ارسال به دیگران پرینت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: فرانسوی‌ها به دنبال بهانه‌جویی هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارنظر مقامات فرانسوی مبنی بر اینکه قبل از بازگشت آمریکا به برجام این ایران است که باید به تعهدات خود بازگردد، گفت: به نظر می‌رسد فرانسوی ها به دنبال بهانه جویی هستند چرا که در عرف بین‌الملل این موضوع روال است که کشوری که در ابتدا تعهدات خود را زیر پا گذاشته برای بازگشت در ابتدا باید او تعهدات خود را اجرایی کند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: فرانسوی‌ها به دنبال بهانه‌جویی هستند

حسن بهشتی‌پور با بیان اینکه به نظر می رسد اظهارات مقامات فرانسوی به نوعی بهانه جویی و واکنش به مصوبه اخیر  مجلس در مورد اقدام راهبردی ایران  برای لغو تحریم ها  است که دولت نیز در حال اجرای آن است، تصریح کرد : این آمریکا بوده که در ابتدا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده است، بنابراین برای بازگشت نیز در مرحله اول باید واشنگتن به تعهدات خود بازگردد و این یک امر روال در عرصه بین المللی است.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات متناظر برای انجام تعهدات می تواند یک راه حل میانی در ارتباط با این موضوع باشد، افزود: آمریکایی ها در سال 1397 به صورت یک طرفه از برجام خارج شدند. ایران یک سال به اروپایی ها فرصت داد که به تعهدات خود در برابر ایران عمل کنند ولی آن ها اقدامی انجام ندادند. ایران از اردیبهشت  ۱۳۹۸تصمیم گرفت که به صورت گام به گام و با ایجاد فاصله های 60 روزه تعهدات برجامی خود را کاهش دهد به این منظور که به اروپایی ها همچنان فرصت داده باشد ولی آن ها به تعهدات خود عمل نکردند و این ادعا را مطرح می کردند که شرکت های اروپایی از ترس آمریکا اقدامی را جهت تعامل با ایران انجام نمی دهند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی ها به برجام بازگردند دیگر بهانه ای برای طرف های اروپایی جهت عدم انجام تعهداتشان باقی نمی ماند. ایران نیز در همین چارچوب بارها تأکید کرده که اگر اقدامات موثری از سوی طرف مقابل برای اجرای تعهداتش مشاهده کند به این اقدامات واکنش نشان خواهد داد و در راستای انجام تعهداتش عمل می کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه