ارسال به دیگران پرینت

فرسودگی 40 درصد فاضلاب اهواز

مدیریت نادرست و عدم هماهنگی مسئولین آب و فاضلاب اهواز و سوء مدیریت برخی از نهاد‌های وزارت نیرو در سال‌های گذشته سال‌ها معضل رفع فاضلاب اهواز را بی نتیجه گذاشته است.

فرسودگی 40 درصد فاضلاب اهواز

بارندگی‌ها و سیل‌ها سال گذشته و عدم پاسخگو بودن فاضلاب شهری اهواز را بار دیگر اثبات کرد؛ شهری که سیستم دفع آب‌های سطحی را هم ندارد چه برسد به سیستم فاضلاب شهری.

بازهم قصه تکراری فاضلاب سال‌ها است که مردم کلانشهر اهواز با مشکلات و فاضلاب در این شهر دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که از مرکز تا حاشیه شهر فرقی نمی‌کند گویا این مهمان ناخوانده کل سطح شهر را فراگرفته است.

بارندگی‌ها و سیل‌ها سال گذشته و عدم پاسخگو بودن فاضلاب شهری اهواز را بار دیگر اثبات کرد؛ شهری که سیستم دفع آب‌های سطحی را هم ندارد چه برسد به سیستم فاضلاب شهری!

به گفته برخی از ساکنین منطقه گویا این مشکل فاضلاب چیزی بالغ بر دو سه سال است که مهمان شهر اهواز شده است، به گفته یکی دیگر از این ساکنین بوی تعفن و بیماری هم با توجه به شیوع کووید ۱۹ در جهان این مشکل این بیماری را دو چندان کرده است.

در این باره بهروز نجاتی رئیس اداره محیط زیست شوشتر گفت: بحث فاضلاب هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ سلامت و بهداشت جامعه مهم است. منبع تامین آب بسیاری از محصولات کشاورزی شهرستان از رودخانه گرگر و شطیط است.

او افزود: فاضلاب وارد شده به رودخانه‌ها حاوی عناصر مضر و فلزات سنگینی است که محصولات کشاورزی را آلوده می‌کند. همچنین وجود عوامل بیماری‌زا، از سوی گیاهان جذب شده و وارد بدن می‌شوند و این خود می‌تواند یک عامل انتقال، تجمع بیماری، سموم و عناصر سنگینی که باعث انواع سرطان‌ها، بیماری‌های روده‌ای، وبا و اتفاقات دیگر می‌شود، باشد.

نجاتی ریزش فاضلاب در رودخانه‌ها را به لحاظ زیست محیطی موجب تغییر فیزیکی و شیمیایی آب دانست و بیان کرد: بالا رفتن غلظت و کدورت آب باعث به خطر افتادن زندگی آبزیان شده و بسیاری از گونه‌ها از بین رفته و شرایط زیست برایشان مشکل می‌شود. همچنین اکسیژن محلول در آب کم شده و برای حیات محیط زیست نیز مضر خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شوشتر ادامه داد: بحث ورود فاضلاب به رودخانه‌ها یک مسئله کشوری است و در شهر‌های بزرگ مانند اهواز نیز با آن دست به گریبان هستیم و اولین راهکار برگزاری نشست‌های کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون بوده که مصوباتی برای پساب‌های انسانی، صنعتی، شرکت‌ها و واحد‌ها در نظر گرفته شده است و همه واحد‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی شهرستان مجهز به تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی و انسانی هستند.

حکایت دفع نادرست سیستم فاضلاب نه تنها حل نشده است بلکه به نظر می‌رسد از دست مسئولان اهواز هم کاری برنمی آید، طبق گزارشات رسیده شهر اهواز دارای دوهزار ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۶۵ ایستگاه پمپاژ و ۳۰۰ نقطه شهر گرفتگی فاضلاب دارد.

کارشکنی وزارت نیرو در پاسخگویی به فاضلاب شهر اهواز

مدیریت نادرست و عدم هماهنگی مسئولین آب و فاضلاب اهواز و سوء مدیریت برخی از نهاد‌های وزارت نیرو در سال‌های گذشته سال‌ها معضل رفع فاضلاب اهواز را بی نتیجه گذاشته است.

این در حالی است که طبق پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مسئولان و معاونان وزیر نیرو هم بی نتیجه مانده و گویا این معضل فاضلاب شهر اهواز را هریک به دیگری محول می‌کند.

به طوری که طبق تماس خبرنگار باشگاه خبرنگاران  جوان از وزارت نیرو  تقی زاده خامسی معاون آبفای وزارت نیرو این مشکل را ندانسته و به معاون خود جانباز مدیر عامل آب و فاضلاب کشور محول می‌کند، گویا طبق تماس با مدیر عامل آب و فاضلاب کشور و عدم پاسخگویی معضل فاضلاب اهواز را به معاونان و مدیران خود محول می‌کنند.

بر اساس این گزارش، و طبق پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران سید زاده مدیر روابط عمومی و سخنگوی مدیریت  شرکت مهندسی آب وزارت نیرو در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه چند وقتی است که گرفتگی شبکه فاضلاب شهر اهواز مشکلاتی را برای  مردم این کلان‌شهر به وجود آورده و مردم را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. پس از پیگیری‌های در خصوص این موضوع، مدیریت مصرف آبفای کشور گزارشی را در این زمینه منتشر کرد.

او ادامه داد: وقوع حادثه سیل در فروردین سال گذشته و بارش‌های آذر ماه شهرستان کارون و اهواز منجر به آب گرفتگی در سطح شهر و ایجاد نارضایتی عمومی و وارد شدن خسارت عمده به تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب شد.

فرسودگی۴۰ درصدی شبکه فاضلاب خوزستان

مدیر روابط عمومی و سخنگوی مدیریت  شرکت مهندسی آب وزارت نیرو  بیان کرد: سامانه جمع آوری فاضلاب اهواز به دلیل قدمت بالای ۳۰ سال و فرسودگی جدی در اثر محیط خورنده، کارکرد مناسبی نداشته به نحوی که از کل ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مدار بهره برداری حدود ۴۰ درصد فرسوده بوده و نیاز به بازسازی دارد.

سیدزاده اضافه کرد:این بخش به دفعات طی چند سال اخیر دچار ریزش شده  و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین بهره برداری از تاسیسات فرسوده تاب آوری این تاسیسات را در شرایط عادی و بحرانی با چالش‌های جدی مواجه ساخته است، قسمت قابل توجهی از مساحت شهر نیز فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است.

او افزود: براساس پیگیری‌های به عمل آمده با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی جهت تکمیل و اصلاح کلکتور‌ها و خطوط جمع کننده اصلی فاضلاب و بازسازی مناطق حادثه خیز مبلغ ۵۰ میلیون یورو تخصیص داده شده است که برای چند بسته اجرایی از جمله تکمیل نقاط انفصال، کلکتور‌های ساحلی، خطوط اصلی مرکز شهر و همچنین تکمیل و بازسازی نقاط ریزشی در مناطق غرب و شرق رودخانه کارون و رفع مشکلات شهرستان کارون در نظر گرفته شده است.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی مدیریت  شرکت مهندسی آب وزارت نیرو بیان کرد:در نتیجه حصول نتیجه و حل معضل مردم اهواز در خصوص آب گرفتگی معابر شهری منوط به اجرای همزمان شبکه جمع آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری و تعهد وزارت کشور در این خصوص است.

انگار نتیجه برای حل این مشکل راحلی وجود ندارد به طوری که قسمت غرب اهواز دارای لوله کشی بدون تصفیه خانه و قسمت شرق این استان تصفیه خانه‌ای مجهز، اما بدون خط لوله اصلی 

اعتبار۴   هزار میلیاردی برای معضل فاضلاب خوزستان

در این باره باقری معاون مهندسی توسعه شرکت ابفای اهواز   در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:تصفیه خانه شهر سرق شهر اهواز هنوز تکمیل نشده است و این تصفیه خانه با ظرفیت کامل هنوز فعالیتی ندارد.

او ادامه داد:اگر بخواهیم این طرح را به صورت کامل اجرایی کنیم تا مشکلات برطرف گردد، حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او افزود: رودخانه کارون، اهواز را به ۲ بخش شرق و غرب تقسیم می‌کند و بنابراین فاضلاب هر ۲ بخش مجزا هستند و هم اکنون نیز بخشی از تصفیه خانه فاضلاب شرق وارد مدار شده و بخش تکمیلی آن امسال به اتمام می‌رسد. همچنین تصمیم ما بر آن است تا بخش شرق اهواز را که حدود ۷۰ کیلومتر کلکتور بوده و جزء خطوط اصلی محسوب می‌شود، با اعتباراتی که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد، به مناقصه گذاشته شود که در حال انجام است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان مهرماه انجام آن به پایان می‌رسد.

باقری بیان کرد: در بخش غرب نیز بخشی از کلکتور به مناقصه گذاشته شده که تا پایان مهرماه پیمانکار آن قسمت نیز انتخاب می‌شود و اقدامات لازم برای بودجه ۵۰ میلیون یورویی که برای سال ۹۹ به فاضلاب اهواز اختصاص یافته، در حال انجام است و کار‌ها از آبان ماه امسال آغاز می‌شوند. همچنین شایان ذکر است که به دستور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، ۸۰ نقطه گرفتگی فاضلاب اهواز در شهریور ماه طی یک رزمایش برطرف می‌شوند.

مسئله جدی که برای حل آن از صندوق توسعه ملی اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی تخصیص داده شد، علاوه بر خطوط فرسوده و تعویض لوله‌های این شهر که مدتی است آغاز شده پیمانکارتن خطوط لوله سیستم اب و فاضلاب اهواز تا پایان مهرماه امسال مشخص و آغاز می‌شود ینی اینکه مردم اهواز تا سه سال دیگر با مشکل فاضلاب اهواز دست و پنجه نرم می‌کنند.

چندین سال از دست رفته باید پایان یابد و مطالبه کنیم چرا فاضلاب‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی باید تصفیه نشده به رود‌ها بریزد و حال روز سیستم‌های فاضلاب چنین باشد؟

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه