ارسال به دیگران پرینت

تغییر حالت روانی خطر مرگ بیماران کرونایی را افزایش می دهد

بر اساس یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به کووید۱۹ که همراه با مشکلات عصبی از جمله سکته مغزی و حالت گیجی بستری شده اند، در مقایسه با سایر بیماران کرونایی بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

تغییر حالت روانی خطر مرگ بیماران کرونایی را افزایش می دهد

 محققان کالج آلبرت انیشتین نیویورک در این مطالعه به بررسی داده‌های مربوط به ۴۷۱۱ بیمار کرونایی که در بیمارستان بستری شده بودند پرداختند.

از بین این بیماران، ۵۸۱ نفر (۱۲ درصد) مبتلا به مشکلات نورولوژیکی جدی بودند. این افراد با ۱۷۴۳ بیمار کرونایی فاقد مشکلات عصبی که در طول همان دوره در بیمارستان بستری شده بودند مقایسه شدند.

«دیوید آلتشول»، دکتر بخش جراحی عروق مغز و اعصاب، در این باره می‌گوید: «این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که وجود علائم عصبی، به ویژه سکته مغزی و گیجی یا تغییر در نحوه فکر کردن، ممکن است نشان دهنده سیر جدی تری از بیماری باشد، حتی اگر مشکلات ریوی شدید نباشد. بیمارستان‌ها می‌توانند از این آگاهی برای اولویت بندی در درمان استفاده کنند و امیدواریم جان افراد بیشتری نجات یابد.»

در میان افرادی که تحت تصویربرداری مغز قرار گرفتند، ۵۵ نفر مبتلا به سکته مغزی و ۲۵۸ نفر دچار سردرگمی یا تغییر قدرت فکری تشخیص داده شدند.

محققان مشاهده کردند افراد مبتلا به سکته مغزی در مقایسه با گروه کنترل، دو برابر بیشتر با احتمال مرگ روبرو بودند. در افراد مبتلا به سردرگمی و آشفتگی فکری، میزان مرگ و میر ۴۰ درصد در مقایسه با ۳۳ درصد برای گروه کنترل بود.

بیش از نیمی از بیماران سکته مغزی در این مطالعه دارای فشارخون بالا یا سایر عوامل زمینه ساز سکته مغزی نبودند.

به گفته دکتر آلتشول، «نتایج این مطالعات همسو با سایر مطالعات نشان می‌دهد که ابتلاء به عفونت ناشی از کرونا، به خودی خود یک عامل خطر برای سکته مغزی است.»

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه