ارسال به دیگران پرینت

تعیین جنسیت قطعی فرزند در قم طی چه فرایندی انجام می شود؟

کارشناس ژنتیک مرکز ناباروری جهاددانشگاهی قم به بیان فرایند تعیین جنسیت قطعی در این مرکز و همچنین مباحث مرتبط به امور ژنتیکی در این مرکز پرداخت.

تعیین جنسیت قطعی فرزند در قم طی چه فرایندی انجام می شود؟

ناصر کلهر، کارشناس ژنتیک مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم،با اشاره بر اینکه مشاوره ژنتیک به چهار بخش زمانی قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از تولد فرزند دارای ناهنجاری تقسیم می‌شود، عنوان کرد: زمانی که افراد برای مشاوره ژنتیک به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد قم مراجعه می‌کنند در ابتدا با پرسش سوالاتی شجره نامه آنها رسم می شود و بر اساس آن خطرات بیماری ها، آزمایشات وتوضیحات لازم گفته می‌شود.

وی با تاکید براینکه در گذشته فقط زوج هایی که ازدواج فامیلی داشتند به مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کردند، اما امروزه وزارت بهداشت به همه زوجین توصیه می کند که قبل از ازدواج به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند، ادامه داد: از علل دیگر مراجعه به مشاور ژنتیک می توان به وجود بیماری های ژنتیک مثل ناشنوایی ،کند ذهنی، سرطان و... در اقوام درجه یک، یک سال نازایی و... اشاره کرد.

وی با اشاره بر اینکه بیماری های ژنتیک به دو دسته کروموزومی و ژنتیکی تقسیم می‌شود، بیان کرد: برای افرادی که قصد بارداری با مشکلات ژنتیکی با منشا نقص کرموزومی دارند، اسپرم و تخمک در آزمایشگاه تلقیح داده می‌شود و بعد از بررسی جنین ها از لحاظ ژنتیکی، جنین سالم و فاقد اختلال به رحم مادر انتقال داده می شود.

کارشناس ژنتیک مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه بیماری های با منشا ژنتیکی غالبا در ازدواج های فامیلی رخ می دهد، اظهار کرد: لازمه  این بررسی وجود مولکول شناساگر در اصطلاح به نام کروب است که در صورت موجود از آن استفاده می شود در غیر این صورت با روشی گران قیمت تر به نامArrary CGH همه کروموزوم ها در یک آزمایش بررسی می‌شوند که آیا نقصی دارند یاخیر؟

کلهر بابیان اینکه ازفعالیت های دیگر این مرکز تعیین جنسیت جنین است که با روش مولکولی احتمال اشتباه آن کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: تعیین جنسیت در اولین فرزند و زوج هایی که از هردو جنس فرزند را دارند، صورت نمی‌گیرد؛ زیرا ممکن است همه افراد تقاضای دختر و یا پسر داشته باشند که این امر سبب برهم خوردن تعادل جمعیت جامعه می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه رفعه مشکلات ژنتیکی انجام شده در این مرکز مربوط به قبل از زایمان وجلوگیری از تولد فرزند دارای ناهنجاری است، اظهار کرد: در دوران بارداری آزمایشات، سونوگرافی، اکو قلب و تست های غربالگری برای تشخیص این ناهنجاری ها پیشنهاد می شود، که تا احتمال بیش از ۹۰ درصد سلامت جنین را مورد برسی قرار میدهند.

کارشناس ژنتیک مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم خاطر نشان کرد: در بیماری های ژنتیکی که از سنین بزرگسالی شروع می‌شوند امکان تشخیص شان در دوران بارداری وجود ندارد؛ اما اگر این ژن معیوب در قبل از بارداری شناسایی شده باشد با روش PND از مایع اطراف جنین نمونه برداری میشود و می‌توان فهمید که آیا این جنین بیمار هست یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه مشاوره ژنتیک فقط برای زوجین با نسبت فامیلی نیست اگر چه در زوجین با نسبت فامیلی و یا هم روستا بودن بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: باور اشتباهی در بین برخی از افراد جامعه مبنی بر اینکه با یک آمپول می‌توان مانع از بروز مشکلات ژنتیکی در فرزند شد، وجود دارد؛ که این موضوع کاملا اشتباه بوده و در هیچ جای دنیا دارویی با این کارایی وجود ندارد.

کلهربا بیان اینکه درهیچ جای دنیا تضمینی داده نمی شود که فرزند کاملا سالم به دنیا می ‌آید، خاطر نشان کرد: گاهی ممکن است که ژن های زن و مرد کاملا سالم بوده اما در تشکیل لقاح یک آنزیم سبب اختلال در جنین می شود که در همه موجودات این انزیم ها وجود دارد و نمی توان از آن جلو گیری کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ابراهیم ارسالی در

      لطفا تلفن می خواهیم

    • ناشناس ارسالی در

      سلام وقت ببخیر چطوری میشه واسه تعیین جنسیت اقدام کرد؟ازتهران میخوام بیام وهزینش چقدر هست؟

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه