ارسال به دیگران پرینت

زنگ خطر برای پسماندهای پزشکی «پردیس»

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور اهمیت مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی را بیش از پیش افزایش داده است، گفت: شهرستان پردیس فاقد دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی است و این پسماندها در مخازن زباله نقاط مختلف شهرستان تخلیه می‌شوند. وضعیت پسماندهای پزشکی پردیس زنگ خطری برای سلامت مردم این شهرستان است و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

زنگ خطر برای پسماندهای پزشکی «پردیس»

عزیز میکائیلی  ضمن بیان اینکه شهرستان پردیس در استان تهران دارای بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرکز درمان و خدمات پزشکی است، گفت: پسماندهای پزشکی این شهرستان در گذشته در بیمارستان شفا که داخل شهرستان پردیس قرار داشت تا حدودی بی‌خطرسازی می‌شد اما با غیرفعال و تعطیل شدن این بیمارستان اکنون پسماندهای پزشکی این شهرستان در مخازن زباله گوشه و کنار شهرستان تخلیه و توسط عوامل زحمتکش شهرداری و خدمات شهری جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از نقاط شهرستان شاهد جمع‌آوری پسماندهای پزشکی توسط افراد غیرمجاز با اهداف منفعت طلبانه هستیم که از این زباله‌ها سوء استفاده می‌کنند و به نوعی هم خود و هم سایر شهروندان را در معرض قرار می‌دهند.

میکائیلی ضمن بیان اینکه جلسات متعددی در کارگروه مدیریت پسماند و کارگروه سلامت و امنیت غذایی طی سال‌های گذشته برگزار شده است، گفت: در این جلسات بنا شد که دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی توسط شبکه بهداشت شهرستان پردیس تهیه شود و از یک شرکت پیمانکار دعوت شد تا این برنامه در شهرستان اجرایی شود اما اکنون با گذشت بیش از دو سال هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و این مساله جای تاسف دارد.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از شهرستان‌های دیگر از دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای پزشکی برخوردارند اما شهرستان پردیس با بیش از ۲۰۰ درمانگاه و مرکز درمان و خدمات پزشکی از این خدمات بی‌بهره‌ است و همچنان شاهد تخلیه پسماندهای پزشکی در مخازن زباله نقاط مختلف شهر هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا دستگاه‌ها ملزم به رعایت بخشامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده هستند، تصریح کرد: تا زمانی‌که بسترهای مناسب برای بهبود وضعیت پسماند شهرستان پردیس فراهم نشود عملا دستورالعمل‌ها یا شیوه‌نامه‌هایی که صادر می‌شود کارایی و نتیجه مطلوب را به همراه نخواهند داشت.

برخورد جدی با متخلفان پسماندسوزی

میکائیلی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش اهمیت برخورد با معضل پسماندسوزی در فصول سرد سال و همزمان با افزایش آلودگی هوا گفت: براساس طرح پایش فراگیر محیط زیست که طی سال‌های اخیر در دستور کار اداره‌کل محیط زیست استان تهران و شهرستان‌های تابع آن قرار گرفته است، این طرح در شهرستان پردیس نیز اجرایی و به‌صورت جدی پیگیری شد.

وی ادامه داد: اداره محیط زیست پردیس با هرگونه فعالیت پسماندسوزی و ضایعات سوزی برخورد جدی می‌کند و از حمایت دستگاه قضایی و دادستان نیز برخوردار است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس با اشاره به اینکه پرونده‌های متعددی در زمینه تخلف پسماندسوزی به مراجع قضایی ارسال شده است، تاکید کرد: تا زمانی‌که فرهنگسازی در شهرستان و منطقه پردیس صورت نگیرد و همه افراد خود را متعهد به رعایت الزامات زیست محیطی ندانند، به‌نظر می‌رسد این وضعیت ادامه خواهد داشت و هرگونه اقدام در جهت حل آن افتادن در دور باطل است بنابراین لازم است همه افراد خود را مسئول حفظ محیط زیست و سلامتی تک تک آحاد جامعه و شهروندان بدانند.

میکائیلی در پایان گفت: اداره محیط زیست شهرستان پردیس آموزش‌های متعددی را در زمینه معضلات زیست محیطی مربوط به پسماندسوزی و سایر موارد به شکل‌های مختلفی در اختیار جوامع محلی و شهروندان این شهرستان قرار داده است اما هنوز تا دستیابی به هدف و نتیجه نهایی فاصله زیادی داریم و با وجود حل برخی از مشکلات در زمینه پسماند باز هم نمی‌توان گفت که این مشکلات آن‌طور که در شان و منزلت مردم منطقه باشد، برطرف شده‌اند. امیدواریم که با همکاری جمعی بتوانیم بر این مشکلات فایق آییم و کارها را پیش ببریم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه