ارسال به دیگران پرینت

شناسایی واحدهای دانش‌بنیان برای بومی‌سازی فناوری با بیشترین ارزبری

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از شناسایی واحدهای دانش بنیان برای رفع نیازهای فناوری که دارای بیشترین ارزبری هستند، خبر داد و گفت: اسامی این واحدها علاوه بر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سازمات‌های ایمیدرو و ایدرو ارسال شده است.

شناسایی واحدهای دانش‌بنیان برای بومی‌سازی فناوری با بیشترین ارزبری

دکتر برات قبادیان  با بیان اینکه برنامه جامع آموزش‌های کوتاه مدت در حوزه ارتقای توانمندسازی تدوین شده است، اظهار کرد: علاوه بر آن برنامه جامع پژوهش‌های کاربردی و فناورانه و برنامه جامع بهره‌وری بخش منابع انسانی تدوین شده است؛ چرا که بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که بتوانیم به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم که یک سوم رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری منابع انسانی محقق شود.  

وی با اشاره به اجرای طرح ملی توانمندسازی منابع انسانی و اشتغال دانش آموختگان در کشور، ادامه داد: این طرح از اشتغال دانش آموختگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی آغاز شد و رویکرد ما در این طرح آن است که دانش آموختگان پس از تحصیل بیکار نباشند و پایان‌نامه‌های دوره ارشد و رساله‌های دوره دکتری به عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی وارد شود.

قبادیان عنوان این طرح را "تاپ" (طرح توانمندسازی و اشتغال پایدار) ذکر کرد و یادآور شد: علی‌رغم آنکه ۹۰ سال دانشگاه در این کشور راه اندازی شده است و همواره بر رابطه صنعت با دانشگاه تاکید شده است، ولی هیچگاه نتوانستیم این رابطه را به صورت موثر برقرار کنیم؛ از این رو باید طرح برد-برد برای جامعه و صنعت و دانشگاه را اجرایی کنیم و بر این اساس طرح ملی "تاپ" اجرایی شد.

وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح ملی، توضیح داد: این طرح ملی دارای پلتفرمی با نام سامانه "تاپ" است که در این سامانه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری کشور مشکلات و معضلات ناشی از عدم به کارگیری علم و فناوری را در این سامانه بارگذاری کنند و از سوی دیگر دانشگاه‌ها بر اساس توانمندی‌های خود از طریق طرح‌های تحقیقاتی اساتید و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره دکتری این نیازها را برطرف کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از این طریق علاوه بر آنکه دو سال مهارت دانشجویان ارتقا می‎یابد، موجب دانش بنیان شدن محصولات صنعتی خواهد شد، یادآور شد: یکی دیگر از مزایای این طرح این است که دانشجویان نخبه دانشگاهی به جای انجام طرح سربازی می‌توانند در واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی فعال شوند.

به گفته وی در این طرح با مجوز مقام معظم رهبری در سال جاری حدود ۲۰۰ نفر جذب شدند که از این تعداد ۴۰ نفر در بهمن ماه پس از سپری کردن دوره آموزشی در واحدهای دانش بنیان و بخش‎های تحقیق و توسعه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.  

قبادیان با تاکید بر اینکه در این طرح تاکنون ۱۳ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کردند، اظهار کرد: این تعداد واحد حدود ۴ هزار طرح فناورانه را بارگذاری کردند و از سوی دیگر این درگاه به روی اساتید و دانشگاهیان باز است.

مشارکت اساتید در طرح ملی رفع نیازهای صنعتی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مشارکت اساتید در این طرح خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح اساتید می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند و یا دانشجویان دکتری می‌توانند دوره پسا دکتری خود را در صنعت اجرایی کنند؛ از این رو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دستورالعمل و آیین نامه‎ای را در این زمینه تدوین و ابلاغ کرده است.

وی یادآور شد: بر اساس این دستورالعمل اساتیدی که وارد این طرح شوند، ۶ ماه تا ۲ سال حقوق خود را از وزارت علوم دریافت می‌کنند و اساتید در این مدت اقدام به حل مسایل بخش صنعتی می‌کنند.

بومی‌سازی فناوری

قبادیان اضافه کرد: در کنار این طرح به منظور بومی سازی فناوری، طرح دیگری را شروع کردیم و بر اساس آن ‌در زمینه اینکه چرا فناوری از خارج وارد کشور می‌شود، چه کالاهایی وارد می‌شود و اینکه آیا کشور توان تولید کالاهای وارداتی را دارد یا خیر، مطالعاتی را اجرایی کردیم.

وی با بیان این مطالعات مربوط به واردات سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است، گفت: این مطالعات نشان داد که به طور میانگین ۴۴ تا ۴۵ میلیارد تومان در سال محصول و یا فناوری به کشور وارد می‌شود و از این میزان واردات، از ۱۰ محصول اول از نظر بیشترین میزان ارزبری ۷ محصول از سوی وزارت جهادکشاورزی، ۲ مورد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و یکی از آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد می‌شود.

قبادیان با تاکید بر اینکه این ۱۰ کالای وارداتی به میزان ۲۵ درصد ارز وارداتی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی واردات همه دستگاه ها نیست؛ از این رو از این رو ما مطالعاتی را بر روی محصولات وارداتی وزارت صمت انجام دادیم که نتایج به دست آمده نشان داد تعداد ۱۴۰۶ محصول از سوی وزارت "صمت" وارد می‌شود که این کالاها حدود ۹ میلیارد دلار ارزبری دارند.

قبادیان با تاکید بر اینکه ۹ میلیارد دلار مربوط به دو طیف اصلی "خودرو" و "فولاد" می‌شود، گفت: از طریق طرح تاپ و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های فناوری این نیازها را معرفی کردیم تا بتوانیم این محصولات را بومی سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و واحدهای فناور و دانش بنیانی که می‌توانند در بومی سازی این فناوری‌ها به ما کمک کنند شناسایی شدند، ادامه داد: فهرست این واحدها را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی امور دانش بنیان‌ها و همچنین سازمان‌های توسعه‌ای وابسته به وزارت "صمت" شامل ایمیدرو و ایدرو ارسال کردیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه