ارسال به دیگران پرینت

چگونه رشد مثبت اقتصادی ادامه دار می‌شود؟

با توجه به اعلام مثبت شدن رشد اقتصادی در شش ماهه ابتدایی سال از سوی رئیس کل بانک مرکزی و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از خارج شدن رشد اقتصادی امسال از دامنه منفی، اقتصاددانان دیدگاه متفاوت‌تری نسبت به رشد اقتصادی دارند و مثبت شدن آن را مستلزم اصلاح ساختارها و مواردی در ارکان اقتصادی کشور می‌دانند.

چگونه رشد مثبت اقتصادی ادامه دار می‌شود؟

با احتساب دو سال گذشته و سه ماهه ابتدایی امسال آمارهای رشد اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران بیش از دو سال است که از رشد منفی رنج می‌برد و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند اما جدیدترین اعلام رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت رشد اقتصادی بیانگر مثبت شدن این متغیر اقتصادی در شش ماهه اول است.

طبق اظهارات همتی، رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۴درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۳ درصد است.

همچنین، رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب منفی ۲.۹ درصد و مثبت  ۵.۱ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت، به ترتیب، منفی ۰.۶درصد و مثبت ۳.۲ درصد بوده است.

پیش از این، چشم انداز رشد اقتصادی کشور از سوی مسئولان کشور چون رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی مثبت اعلام شده بود و آن ها معتقد بودند که تا پایان سال اقتصاد ایران روند رشد را طی و مثبت خواهد شد که آخرین اطلاعات بیانگر رشد اقتصادی مثبت است.

از سوی دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تازگی در گزارشی پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی کشور از دامنه منفی خارج می‌شود که در این بین، باید مشخص شود که تحت تاثیر چه عواملی به این رشد اقتصادی مثبت در شش ماهه اول سالجاری دست یافته‌ایم که بانک مرکزی باید با انتشار اطلاعات مربوطه، این شفاف سازی را انجام دهد.

اما در این بین، کارشناسان اقتصادی دیدگاه متفاوت‌تری در این راستا دارند و معتقد هستند که امسال هم مانند سال گذشته رشد منفی اقتصادی ادامه پیدا می‌کند.

طبق گفته اقتصاددانان چون حیدر مستخدمین حسینی از بین بردن محدودیت‌های موجود در فضای کسب‌وکار، یکی از اقدامات مهم در راستای مثبت شدن رشد اقتصادی یا به عبارتی تداوم آن است.

همچنین، به اعتقاد محمود جامساز برای رشد اقتصادی مثبت باید ساختار اقتصاد دولتی سیاسی، سیاستگذاری‌های انفعالی، انسداد منابع ورود ارز به کشور، نرخ سرمایه‌گذاری منفی و خروج سرمایه از کشور اصلاح شود.

علاوه براین، برای اینکه چشم‌انداز رشد اقتصادی مثبت باقی بماند، باید ملزومات تحقق آن همچون ایجاد محیط اعتمادبخشی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی به عنوان عنصر اصلی توسعه اقتصاد کشور وقوع بپیوندد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه