ارسال به دیگران پرینت

چرا کارت قرمز کامیابی‌نیا بخشیده نشد؟

در شرایطی که داوران فوتبال در ایران از داشتن آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا محروم هستند و ضریب اشتباهات بالاست، قوانین داخلی نیز مزید بر علت شده تا تیم‌ها و بازیکنان بیش از هر کشوری از این موضوع متضرر شوند.

چرا کارت قرمز کامیابی‌نیا بخشیده نشد؟

کارت قرمز کمال کامیابی‌نیا، هافبک پرسپولیس در دیدار با سایپا بخشیده نشد. در واقع با وجود اعتراض پرسپولیس به کارت قرمز نادرست کامیابی‌نیا، فدراسیون فوتبال به علت محدودیت‌های قانونی، بخشش کارت قرمز را نپذیرفته است.

این فدراسیون در واکنش به این موضوع، حق را به پرسپولیس داد و با تایید اشتباه تیم داوری اعلام کرد با توجه به قوانین داخلی، امکان پاک شدن کارت قرمز کمال کامیابی‌نیا وجود ندارد. بنابراین کامیابی‌نیا با وجود تایید اشتباه داور در دادن کارت قرمز، در دیدار مقابل صنعت نفت آبادان از چارچوب هفته دوم محروم است.

*محدودیت‌های قانونی در فوتبال ایران

نگاهی به آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز گواهی بر این مطلب است که قانون بخشش کارت قرمز مشمول بازیکن پرسپولیس نمی‌شود. طبق این اساسنامه، بخشش کارت قرمز مشمول کسانی می‌شود که به علت تشخیص اشتباه فرد خاطی، از سوی داور جریمه می‌شوند و اگر این موضوع اثبات شود، کمیته انضباطی می‌تواند کارت قرمز را لغو کند.

در نتیجه با توجه به اینکه اخراج کامیابی‌نیا مشمول اشتباه هویتی نشده، کمیته انضباطی نتوانسته از اذعان داور و کمیته داوران برای بخشش این بازیکن استفاده کند.

آیین‌نامه کنونی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دو سال قبل اصلاح شده است اما در آن زمان با وجود چنین قانونی در کنفدراسیون‌ها و همینطور فدراسیون جهانی فوتبال، قانونی برای بخشش کارت‌ قرمزهای اشتباه پیش‌بینی نشده است و در نتیجه امروز اگر بازیکنی به اشتباه و روی شیطنت بازیکن حریف، اخراج شود، هرگز بخشیده نخواهد شد.

این محدودیت در شرایطی است که در فوتبال ایران به علت نبود تکنولوژی کمک داور ویدویی (ویدیو چک) همچنان ضریب اشتباهات بالا است و ممکن است قضاوت داور مسابقه برای اتخاذ تصمیمات بی‌عیب و نقص کافی نباشد اما این مسئله باعث نشده مسئولان امر برای پیش‌بینی قانونی که جلوی این اشتباهات را می‌گیرد، ورود کنند.

*قانون به کمک اشتباهات داوران می‌آید

حتی با وجود روی کار آمدن ویدیو چک و استفاده داوران از کمک این تکنولوژی برای قضاوت درست در طول بازی و کاهش ضریب اشتباه، قوانینی از سوی فیفا، فدراسیون‌های قاره‌ای و ملی در نظر گرفته شده که از این طریق اشتباهات داوران تا جای ممکن قابلیت اصلاح داشته باشد.

برای مثال، حدود ۵۰ روز قبل در خلال لیگ قهرمانان آسیا، دو بازیکن از الدحیل قطر و پرسپولیس ایران به این شکل بخشیده شدند و این کنفدراسیون اشتباه داوران خود را پذیرفت و اصلاح کرد. علت این موضوع در وجود چنین قوانینی در آیین‌نامه کمیته انضباطی AFC است.

حرکت فوتبال ایران به سمت و سوی حرفه‌ای شدن نیازمند بر طرف شدن برخی اشکالات کوچک مانند نبود قانونی برای بخشش کارت‌های قرمز اشتباه است تا بازیکن و تیمی به غلط جریمه نشوند و حداقل بتوان جلوی تضییع حقوق تیم‌ها و بازیکنان را در بازی‌های بعد گرفت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه