ارسال به دیگران پرینت

چه‌چیزی مانع از حضور VAR در ایران شد؟

داوود رفعتی با ارائه توضیحاتی، تصریح کرد که چرا بر خلاف برنامه‌های ریخته شده، فوتبال ایران نتوانست در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم از سیستم کمک داور ویدیویی بهره‌مند شود.

چه‌چیزی مانع از حضور VAR در ایران شد؟

 ابتدای لیگ نوزدهم قول‌هایی از سوی مسوولان داوری برای بهره‌وری از سیستم VAR در نیم فصل دوم لیگ برتر داده شد که این وعده‌ها عملی نشد. حسین عسگری، پیشکسوت داوری چند روز پیش انتقاداتی از مسوولان داوری وقت برای عملی نشدن این وعده انجام داد که داوود رفعتی، رییس پیشین دپارتمان داوری توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

رفعتی در گفت وگو با ایسنا درباره عملی نشدن حضور سیستم VAR در فوتبال ایران گفت: ما برنامه‌ای را به فیفا ارائه داده بودیم که طبق آن، کارهای لازمه برای آموزش و استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در ایران تا آذر ماه سال گذشته به پایان می‌رسید و ما می‌توانستیم از نیم‌ فصل دوم لیگ نوزدهم این سیستم را در لیگ برتر داشته باشیم.

او ادامه داد: دانیال مرادی که اکنون عضو دپارتمان داوری است، سال گذشته با من به کلاس‌های برگزار شده در قطر آمد و در زمان ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی وقت کارهای ارئه برنامه VAR به فیفا صورت گرفت. طبق این برنامه ما عکس محل قرارگیری دوربین‌ها را به باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها ارسال کردیم و زمانی که من به لهستان رفته بودم با یک شرکت خارجی برای خرید ۱۶ دستگاه به توافق رسیدیم؛ ۱۵ دستگاه برای ورزشگاه‌های تیم‌های لیگ برتری و یک دستگاه هم برای مرکز ملی فوتبال برای آموزش داوران.

 

رییس پیشین دپارتمان داوری درباره برنامه ارائه شده به فیفا برای راه‌اندازی سیستم VAR در ورزشگاه‌های کشور گفت: ما برای این که در زمان صرفه‌جویی کنیم، حداقل تعداد داور یعنی ۲۴ داور را که شامل ۳ داور برای اتاق VAR برای ۸ بازی در یک هفته را انتخاب کردیم که ۶ ماه آموزش آن‌ها زمان می‌برد. طیق این برنامه باید هر هفته داوران را طبق قانون فیفا، ۹۰ دقیقه آموزش می‌دادیم و فیلم‌های گرفته شده از این جلسات آموزشی هفتگی را برای تایید به فیفا ارسال می‌کردیم. هم‌زمان نیز از مرکز نوآوری فیفا برای بازدید از سیستم و ورزشگاه‌های ما به ایران می‌آمدند و روند کار بدین شکل پیش می‌رفت و حتی مهدی تاج و ابراهیم شکوری نیز در جریان آن بودند و مطمئنا از نیم‌ فصل دوم لیگ نوزدهم، می تواسنتیم VAR  داشته باشیم.

برنامه ارائه شده به فیفا

 

او درباره هزینه‌های کمک داور ویدیویی گفت: ما در این‌باره با باشگاه‌ها جلسه گذاشته بودیم و قرار بود هزینه‌های آن را با یوروهای نیمایی و به کمک فدراسیون فوتبال تامین کنیم. قیمت هر دستگاه ۴۵ هزار یورو بود که ما با صحبت با این شرکت خارجی، برای ۱۶ دستگاه، ۱۵ درصد تخفیف گرفتیم تا هر دستگاه برای ما چیزی حدود ۳۶ هزار یورو در بیاید. خوبی این سیستم پرتابل بودن آن بود و می‌توانست از ورزشگاه تیم‌های سقوط کرده به ورزشگاه‌های تیم‌های صعود کرده به لیگ برتر انتقال پیدا کند.

قیمت هر دستگاه VAR
۱۵ درصد تخفیف به فدراسیون فوتبال

 

رفعتی در پایان گفت: با وجود صحبت‌های حسین عسگری، کارها و وعده‌های ما تبلیغاتی نبودند. به هر حال من چیزهای زیادی از او یاد گرفته‌ام و به نوعی استاد من است اما او اطلاعات کافی را در زمینه‌ی VAR ندارد. اگر تیم VAR کمیته داوران تغییر نمی‌کرد و یک سری عزل و نصب‌ها اتفاق نمی‌افتاد، اکنون می‌توانستیم در ایران از سیستم کمک داور ویدیویی بهره ببریم. امیدوارم انتخابات هر چه زودتر برگزار شود و تکلیف این قضیه هم روشن شود تا ضرر فوتبال ما از اشتباه‌های داوری کم‌تر شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      همه می دانند
      داوران رشوه گیر، و هوادار تیم ها،
      با سه تیم تاس(تراکتور استقلال سپاهان ) اجازه ی نصب وار را ندادند
      چون تبانی را می خواستند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه