ارسال به دیگران پرینت

«سمفا» هنوز انحصار را نشکسته است

سیدعلی طباطبایی‌نژاد مدیر سامانه «گیشه ۷» به‌عنوان یکی از سامانه‌های فروش بلیط تحت سامانه کلان سمفا تاکید کرد که سامانه سمفا هنوز انحصار در فرآیند اکران را نشکسته است.

«سمفا» هنوز انحصار را نشکسته است

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها از اسفند سال گذشته همزمان شد با طرح سازمان سینمایی برای ایجاد و راه اندازی سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران به نام «سمفا» تا با ساماندهی سازوکار سابق فروش بلیت سینما، انحصار در این عرصه را بشکند و فرصت رقابت ایجاد کند.

اما عدم فرصت کافی برای تست و راه اندازی این سامانه و مورد آزمون و خطا قرار نگرفتن جدی آن موجب شد تا همزمان با بازگشایی موقت سینماها از ابتدای تیر ۹۹، سینماداران و صاحبان آثار از برخی ایرادات و اشکالات فنی این سامانه در ارائه خدمات گله‌مند شده و روند گذشته فروش بلیت با اختلالاتی رو به رو شود.

سیدعلی طباطبایی‌نژاد مدیر سامانه «گیشه ۷» که تحت مالکیت مؤسسه «بهمن سبز» حوزه هنری قرار دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: سمفا از ابتدای شکل گیری با انتخاب سازوکار فنی و برنامه نویسی خاص خود، به نوعی تجربه ۱۰ ساله فروش بلیت سینما در ایران را کنار گذاشت و همین موضوع و عدم توجه به نیازهای گیشه دار، اختلالاتی را در روزهای نخست به بار آورد.

وی درباره عمده مشکلات سمفا در تجربه کاربری مخاطب و گیشه دار بیان کرد: وابستگی سیستم به اینترنت و عدم قابلیت فروش بلیت در حالت آفلاین، سرعت پایین سامانه که باعث اختلال در روند فروش می‌شد، اشکال در چاپ بلیت‌های اینترنتی، عدم نمایش سانس‌هایی که اکران آن تمام شده است، عدم نمایش سانس‌های تکمیل ظرفیت، اشتباه در امکان ایجاد چند سانس در یک زمان و یک سالن، عدم دسترسی به اطلاعات کاربر و بلیت اینترنتی، عدم امکان فروش بلیت حضوری بلافاصله پس از آغاز سانس، عدم امکان تعریف بلیت نیم بها و تخفیف‌دار، عدم نمایش سانس‌ها در ایام گذشته برای گزارش‌گیری از فروش، عدم ارائه گزارش بلیت‌های اینترنتی به تفکیک سامانه‌های فروش، عدم ارسال کد رزرو برای مخاطبان و… از جمله اصلی‌ترین اشکالات «سمفا» بود که بارها از سوی ما به مسئولان فنی آن گوشزد شد.

جلساتی برای رفع مشکلات سمفا

طباطبایی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جلساتی از سوی سینماداران یا سامانه‌های فروش با مسئولان سمفا برای حل این اشکالات برگزار شده است، اظهار کرد: بله، ما از سویی به عنوان یکی از سامانه‌های فروش بلیت و همچنین به عنوان سینمادار بارها درخواست جلسه در بازه‌های زمانی مختلف با «سمفا» کردیم که نهایتاً در روزهای اخیر جلسه‌ای با حضور دوستان سمفا برگزار و اکثر مشکلات بیان شد. در نهایت قول مساعد داده شد تا در اسرع وقت این مشکلات برطرف شود. در عین حال به طور موازی در مؤسسه «بهمن سبز» جلسات متعددی همراه با انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش با مدیران «سمفا» برگزار و دغدغه‌های قشر سینمادار و نیازهای همیشگی مخاطب طرح شد. حتی پیشنهاد داده شد تا برای بخش‌های مختلف «سمفا» فیلم‌های آموزشی تهیه شود، در اختیار سینماداران قرار گیرد و هماهنگی لازم میان سینماداران و سمفا هرچه سریع‌تر انجام شود. در این راستا برای تولید ویدئوهای آموزشی ما اعلام آمادگی کردیم.

مدیر سامانه «گیشه ۷» با اشاره به لزوم شکست واقعی انحصار در عرصه فروش بلیت گفت: هنوز اهداف سمفا به شکل کامل محقق نشده و انحصار نشکسته، به طور مثال گنجینه گیشه سینمای ایران قطعاً چیزی است که باید در اختیار همه سینمای ایران قرار گیرد. اما می‌بینیم تاریخچه فروش سینمای ایران امروز در اختیار یک سامانه خاص است و تاریخ گیشه ایران از سامانه «سمفا» تنها از ۱ تیر ۹۹ آغاز شده، در حالی که اطلاعات فروش به واسطه همه سینماداران و صاحبان فیلم‌ها شکل گرفته است و امروز حتی وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی سینمای ایران هم این اطلاعات را در اختیار ندارد.

وی درباره دلایل راه اندازی سامانه فروش بلیت «گیشه ۷» توسط مؤسسه بهمن سبز بیان کرد: نیاز به کامل شدن چرخه اکران از تولید، پخش، توزیع، سینماداری و در نهایت سامانه فروش موجب شد مؤسسه «بهمن سبز» به این ایده فکر کند. از سویی ما به عنوان دارنده بزرگترین زنجیره سینمایی کشور همواره در ارتباط مستقیم با مخاطب و نیازهای واقعی او بودیم. مسائلی که در نمونه‌های اخیر می‌دیدیم بعضاً از روی عدم آگاهی از نیاز سینمادار یا مخاطب، منجر به تصمیماتی غلط و به دور از اقتصاد سینما توسط نمایندگان واسط فروش می‌شود. لذا تلاش داشتیم در این ماجرا ورود کنیم و طرف مخاطب و سینمادار بایستیم.

احیا و توسعه سینماهای حوزه هنری در استان‌ها

مدیر «گیشه ۷» افزود: از سویی مؤسسه «بهمن سبز» در سال گذشته با اجرای طرح تحول سینماهای خود در سراسر کشور با هدف گسترش عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از پایتخت، احیا و توسعه سینماهای حوزه هنری را در استان‌های مختلف کلید زد. از آنجایی که برخلاف تهران، نسبت خرید آنلاین به حضوری در شهرستان بسیار پایین است، در این مسیر لازم دیدیم تا برای توسعه فرهنگ خرید آنلاین، خدمات‌دهی بهتر و ترغیب بیشتر مخاطبان به خرید غیرحضوری، به طور همزمان «گیشه ۷» را در «بهمن سبز» توسعه دهیم.

طباطبایی نژاد ادامه داد: طی سال‌های اخیر سیستم فروش بلیت سینمای ایران با تبلیغات برخی فیلم یا سینمای خاص، مانع از خدمات رسانی صحیح و درست به سینما و مخاطبان شد. همچنین یکی از بزرگترین مسائل این حیطه در سال‌های اخیر تجارت با دیتای سینمای ایران بود. انحصارگرایی در این حیطه موجب عدم دسترسی حتی صاحبان سینما و آثار به اطلاعات فروش و مخاطبان خود و مجدداً فروش دوباره این دیتا به خود سینماداران و صاحبان آثار بود. رویه‌ای که لازم دانستیم با ورود به این عرصه حداقل درباره مشتریان سینماهای خود به نحوی تغییر دهیم.

مدیر سامانه «گیشه ۷» با اشاره به سابقه راه‌اندازی این سامانه گفت: مؤسسه «بهمن سبز» حوزه هنری تلاش‌های ابتدایی خود را از حدود سال ۹۷ آغار کرد و تست‌هایی نیز در این باره صورت گرفت که در آن زمان به واسطه انحصاری که در فرآیند فروش بلیت وجود داشت، متأسفانه امکان استفاده و راه‌اندازی کامل محیا نشد تا بهار سال ۹۹ که با ایجاد «سمفا» به عنوان ترمینال فروش بلیت آنلاین، «گیشه ۷» به عنوان یکی از ۵ سامانه رسمی فروش مجوز دریافت کرد.

طباطبایی نژاد درباره وضعیت فعلی زیرساخت‌های این سامانه بیان کرد: «گیشه ۷» در مرتبه نخست با پوشش سینماهای حوزه هنری و در ادامه عقد قرارداد با سایر سینماهای متقاضی، در حال حاضر گستردگی خوبی در کشور دارد. بیش از ۷۰ سینما و ۱۵۰ سالن را در ۲۰ استان کشور تحت پوشش این سامانه قرار دارند. ما سعی کردیم از فرصت تعطیلی به وجود آمده حداکثر استفاده را کنیم و مشکلات و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم تا بتوانیم خدمات رسانی خوبی در روزهای پیشرو داشته باشیم. از سویی به دلیل در اختیار داشتن سینما و سالن در کشور در طی این چندماه تلاش کردیم تا با آزمون و خطای متعدد در بستر سینما، آمادگی فنی را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «گیشه ۷» به عنوان یکی از سامانه‌های فروش بلیت سینما که به زنجیره سینمایی حوزه هنری نیز نزدیک است، چقدر تلاش کرده نیازهای مرتبط با حوزه سینماداری را در خود پوشش دهد، گفت: عدم دریافت کارمزد خدمات خرید آنلاین از مخاطبان که امروزه از سوی برخی سامانه‌ها به میزان ۴% از مبلغ خرید عرف شده، در سامانه ما وجود ندارد. همچنین عدم دریافت کارمزد از سینماداران خدمت دیگری هست که ما ایجاد کرده‌ایم. ویژگی بعدی ایجاد قابلیت‌های فنی در سایت است تا سرعت خرید و رزرو صندلی در سینما مطابق نیاز گیشه داران به شکل محسوسی بالا رود.

طباطبایی نژاد در پایان بیان کرد: در کنار این، ورود به بخش خدمات سخت افزاری مأموریت مهم دیگر ماست که مهمترین آن شروع فرآیند مجهز کردن سینماها به گیشه آنلاین است. گیشه آنلاین که براساس خرید حضوری مشتری از کیوسک‌های پیشرفته مستقر در سینما تعریف شده، هم اکنون در تعدادی از پردیس‌های بزرگ حوزه هنری در کشور برقرار شده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی سینماهای طرف قرارداد با «گیشه ۷» به این امکان مجهز خواهند شد. با این کار حذف کامل پول نقد در گیشه سینماها که هم یک دغدغه بهداشتی در ایام کرونا بود و هم مشکلات نظارتی خود را داشت، رقم خواهد خورد. از سویی این کیوسک‌ها در کنار قابلیت انتخاب و رزرو آنلاین صندلی فیلم دلخواه، امکان تماشای محتوای تبلیغاتی معرفی و نقد فیلم‌ها را برای مشتریان حضوری فراهم می‌کنند تا با شناخت بهتری فیلم را انتخاب کنند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه