طولانی دهه های گذشته کشیدند.

او افزود: کرونا، انسانهای درگیر و سراسیمه را مجبور به تامل و نشستن و بازنگری در درون وبیرون خود کرد و شاید بتوان گفت جهان پس از کرونا، با جهان قبل از کرونا متفاوت خواهد بود.

هاشمی اضافه کرد: به نظر می رسد تاثیرات این پاندمی برمدیریت شهری و پروژه های شهری نیز نیاز به بازنگری و مطالعه جدی دارد، گزارش دقیقی به من داده نشده که آیا پروژه هایی مرتبط با کرونا، در این مسابقه شرکت کرده اند یا خیر، اما این موضوع می تواند بستر بکری برای طراحی پروژه های شهری در دوره های آینده باشد.

او افزود: باید بتوانیم از فضایی که کرونا با کاهش ترددها و ارتباط های رو در رو وازدحام ها ایجاد کرده، برای بازآفرینی شهر و ایجاد فضاهای شهری استفاده کنیم، کرونا فرصت با خانواده بودن را افزایش داده است و اجتماعات انبوه وبزرگ شهری را به گردهمایی های کوچک و در سطح خانواده تجزیه کرده است.

هاشمی اضافه کرد: سیستم حمل ونقل عمومی، سیستم ارائه خدمات، فروشگاهها ومراکز حراج ومالهای بزرگ، رویدادهای فرهنگی وهنری، گردشگری و تفریحات در شهر همه باید با شرایط جدید خود را تطبیق دهند.

او افزود: کرونا ایجاد شد و ممکن است تاثیرات آن تا سالهای آینده با ما بماند، باید منتظر اتفاقات دیگری از این دست باشیم.

هاشمی اضافه کرد: سلامت وتاب آوری شهری، نیاز به تعریف دارد، شاید در گذشته ما نگران سیل، زلزله، آتش سوزی یا جنگ بودیم اما پاندمی ها رخدادی متفاوت هستند و آثار و پیامدهای دیگری دارند.

او افزود: نکته ای که در شعار امسال جایزه خشت طلایی وجود دارد، اثرپروانه ای است، اقدامات محلی، آثار جهانی به تبدیل شدن یک رویداد هرچند کوچک به یک رفتار جهانی اشاره دارد، فضای مجازی موجب حذف فاصله ها، مرزها و سانسورها در تبادل اطلاعات و تجربیات دارد، می توان از یک خلاقیت موفق در سطح محلی، چالش و کمپینی ملی، منطقه ای و حتی جهانی خلق کرد که دنیا را به محل بهتری برای زیستن تبدیل کند.

هاشمی اضافه کرد: شهر سالم، شهری برای زندگی است، شهری است که روح و جسم شهروندان در آسایش و آرامش باشد

او افزود: طبیعتا بازآفرینی چنین محیطی جز با مشارکت شهروندان، همراهی وحمایت دولتهای محلی وملی و ایجاد یک ذهنیت مشترک برای فردایی بهتر ممکن نیست

هاشمی اضافه کرد: رخدادهایی نظیر جایزه خشت طلایی فضا را برای به اشتراک گذاشتن و الگوگیری از تجربیات موفق فراهم می سازد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه