ارسال به دیگران پرینت

کشتی سرگردانی به نام بورس در ایران

اردبیل یک کارشناس اقتصادی گفت: مردم نباید اسیر هیجانات کاذب بازار بورس شوند بلکه برای سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار بورس باید منتظر باشند تا این بازار به یک‌روند ثباتی برسند.

کشتی سرگردانی به نام بورس در ایران

مهدی احمدی اوچبلاغ  با بیان اینکه افت حدود یک میلیونی شاخص کل طی سه ماه اخیر نشان از بی‌ثباتی بازار بورس است، ادامه داد: بازار بورس ایران تقریباً از فروردین‌ماه حالت نرمال خود را ازدست‌داده است و معلوم نیست سیاست‌گذاران بورس از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین هیئت‌مدیره سازمان بورس چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه در چند ماه اول سال هر روز شاهد رشد 5 درصدی اکثر نمادها در بورس بودیم، ادامه داد: در چند ماه اخیر این روند برعکس شده و هر روز شاهد افت 5 درصدی قیمت نمادها هستیم که نشان می‌دهد بازار بورس از حالت نرمال خارج شده است چرا که در حالت نرمال باید هر روز شاهد تغییر قیمت در بین منفی 5 تا مثبت 5 باشیم و نباید هر روز شاهد منفی 5 یا مثبت 5 باشیم.

این کارشناس اقتصاد با بیان اینکه مردم نباید اسیر هیجان شوند، تصریح کرد: بورس جای رفتار هیجانی نیست چرا که ممکن است هر لحظه سرمایه فرد فعال در این بازار از دست بروند بلکه باید در این بازار باید رفتار عقلایی داشت تا با حواس جمع و با تحلیل تمام ابعاد مسئله اعم از وضعیت تولید شرکت‌ها، صادرات یا واردات آنها، میزان سرمایه یا افزایش سرمایه شرکت، سهام‌داران حقیقی و حقوقی، جو روانی بازار، وضعیت بین‌المللی کشور و مسائلی از این‌ دست را اقدام به خریدوفروش در بورس کرد.

احمدی اوچبلاغ با بیان اینکه در ماه‌های اول سال مسئولان کشوری مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق می‌کردند، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر که بازار رنگ قرمز به خود دیده و تقریباً هر روز با افت شاخص کل مواجه هستیم، هیچ‌گونه اظهارنظری از مسئولان کشوری نمی‌بینم و این نشان می‌دهد که برنامه خاصی برای نجات وضعیت بورس وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بورس باید نگاه بلندمدت داشت، ادامه داد: فعالان این بازار سرمایه مازاد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند و هرگز نباید کالاهای سرمایه‌ای خود را فروخته و در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس اقتصاد اظهار کرد: فعلاً بورس ایران شبیه کشتی سرگردان است که مقصد آن مشخص نیست و در چنین بازاری نباید سرمایه‌گذاری کرد بلکه برای سرمایه‌گذاری باید منتظر ترمیم شرایط بورس بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه