ارسال به دیگران پرینت

علت اتخاذ مواضع دوگانه اخیر "مکرون "

یک کارشناس مسائل فرانسه مواضع"امانوئل مکرون" در مورد تحولات اخیر در این کشور را در چارچوب معادلات سیاسی فرانسه خواند و اظهار کرد: او مواضع دوگانه ای در ارتباط با این تحولات اتخاذ کرد تا از سوی احزاب راست افراطی در این کشور متهم به حمایت از مسلمانان نشود.

علت اتخاذ مواضع دوگانه اخیر "مکرون "

مرتضی مکیدر ارتباط با تحولات اخیر در فرانسه و نوع موضع گیری‌های مکرون در ارتباط با این تحولات گفت: رویدادهای اخیر در این کشور اروپایی را بدون در نظر گرفتن تحولات چند سال اخیر در داخل فرانسه  و همچنین مناسبات اروپا و خاورمیانه نمی توان تحلیل کرد. در چند سال اخیر شاهد یک سری تحولات جدی در کشورهای اروپایی بودیم و مواردی چون "اسلام‌هراسی" و "اسلام ستیزی" بعد از  یازده سپتامبر در این کشورها شدت گرفت. گرچه در مواقعی فراز و فرودهایی داشته ولی در کل اسلام ستیزی در این کشورها روند رو به رشدی داشته و برخی از دولت های اروپایی سعی کرده اند که با فرافکنی، علت مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجود  در این کشورها را بر دوش مسلمانان و مهاجران بیندازد.

وی با بیان اینکه کشور فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که تعداد زیادی از مسلمانان مهاجر از شمال آفریقا و خاورمیانه در آن زندگی می کنند و از لحاظ فرهنگی و اقتصادی دچار مشکلاتی هستند، افزود: از دیگر سو در مواقعی شاهد فشار دولت فرانسه بر این گروه از افراد نیز بوده ایم.

این کارشناس مسائل فرانسه همچنین به سیاست های این کشور اروپایی در شمال آفریقا و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: فرانسه با حمایت از جریان تکفیری سعی کرد که اهداف خود را در سوریه به پیش ببرد و از حضور ده ها نفر از اتباع خود در بین جریان های تکفیری چشم پوشی کرد و مانع حضور انها در سوریه نشد .

وی با بیان اینکه این مجموعه تحولات باعث شده که در چند سال گذشته شاهد ایجاد شکاف عمیقی میان مهاجران در فرانسه و دیگر اقشار این جامعه باشیم، تصریح کرد : در همین چارچوب اقدامات اسلام ستیزانه، جریان راست افراطی در فرانسه به شدت افزایش پیدا کرده، چنان که بر اساس  تحلیل برخی از کارشناسان "احزاب چپ" و "چپ میانه" در فرانسه به حاشیه رفته اند و شاهد رقابت بین جریان راست میانه و راست افراطی هستیم.

مکی ادامه داد: در جریان این تحولات، مکرون برای اینکه بتواند جایگاه خود را به عنوان رئیس جمهور در این کشور حفظ کند، سعی کرده که مواضعی را اتخاذ کند تا از یک طرف جریان راست افراطی را مهار کند و از طرف دیگر پایگاه خود را در فرانسه از دست ندهد و چهره خود را به عنوان یک فرد میانه رو حفظ کند. در همین چارچوب شاهد این هستیم که وی مواضع دوگانه ای را اتخاذ کرده، از طرفی مواضع شدیدی را در حمایت از بازنشر کاریکاتورها در مجله شارلی عبدو اتخاذ می کند و از طرف دیگر با توجه به واکنش برخی از کشورهای اسلامی سعی می کند مواضع خود را تلطیف کند.

 این کارشناس مسائل فرانسه  با بیان این اعتقاد کهدوگانگی مواضعی که مکرون اتخاذ کرده هوشمندانه است، افزود: در واقع او می‌خواهد هم جایگاه میانی خود را حفظ کند و از طرفی دیگر با اتخاذ این مواضع از گسترش پایگاه راست افراطی در این کشور جلوگیری کند. به نحوی که از سوی جریان راست افراطی متهم به حمایت از اسلام گراها نشود.

وی با بیان اینکه مواضع مکرون را باید در چارچوب معادلات سیاسی فرانسه مورد تحلیل قرار داد، در مورد تاثیر این نوع مواضع در رابطه فرانسه با کشورهای اسلامی و عربی گفت: ما در ارتباط با تحولات اخیر از جمله موضوع کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو  و مسائل بعد از آن، شاهد  مواضع روشن و شفافی از سوی کشورهای عربی و اسلامی نبودیم در واقع واکنش ها در این حوزه فعالانه نبود و موضوع تحریم کالاهای فرانسوی نیز موضوعی بود که از سوی برخی از گروه‌های مذهبی و اجتماعی مطرح شد که می تواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد.

مکی افزود: ولی در مجموع دولت های اسلامی مواضع روشن و شفافی در برابر تحولات اخیر در فرانسه و مواضع مکرون  اتخاذ نکردند، چنانکه شاهد سکوت کامل سازمان همکاری اسلامی بودیم و این احتمال وجود دارد که در کوتاه مدت تنش‌های احتمالی ایجاد شده بین فرانسه و برخی از کشورهای اسلامی فروکش کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه