ارسال به دیگران پرینت

ابراهیم شکوری؛ پروژه شکست خورده ماشین امضا

ابراهیم شکوری یکی از پروژه‌های شکست خورده در زمینه جوانگرایی است. فوتبالیستی که بدون داشتن سابقه مدیریت، عهده‌دار سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد تا تبدیل به یک ماشین امضا شود.

ابراهیم شکوری؛ پروژه شکست خورده ماشین امضا

 وقتی ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی سابق فدراسیون فوتبال از سمت خود عزل شد، جملات تکان دهنده‌ای را به زبان آورد. او گفت: «اگر از دخالت برخی مدیران در کارش جلوگیری می‌کرد، ۱۶ ماه دوام نمی آورد.» مدیر جوانی که فارغ التحصیل دانشگاه علمی - کاربردری پرسپولیس است، حالا بعد از دورانی که فقط دستگاه امضا بود، مدیر اجرایی پرسپولیس شده است؛ تیمی که بزرگان بسیاری دارد و برخی از آن‌ها در خارج از زمین فوتبال هم نخبه هستند.

جالب‌ترین وجه داستان حضور شکوری زمانی است که او ادعا می‌کند روحش هم از انتخابات اسکوچیچ خبردار نبوده است. او به عنوان دبیرکل و مسئول اجرایی فدراسیون که قرار است مسئولیت همکاری با سرمربی تیم ملی را در پرداخت حقوق و دستمزد او و همینطور فراهم کردن امکانات برعهده داشته باشد، از طریق سایت فدراسیون فوتبال از انتخاب سرمربی مطلع شد.

درباره روی کار آمدن ابراهیم شکوری در فدراسیون فوتبال شایعات بسیاری وجود دارد، مثلا اینکه او دوست علی تاج، فرزند رئیس سابق فدراسیون فوتبال است اما این موضوع از سوی مدیر کنونی پرسپولیسی‌ها تکذیب شده است.

تمام این اتفاقات دست به دست هم داده که شکوری حالا خودش را برای تصدی سمت‌های مهم در فوتبال بداند؛ نه به بهانه اینکه دوران درخشانی در مدیریت داشت بلکه به خاطر اینکه صرفا روی صندلی دبیرکل نشسته تا نامه‌های مدیرانی مانند ساکت را امضا کند.

به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به دوران حضور ابراهیم شکوری در فدراسیون فوتبال که به شکل نه چندان شایسته‌ای عزل شد و مورد استفاده فدراسیون هم قرار نگرفت.

* تخلف قانونی شکوری و فدراسیون فوتبال

با اتمام فرصت بازنشسته‌ها و کنار رفتن محمدرضا ساکت از دبیرکلی فدراسیون فوتبال، نیاز به کسی بود که بدون مزاحمت، دستور مدیران بالادستی را امضا کند. در نتیجه مدیران به انتخاب شکوری رضایت دادند و به طور غیرقانونی او به مدت ۱۶ ماه عهده‌دار این سمت بود.

در اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال پیرامون شرایط دبیر کل فدراسیون آمده: «دارا بودن ۱۰ سال سابقه مدیریت که حداقل پنج سال آن در ورزش بوده باشد.» نگاهی به سابقه شکوری گویای وجود نواقص در کارنامه او است اما در آن مقطع تاج برای صلاح خود و رفقایش، قانون را در نظر نگرفت تا انتظاراتشان به سرعت برآورده شود.

* مدیری برای استقبال از ویلموتس

ابراهیم شکوری جزو نفراتی بود که به استقبال مارک ویلموتس رفت. البته او قبل از ویلموتس مذاکراتی هم با هروه رنار فرانسوی انجام داده بود اما در نهایت برای استقبال از ویلموتس راهی فرودگاه شد تا با توجه به جوانی و خوش پوشی به نسبت سایر مدیران فدراسیون، تصویری تازه و قبراق از این فدراسیون به نمایش بگذارد اما روحش هم خبر نداشت که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و فقط اوامر مدیران بالادستی خود را بدون چون و چرا برآورده می‌کرد. کما اینکه بعدا در مصاحبه‌ای گفت: "در رابطه با قرارداد ویلموتس نقشی نداشتم. طبق اساس‌نامه فدراسیون فوتبال کارم را انجام دادم. قطعا اگر روزی بحث سرپرستی کنار برود و اسم دبیرکل روی من باشد، نوع رفتارم خیلی فرق می‌کند."

* وقتی دبیرکل فدراسیون هم در بازی نیست

شکوری جمله تامل برانگیزی درباره نحوه انتخاب اسکوچیچ به زبان آورد. این موضوع نشان می دهد که سرمربی کنونی تیم ملی در سنوات گذشته جزو گزینه ها سرمربیگری نبوده  و ناگهان ورق به نفعش برگشته و حتی دبیرکل هم روحش از این اتفاق خبردار نبوده است. شکوری می‌گوید «در انتخاب اسکوچیچ هم نقشی نداشتم چرا که در آن مقطع من در سوئیس بودم و خودم هم صبح این مساله را فهمیدم!»

* برکناری شکوری به بدترین شکل ممکن

بعد از گذشت ۱۶ ماه از دبیرکلی غیرقانونی شکوری و تغییر قدرت در فدراسیون فوتبال و برگزار نشدن انتخابات، تغییراتی با توجه به فشارهای موجود از بیرون فدراسیون فوتبال شکل گرفت. در نتیجه این اتفاقات، دبیرکل وقت یعنی شکوری به شکل غیرقانونی از سمتش برکنار شد و خطر تعلیق این فدراسیون فوتبال را از ناحیه کنفدراسیون فوتبال آسیا تهدید کرد.

ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در نخستین روزهای فروردین اعلام کرد که مهدی محمدنبی سرپرست دبیرکلی این فدراسیون شده است. این اتفاق در حالی بود که جلسه‌ برکناری شکوری برگزار نشده بود و حتی خود او برای برگزاری جلسه یا هیات رئیسه نامه نگاری نکرده بود. این موضوع در نهایت به تایید شکوری هم رسید تا فدراسیون فوتبال چند روزی برای حل و فصل این مشکل رایزنی کند. در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا این فدراسیون را مجاب کرد قوانین را به درستی پیاده کند و بعد از برگزاری جلسه با حضور شکوری، با برکناری او موافقت شد و محمدنبی به عهده دار دبیرکلی شد.

شکوری درباره این ماجرا می‌گوید: روز ششم فروردین با بهاروند صحبت کردم. صحبتی با او داشتم و گفت که احتمالا تغییراتی را ایجاد کنیم. من بالغ بر ۱۰ بار این صحبت را شنیده بودم. نفرات متعددی قرار بود جای من انتخاب شوند. واقعیت این بود که تصور کردم باز هم مانند دفعات قبل اتفاقی رخ نمی‌دهد.

* شکوری: اگر دخالت می‌کردم، ۱۶ ماه دوام نمی‌آوردم

بی‌اختیار بودن شکوری در سمت دبیرکلی فدراسیون و اجرای امور برای اهالی فوتبال مشخص بود و عده‌ای حضور او در این سمت را فرمالیته می‌دانستند. سرپرست دبیرکلی سابق فدراسیون در واکنش به عدم اختیار در اجرای امور و دخالت در برخی اقدامات نادرست این فدراسیون گفت: اگر می‌خواستم در برخی موارد دخالت کنم، ۱۶ ماه کار نمی‌کردم. سعی کردم با برنامه بلندمدت تا جایی که می‌توانم بمانم و به فوتبال کمک کنم. با گذشت زمان، تاثیرگذاری من هم بیشتر شد و سعی کردم بیشتر در امور فدراسیون دخالت کنم.

او در شرایطی این سخنان را به زبان می‌آورد که اگر در همان مقطع نسبت به عدم اختیار خود اعتراض می‌کرد، شاید جلوی فجایعی مانند ماجرای ویلموتس گرفته می‌شود و مردم می‌دانستند که مهدی تاج و دوستانش در فدراسیون در حال پیاده کردن چه فاجعه ۶.۲ میلیون یورویی هستند.

* تغییر دستمزد پرداختی به اسکوچیچ از ریال به ارز!

به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال قرارداد سرمربی تیم ملی به ریال منعقد شده و او مطالباتش را به ریال درخواست خواهد کرد اما چندی بعد تصویری از الحاقیه قرارداد این سرمربی منتشر شد که حاکی از پرداخت حقوق به صورت ارزی بود. مغز متفکر این طرح ابراهیم شکوری بود. او می گوید: یکی از مشکلات ما عدم پرداخت مطالبات فدراسیون فوتبال از سوی فیفا بود چرا که هیچ بانکی برای پرداخت وجوهات به بانک ایرانی موافقت نمی‌کردند. در نتیجه قرارداد اسکوچیچ بهترین موقعیت بود که بتوانیم مطالبات‌مان را از فیفا دریافت کنیم و همچنین دیگر به صورت ریالی هزینه نکنیم. این نامه برای همین نوشته شد و دنبال راهی بودیم که چطور می‌توانیم یک متمم به قرارداد اسکوچیچ اضافه کنیم تا مبلغ را به نرخ روز تبدیل و از طریق فیفا تبدیل کنیم و به این شکل مطالبات‌مان رابرای حل مشکلات مالی استفاده کنیم.

* ناتوانی شکوری در اصلاح اساسنامه فدراسیون

یکی از دلایل برکناری شکوری، عدم تسلط و تجربه کافی او در پیشبرد برنامه اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بود. در واقع فدراسیون و نهادهای بالادستی به این نتیجه رسیده بودند که او نمی‌تواند برنامه اصلاح اساسنامه را پیش ببرد و در نهایت او را کنار گذاشتند تا مهدی محمدنبی به علت سال ها تجربه در این سمت، عهده‌دار امور شود.

* حذف مدیر جوان از فدراسیون فوتبال

شکوری که در ابتدا از برکناری خود ناراحت بود، بعد از این اتفاقات چندین بار به صورت کلامی اظهار امیدواری کرد که فدراسیون فوتبال از او در سایر بخش‌ها استفاده کند. او گفت که فدراسیون روی او سرمایه گذاری کرده و کنار گذاشتن او از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است ولی مهدی محمدنبی هیچ برنامه‌ای برای استفاده از شکوری در هیچ بخشی نداشت.

البته علت این موضوع مشخص نشد که چرا شکوری مجددا به فدراسیون برنگشت اما مشخص بود که این فدراسیون هیچ حسابی روی توانایی‌های شکوری باز نکرده بود.

* شکوری؛ مدیر پروژه VAR در ایران!

ابراهیم شکوری، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال مسئولیت اجرای پروژه VAR را در فوتبال باشگاهی ایران برعهده گرفت.

شکوری یکم مرداد ۹۸، درست یک سال و پنج ماه قبل، در زمانی که بحث‌ها به شکل هیجان‌زده‌ای درباره VAR در جریان بود ادعا کرد که VAR در هفته پنجم یا ششم نیم فصل دوم لیگ نوزدهم اجرا خواهد شد.

 او هم در شرایطی که مسئولان اظهارنظرهای رنگارنگی در این زمینه ارائه می‌کردند، نوید داد که سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم اجرا شد اما همینه این موضوعات در حد حرف باقی ماند.

* فاجعه‌ای که در دوره شکوری رخ داد

ممنوعیت میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در دوره مدیریتی شکوری به وقوع پیوست. در نتیجه این اتفاقات، شکوری به همراه معاون قهرمانی وزارت ورزش و مدیران چهار نماینده آسیایی ایران راهی مالزی شدند تا علت این تصمیم را بدانند و جلوی آن را بگیرند.

بعد از بازگشت از کوالالامپور، اعلام شد که AFC موافقت کرده تیم‌های ایرانی در دور رفت این مسابقات مهمان و در دور برگشت میزبان باشند؛ تصمیمی که بسیار عجیب بود چرا که در این صورت همه چیز به نفع تیم‌های ایرانی می‌شد و این رقبای ایران بودند که ضرر می‌کردند. در همان زمان هم خبرهایی بود که AFC چنین چیزی را مطرح نکرده اما شیوع کرونا و برگزاری مسابقات به صورت یکپارچه در قطر فرصت روشن شدن واقعیت را گرفت.

به گزارش ایسنا، ابراهیم شکوری یک تجربه ناموفق برای جوانگرایی در فوتبال بود؛ کسی که هیچ تجربه‌ای در حوزه مدیریتی نداشت و برای رسیدن به خواسته‌های خود، تبدیل به ماشین امضا در سمت سرپرست دبیرکلی شد. او حاضر شد برای بقا در این سمت قانون را نادیده بگیرد و به قول خودش حرفی روی حرف مسئولان خود نزند تا در پستش دوام بیاورد. اگر چه اگر شکوری متوجه بار سنگین سخنان خود می‌شد، هرگز آن را به زبان نمی‌آورد اما موضوع وقتی حادتر می‌شود که او در حال حاضر مدیر اجرایی پرسپولیس است و باید دید چه اتفاقاتی در این دوره رخ خواهد داد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه