ارسال به دیگران پرینت

آلودگی هوا بیماری کرونا را تشدید می کند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ارتباط تشدید بیماری کرونا با آلودگی هوا ثابت شده است .

آلودگی هوا بیماری کرونا را تشدید می کند

 علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: موضوع آلودگی هوا حتی قبل از شرایط کرونا هم در کلانشهرهای کشور به خصوص در تهران، اصفهان و اراک به دلیل وجود آلاینده‌ها مطرح بوده است.

وی ادامه داد: هدف اول کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی ریه است و آلودگی هوا می‌تواند به ریه آسیب بزند و عامل تشدید کننده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات اساسی کلانشهرها موضوع حمل و نقل عمومی است که در این زمینه حمل و نقل عمومی را باید خیلی گسترده شود تا مجبور به تراکم در وسایل نقلیه نشویم و همچنین نوع سوخت هم بسیار مؤثر است البته گاز، مازوت و نفت کوره که به عنوان سوخت نیروگاه‌ها استفاده می‌شود هم در آلودگی هوا نقش دارند و از طرفی هم اتومبیل‌ها و کامیون‌هایی که حدود ۲۰ تا ۳۰ سال از عمر آن‌ها گذشته و در سطح شهر تردد می‌کنند که بر اساس قانون هوای پاک نباید تردد کنند.

وی درباره گسترش ویروس انگلیسی و تدبیر برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور هم افزود: اکنون در کشورهای همسایه شرقی هم موارد ویروس انگلیسی مشاهده شده است و با توجه به اینکه با این کشورها رفت و آمد رسمی و غیر رسمی زیادی داریم بنابراین این شرایط بسیار خطرناک است.

دکتر رئیسی ادامه داد: ویروس انگلیسی دیر یا زود به همه جا گسترش پیدا خواهد کرد و چه بسا در کشور ما هم آمده باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ویروس کرونا کاملاً مستعد جهش است، ولی موضوعی که ویروس انگلیسی خیلی ترسناک کرده است سرعت بالای قدرت چسبندگی این ویروس به سلول است که موجب بالا رفتن قدرت سرایت شده و تا ۷۰ درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه در این کشور مشاهده شده است هم افزود: در هفته سوم آذرماه و بعد از اینکه هزار و ۱۰۸ مورد بیماری در جنوب و جنوب شرق انگلیس با مرکزیت لندن مشاهده شد این کشور اقدام به اعلام این نوع جهش یافته ویروس کرونا کرده است که تا آن زمان در بسیاری از کشورهای اروپایی پخش شده بود و اکنون بسیاری از کشورها درگیر شده اند.

وی ادامه داد: ۵۰ کشور محدودیت پرواز به انگلیس را اجرا کرده اند، ولی مواردی در عمان، ترکیه و پاکستان هم مشاهده شده است.

دکتر رئیسی درباره ورود و خروج مسافرین هم گفت: بعد از اعلام ویروس انگلیسی، پروازهای انگلیس به ایران لغو شد و در حال حاضر کل کشورهای اروپایی را با محوریت روبرو کردیم و مسافرینی که از این کشورها وارد می‌شود باید با پی. سی. آر منفی وارد شود و داخل کشور از مسافران تست گرفته می‌شود که تا نتیجه تست باید در قرنطینه خانگی حضور داشته باشند و همچنین بعد از اولین اعلام این ویروس، لیست مسافرینی که از دو هفته قبل هم وارد کشور شده بودند را مورد بررسی قرار دادیم.

وی به گفته افزود: ما باید مرزها را کنترل کنیم و رعایت مقررات بهداشتی را تشدید کنیم و همچنین باید نوع ویروس را مرتباً رصد کنیم و تاکنون نمونه‌ای از این ویروس انگلیسی در کشور مشاهده نشده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه