ارسال به دیگران پرینت

چند سریال درگیر کرونا شدند؟

بیش از ۱۰ ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور می گذرد و این ویروس همچنان به تاخت و تاز ادامه می دهد؛ مبتلا می کند و قربانی می گیرد. کرونا مدت هاست که به حوزه فرهنگ و هنر هم راه پیدا کرده است و در این بین همکاری با تولید سریال ها و پروژه های تلویزیونی، به دلیل کثرت حضور افراد در یک محیط و همچنین ناگزیری از برداشتن ماسک ها مقابل دوربین، از پرخطرترین مشاغل محسوب می شوند.

چند سریال درگیر کرونا شدند؟

 از اردیبهشت ماه امسال که خبر ابتلای چند نفر از عوامل یک سریال تلویزیونی به گوش رسید تا هفته های اخیر که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنانمان جانشان را به خاطر ابتلا به کرونا از دست می دهند، عوامل تولید پروژه های تلویزیونی علاوه بر مشکلاتی چون بی پولی، سانسور، حساسیت های قومی و قبیله ای و ... ، با معضل جدیدی هم دست و پنجه نرم می کنند؛ کرونا این روزها دشمن جدید و جدی پروژه های تلویزیونی است و کار را به جایی رسانده که قربانی هم می گیرد.

درست یا غلط، در روزهای گذشته کریم اکبری مبارکه ـ بازیگر سریال «جشن سر برون» ـ قربانی تولید پروژه ای تصویری در شرایط کرونا لقب گرفت. هرچند عوامل تولید سریال تاکید دارند که دقیقا نمی توان گفت، او چه زمان و چگونه به این ویروس منحوس مبتلا شده است، اما قدر مسلم ذات تولید سریال های تلویزیونی آن هم از نوع پربازیگرش چندان با پروتکل های بهداشتی که برای ممانعت از گسترش کرونا برشمرده می شود، همخوانی ندارد.

با این همه تولید پروژه ها با عواملی که تعدادشان گاه به بیش از ۱۰۰ نفر می رسد، همچنان ادامه دارد. مدیران تلویزیون و تهیه کننده ها اصرار دارند که پروتکل ها را سر صحنه تصویربرداری رعایت می کنند و در عین حال آنتن را هم نمی توان خالی نگه داشت و بازیگران هم برای امرار معاش چاره ای جز همراهی ندارند.

از نخستین پروژه های تصویری که درگیر کرونا شد، سریال «ایلدا» بود. اردیبهشت ماه امسال محمد کمانگیر، بازیگر نقش فرعی این سریال سر صحنه حالش بد شد و پس از قرنطینه او را به بیمارستان رساندند. برخی می گفتند او را در شرایطی که مشکوک به کرونا بوده است برای ایفای نقش آفیش کرده اند.

مدتی بعد مجید مظفری، از بازیگران سریال «ایلدا» هم نسبت به سیاست‌های صداوسیما برای ساخت پروژه‌های تلویزیونی در بحران کرونا انتقاد و اینگونه عنوان کرد که برخی عوامل این پروژه از جمله راما قویدل ـ کارگردان «ایل‌دا» ـ بر اثر ابتلا به این ویروس، در منزل قرنطینه بوده‌اند.

اما علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده سریال «ایل‌دا» در آن زمان با ابراز گله مندی، از این قبیل خبرها به عنوان جَوی یاد کرده بود که از سوی برخی افراد با هدف ضربه به پروژه‌ای با مضمون دفاع مقدس ایجاد شده و خواسته بود که افراد جانب انصاف را رعایت کنند.

خبرها درباره ابتلای کارگردان و برخی عوامل دیگر «ایلدا» هیچگاه مورد تایید رسمی قرار نگرفت و راما قویدل هم مدتها بعد از این اتفاقات، وقتی با پرسشی درباره ابتلا به کرونا مواجه شد، چنین پاسخ داد «من در روزهایی که به دلیل بیماری ریوی و آسم در قرنطینه بودم آزمایش کرونا ندادم و حقیقتا نمی دانم آیا به این بیماری مبتلا شدم یا نه.»

اما دیگر برنامه تلویزیونی که در آن زمان دچار کرونا شد و خبرش هم رسما به تایید سازندگان رسید، مسابقه تلویزیونی «میدون» بود که اتفاقا با حضور مردم عادی در استودیو ضبط و پخش می شد. حجت‌الله ملکی و امیر شکوهی نیا، ۲ داور این مسابقه تلویزیونی پس از انجام تست کرونا و مثبت اعلام شدن این تست، امکان حضور در چند قسمت پیش روی این رقابت کارآفرینی را نداشتند و پس از اینکه شرایط جسمانی شان رو به بهبودی گذاشت، به صورت مجازی و آنلاین در قسمت های بعدی همراهی با این برنامه را ادامه دادند.

خبر ابتلای مهران رجبی به کرونا در اواخر شهریور ماه امسال و وخامت حال این بازیگر، شوکی دیگر برای عرصه ساخت و ساز سریال بود؛ خصوصا که در ادامه اعلام شد، این بازیگر برای بازی در سریال زندگی شهید مجید شهریاری به زنجان رفته بوده است.

افزایش بدن‌درد و داشتن تب زیاد باعث مراجعه مهران رجبی به پزشک می شود و در ادامه هم نتیجه آزمایش‌ها نشان می دهد این بازیگر پیشکسوت به کرونا مبتلا شده است. رجبی در همان زمان در یکی از بیمارستان‌های زنجان زیر نظر پزشکان قرار می گیرد و تا بهبودی کامل اجازه مرخصی و حتی اعزام به بیمارستانی در تهران به او داده نمی شود.

هرچند تهیه‌کننده سریال «شهید شهریاری» با رد ادعای ابتلای رجبی سر صحنه ساخت سریال، توضیح داده بود که او صبح روز دوشنبه وارد زنجان شده و همان بعدازظهر در بیمارستان بستری می شود، تست گرفتند و متوجه شدند مهران رجبی به کرونا مبتلا شده‌ است. 

اما در شرایطی که به نظر می رسید قائله ها ختم به خیر شده است و پروژه های تصویری تا اینجا از ویروس منحوس کرونا جان سالم به در برده اند، خبر درگذشت یک بازیگر به دلیل ابتلا به کرونا، نشان داد که هنوز برای اینکه نفس راحتی بکشیم، خیلی زود است.

سازندگان «جشن سر برون» مانند دیگر همکارانشان خوش شانس نبودند؛ خبر درگذشت کریم اکبری مبارکه در شرایطی که مشغول ایفای نقش در این سریال پر بازیگر بود، بار دیگر ورق را برگرداند و دوباره نگاه ها را به خطرات احتمالی بازی در پروژه های سینمایی و تلویزیونی معطوف کرد.

خانواده این بازیگر پیشکسوت مسوولان پروژه را مقصر درگذشت پدر می دانستند و عوامل پروژه که مدام با سوالات رسانه ها درباره لزوم رعایت پروتکل ها مواجه می شدند، ضمن همراهی با خانواده آن مرحوم، این نکته را گوشزد می کردند که دقیقا مشخص نیست مرحوم اکبری مبارکه کجا به ویروس آلوده شده است.

البته انتشار خبر ابتلای لاله اسکندری، دیگر بازیگر سریال «جشن سربرون» به کرونا که کمی پیش از ابتلای کریم اکبری مبارکه توسط خود این بازیگر منتشر شده بود هم بر شائبه ی ابتلا سر صحنه می افزود.

اما در شرایطی که هنوز ذهن ها معطوف به درگذشت کریم اکبری مبارکه بود، اعلام شد که پروژه تلویزیونی دیگری درگیر کرونا شده است. رابعه اسکویی بازیگر سریال «هشت آباد» (نوروز رنگی) که برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ آماده می شود، چند روزی است که کرونا گرفته و البته به گفته خودش خوشبختانه از نوع خفیف آن است. او هم اینک در هتلی در مشهد ـ شهر محل تصویربرداری سریال ـ روزهای قرنطینه و بیماری را می گذراند.

اسکویی درباره حضور بازیگران در پروژه‌های تلویزیونی در شرایط کرونا به ایسنا گفته است: هر هفته سر پروژه ها از ما تست می‌گیرند. این نوعی بیماری است که چندان نمی توان کاری کرد. هر چقدر هم رعایت کنیم به خاطر اپیدمی بودنش باز امکان ابتلا وجود دارد و کار خاصی نمی‌توان انجام داد.

علی مسعودی، کارگردان این سریال هم درباره لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروژه ها و ابتلای بازیگران به کرونا، چنین عنوان کرده است: ما سعی می‌کنیم روند تولید پروژه با رعایت همه پروتکل‌ها باشد با این حال باز هم ممکن است فردی مبتلا شود.

به گفته او بعد از ابتلای رابعه اسکویی به کرونا به سرعت از تمام گروه تست گرفته اند و تست‌ها منفی بوده است.

البته چرخه ابتلای بازیگران و عوامل پروژه های تصویری به کرونا به همین جا ختم نمی شود؛ اینها وجه علنی قضیه است. بسیاری از هنرمندان و عوامل هم هستند که به کرونا مبتلا می شوند اما صرفاً همکارانشان از ماجرا باخبرند.

این روزها خبر ابتلای جلال الدین معیریان، گریمور باسابقه سینما و تلویزیون به کرونا و بستری شدن وی در بیمارستان منتشر شد که البته در ادامه مشخص نشد این هنرمند آیا با پروژه ای تصویری همکاری داشته است یا خیر.

در شبکه نمایش خانگی هم که با تهیه کننده خصوصی اداره می شود، شرایط چندان بهتر از تلویزیون نیست. خبرها از سریال «سیاوش» سروش محمدزاده که بازیگرانی چون رضا کیانیان، نیکی کریمی، امیر جعفری و میلاد کی مرام را مقابل دوربین دارد، حاکی از درگیری برخی عوامل این پروژه با کروناست.

چندی قبل محمدرضا گلزار هم که در سریال «گیسو» بازی می کرد از ابتلا به کرونا خبر داده بود و البته نوید محمدزاده هم سر صحنه سریال «قورباغه» بود که خبر ابتلا به کرونا را رسانه ای کرد. 

با این همه، اصرارها بر ساخت سریال ها و پروژه های تصویری برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی که در هر نوبت فیلمبرداری، جمعیت انبوهی از عوامل را دور هم می کشاند، ادامه دارد؛ این در حالی است که با فرض رعایت تمام پروتکل های بهداشتی سر صحنه، شاید بتوان این انتظار را هم داشت که با صرف هزینه ای بیشتر و طولانی تر کردن مدت زمان ساخت، کاهش تعداد نفرات در پشت صحنه ها و همچنین تعطیلی مقطعی در هفته هایی که بیماری به اوج خود می رسد را شاهد باشیم؛ اتفاقی که از منظر برخی سازندگان از جمله منوچهر هادی فعلا غیرممکن به نظر می رسد.

هادی که ساخت سریال «دل» را در زمان شیوع کرونا به پایان رساند و این روزها هم سر صحنه تصویربرداری فصل دوم از سریال «عاشقانه» است، از جمله افرادی است که به همراه همسرش یکتا ناصر (بازیگر) یک بار به کرونا مبتلا شدند. او چندی قبل در اظهار نظری تاکید کرده بود، «به بهانه دلسوزی و نگرانی برای اهالی فیلم و سریال؛ کسانی‌که توصیه می‌کنند سریال ها متوقف شود، آیا تمهیدی برای معیشت اهالی سینما و ... هم در نظر گرفته‌اند؟ آیا فکر می‌کنید ما نگران جان و سلامتی خود نیستیم؟ آیا از سینماگران اگر کسی مبتلا به کرونا شده و یا از دنیا رفته او را به زور سرکار آورده‌اند یا تهدید شده‌اند؟اول باید مسایل مالی هنرمندان حل شود و بعد صحبت از تعطیلی کارها شود.»

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه