ارسال به دیگران پرینت

از شیمبای مُسن تا جادوی موسی

خوزستان سه بازیکن خارجی تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ بیستم، عملکردهایی متفاوت داشته اند.

از شیمبای مُسن تا جادوی موسی

فولاد خوزستان برای لیگ بیستم، سه بازیکن خارجی فصل قبل خود را حفظ کرد تا ضمن دست نزدن به ترکیب اصلی در لیگ نوزدهم، با داشتن خارجی ها با دست پُر به جنگ حریفان در آسیا برود. اما خارجی های فولاد در هفت هفته سپری شده از لیگ بیستم، عملکرد کاملا متفاوت و پر فراز و نشیب داشته اند؛ از شیمبای پا به سن گذاشته و مهاجم که تنها یک گل از روی نقطه پنالتی زده تا موسی کولیبالی مدافع قد بلند با شم گلزنی و پاتوسی گران قیمت اما یار ذخیره.

به گزارش ایسنا، شیمبا برای اولین بار کار خود را در فوتبال ایران، هشت سال پیش در سن ۲۹ سالگی و با حضور در تیم فولاد خوزستان آغاز کرد و با شم گلزنی که داشت، توانست برای خودش در لیگ ایران کارنامه موفقی را دست و پا کند، به صورتی که تیم های دیگر همچون سپاهان خواهان او شدند. شیمبا پس از آن نیز حضور در تیم های سپاهان، ماشین سازی و نفت آبادان را تجربه کرد تا این که در سن ۳۶ سالگی، یعنی لیگ نوزدهم مجددا به تیم فولاد بازگشت.

پریرا که آقای گلی لیگ ایران را هم در کارنامه دارد و تاکنون در ۲۱۱ بازی در ایران به میدان رفته و توانسته عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه فولاد خوزستان را هم به نام خود ثبت کند، در لیگ بیستم هنوز نتوانسته آن شیمبای چابک و گلزن سال های حضور خود در لیگ برتر باشد. او در هفت هفته از لیگ بیستم و در حالی که خط حمله فولاد نتوانسته چندان موفق عمل کند، تنها یک بار برای فولاد آن هم از روی نقطه پنالتی گل زده است. آماری که برای یک مهاجم گران قیمت که به خوبی با فوتبال ایران و رقبا آشنا است، ضعیف و دور از انتظار است.

برخی عملکرد ضعیف شیمبا را به نوع سیستم فولاد از سوی نکونام ربط می دهند، سیستمی که عملا شیمبا را از جریان گلزنی خارج کرده و نگذاشته شیمبا همان مهاجم گلزن باشد. البته نباید تاثیر افزایش سن شیمبا در عملکرد او را نادیده گرفت. هر چقدر افزایش سن، یک مدافع را با تجربه‌تر می کند؛ از سرعت، چابکی و کارایی یک مهاجم می‌کاهد. وضعیتی که به نظر می آید در کنار نوع سیستم نکونام که فرصت گلزنی را از پریرا گرفته، تاثیر بسیاری در گل نزدن های او در لیگ بیستم داشته است.

موسی کولیبالی دیگر بازیکن خارجی فولاد خوزستان است که او نیز همچون شیمبا، فوتبال خودش را در ایران از خوزستان آغاز کرد. موسی در ۲۰ سالگی برای اولین بار با نظر عبدالله ویسی به استخدام تیم استقلال خوزستان در آمد. مدافعی موفق که در سالی که استقلال خوزستان قهرمان لیگ برتر شد، از تاثیرگذارترین بازیکنان آبی‌های خوزستان بود. کولیبالی پس از استقلال حضور در تیم های سپاهان و نفت مسجدسلیمان را هم تجربه کرد تا این که از لیگ نوزدهم به عضویت باشگاه فولاد درآمد.

اگرچه شاید فصل قبل جواد نکونام خیلی این مدافع اهل مالی را قبول نداشت و حتی برای لیگ بیستم نیز صحبت هایی مبنی برای جدایی او از فولاد بود اما موسی ماند تا در هفته های سپری شده از لیگ بیستم، از موفق ترین بازیکنان فولاد باشد. مدافعی که هرچقدر شیمبا باتوجه به نوع سیستم بازی نکونام، از سیستم تیم خارج شده؛ او در جریان بازی نکونام قرار گرفته و بیشتر مواقع تا خط حمله نیز پیش آمده و در قامت یک مهاجم ظاهر شده است. کولیبالی که یک مدافع است، همانند فصلِ قبل ایوب والی دیگر مدافع فولاد، در نقش یک گلزن ظاهر شده و تاکنون در لیگ بیستم، دو بار گلزنی کرده است. مدافعی که حالا نکونام گویا برخلاف گذشته، اعتقاد بسیاری به او دارد و در بازی های حساس، برگ برنده و جادوی او بوده است.

آیاندا پاتوسی ۲۸ ساله نیز دیگر بازیکن خارجی تیم فولاد است که کار خود را در لیگ ایران از استقلال تهران شروع کرد. فصل گذشته که فولاد موفق شد این هافبک را به خدمت بگیرد، همه منتظر آن پاتوسی موفق در استقلال تهران بودند. انتظاری که تاکنون محقق نشده و پاتوسی تنها نام آن پاتوسی استقلال را به یدک می کشد؛ او در لیگ نوزدهم با شیوع کرونا به کشورش بازگشت تا با آغاز لیگ ایران مجدد فولاد را همراهی کند. پاتوسی در نهایت به ایران بازگشت اما فربه و دور از انتظار! همین نیز باعث شد که پاتوسی علی رغم هزینه ای که برای جذب قرضی او در فولاد شده بود، عملا به کار این تیم نیاید.

پاتوسی علی رغم برآورده نشدن انتظارات، با دستمزد بسیار در فولاد ماندنی شد، بازهم به امید این که همان پاتوسی استقلال شود. اما در حالی که ۶۳۰ دقیقه از لیگ برتر گذشته است او تنها ۲ بار در ترکیب اصلی فولاد به میدان رفته و اگر چه عملکرد خوبی هم داشت اما به صورت ناگهانی خبرهایی از مصدومیت این بازیکن منتشر شد. مصدومیتی که گویا کهنه بوده و باعث شد او که در هفته سوم در ترکیب ۱۸ نفره فولاد نبود، از هفته چهارم به بعد به عنوان یار ذخیره، تنها در ۱۵ دقیقه پایانی برای فولاد وارد زمین شود. البته نکته مبهم این است که هنوز مشخص نیست پاتوسی واقعا مصدوم است یا به دلایل دیگر از ترکیب فولاد دور شده است زیرا به بازیکن مصدوم استراحت می دهند تا پس از مدتی به صورت کامل در اختیار تیم باشد، نه این که در هر بازی به کار گرفته شود؛ حتی برای دقایقی.

عملکرد سه بازیکن خارجی فولاد نشان می دهد که تنها موسی کولیبالی ۲۷ ساله توانسته تا این جای کار موفق عمل کند و در سیستم نکونام جواب دهد. هر چند هنوز هفت هفته از لیگ برتر گذشته و خیلی ها معتقدند معمولا موتور گلزنی شیمبا از هفته دهم به بعد روشن خواهد شد. اما آنچه تا این جای کار نشان داده این است که شاید فولاد نتواند خیلی روی کمک شیمبا و پاتوسی در ادامه لیگ و پلی آف لیگ قهرمانان آسیا، حساب باز کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه