ارسال به دیگران پرینت

۸۵ طرح طب سنتی برای کمک به بهبود بیماران کرونا

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۸۵ طرح تحقیقاتی برای کمک به درمان کرونا محوز مطالعات بالینی گرفتند، گفت: در این بین ۲۳ طرح به دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت واصل شد و ۳ طرح نیز در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است.

۸۵ طرح طب سنتی برای کمک به بهبود بیماران کرونا

دکتر آرمان زرگران  گفت: تاکنون ۸۵ طرح‌مصوب تحقیقاتی در حوزه گیاهان دارویی طب سنتی و طب‌های مکمل برای کمک به درمان کرونا مصوب شدند، کد کمیته اخلاق گرفتند و در سامانه کارآزمایی بالینی کشور هم ثبت شدند و مجوز قانونی برای انجام طرح اخذ کردند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از این طرح‌ها انجام شده که نتایج خوبی داشتند و ۳ طرح از این تعداد در کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده است و در حال بررسی‌های بیشتر هستند. نتایج و گزارش نهایی۲۳ طرح از این ۸۵ طرح به دفتر طب‌ایرانی وزارت بهداشت واصل شده است که نتایج بسیار خوبی داشتند.

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از طرح‌ها ادعای درمان کرونا را ندارند و تنها برای کمک به بهبود حال بیماران مبتلا به کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرند ، اظهار کرد: برخی از این داروها حتی توانستند زمان بستری بیماران را به نصف کاهش دهند و در فرایند مبارزه با کرونا کمک کردند . مطالعات چندصد نفری و چند مرکزی برای برخی طرح‌ها صورت گرفته است و مقالات بسیاری از طرح‌ها آماده شدند تا در آینده نزدیک منتشر شوند و به استناد علمی چاپ شده بتوانیم مسیری باز کنیم تا از این دستاوردها در کمک به درمان مبتلایان به کرونا استفاده کنیم.

زرگران ادامه داد: راه‌اندازی مرکز طب سنتی برای بیماران مبتلا به کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اتفاق مثبتی بود که باعث شد دیگر دانشگاه‌ها را نیز تشویق به دایر کردن چنین مرکزی کنیم تا بیمارانی که تمایل به دریافت خدمات طب سنتی دارند بدانند باید به کجا مراجعه کنند تا دست شیادان و سودجویان این حرفه کوتاه شود.

وی درخصوص تعداد افرادی که در این مطالعات بالینی داروهای طب سنتی را دریافت کردند، تصریح کرد: حجم نمونه هر طرح متناسب به داروی آن متفاوت است، از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر تا تعداد کمتر در طرح‌ها مورد مطالعه قرار گرفتند.

مشاور امور بین‌الملل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، گفت: بسته به نوع طرح، پیش از آغاز انجام مطالعات بالینی جامعه هدفمان را تعیین می‌کنیم. برخی طرح‌ها بر بیماران سرپایی و برخی بر بیماران بستری و بدحال‌تر امتحان شده است. در واقع هر طرح با توجه به ادعایی که مطرح کرده است برای گروه مورد نظر خود استفاده می‌شود. گروه سنی هم بسته به نوع مطالعه متفاوت است.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه