ارسال به دیگران پرینت

درخواست عراق از ترکیه برای سرمایه گذاری در این کشور

شهردار بغداد خواهان بهره گیری از تجربه ترکیه در توسعه و بازسازی اقتصاد عراق شد.

درخواست عراق از ترکیه برای سرمایه گذاری در این کشور

 شهردار بغداد از شرکت های ترکیه درخواست کرد که در عراق سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

علا معن با بیان اینکه خواستار مشارکت همه طرف های خارجی در توسعه بغداد هستیم از تمایل عراق برای بهره گیری از تجارب ترکیه خبر داد و افزود: تجربه ترکیه در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار مفید است. 

شهردار بغداد با اشاره به سفر مصطفی الکاظمی- نخست وزیر عراق به آنکارا گفت دو طرف روابط خود را در حوزه اقتصادی و تجاری گسترش خواهند داد. الکاظمی روز هفدهم دسامبر به آنکارا سفر کرد و روابط اقتصادی بین طرفین در این سفر بررسی شد. 

معن با اشاره به اخلال در فعالیت های اقتصادی بغداد از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت: در حوزه توسعه اقتصادی مایل هستیم همکاری بیشتیر با ترک ها داشته باشیم. بسیاری از پروژه های اقتصادی و بازسازی در بغداد که پس از سال ۲۰۰۳ انجام شده اند با اتهاماتی نظیر فساد روبرو هستند. 

پیش از این علا الجبوری- وزیر تجارت عراق در دیدار با سفیر ترکیه در عراق بر تمایل کشورش در گسترش همکاری ها با ترکیه تاکید کرده بود. الجبوری با اشاره به روابط تاریخی دو طرف خواهان سرمایه گذاری بیشتر فعالان اقتصادی ترک در عراق شده بود. 

ترکیه یکی از اصلی ترین شرکای تجاری عراق به شمار می رود و و تا پایان سال ۲۰۱۹ دو کشور دارای روابط تجاری در حدود ۱۵.۸ میلیارد دلار بودند. طبق اعلام تریدینگ اکونومیکس، ترکیه بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات به عراق دارد با این حال رقم صادرات فعلی بسیار کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۳ دارد که در آن ترکیه ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق داشت. کمترین میزان صادرات ترکیه به عراق در سال های اخیر نیز مربوط به سال ۲۰۱۰ است که ترکیه ۶ میلیارد دلار صادرات به عراق داشت. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه