ارسال به دیگران پرینت

چگونه میان واحدهای صنفی رقابت سالم ایجاد کنیم؟

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در شرایط اقتصادی ایران که تحت فشار خارجی است ورود افراد جدید به اصناف باید ضابطه‌مند باشد، گفت که تکیه بر دانش از شرایط شکل‌گیری رقابت سالم میان واحدهای صنفی است و در صورت ایجاد رقابت غیر سالم فشار آن بر مصرف کننده تحمیل می‌شود.

چگونه میان واحدهای صنفی رقابت سالم ایجاد کنیم؟

رسول جهانگیری  با بیان اینکه افرادی که به سمت علم و دانش رفته‌اند در زمان نوسانات اقتصادی و رکود مشکل کمتری دارند، تصریح کرد: این افراد بر اساس کیفیت کار و علم و دانشی که پیش‌تر آموخته‌اند، پیش می‌روند. به عبارتی دیگر تکیه بر دانش از شرایط شکل‌گیری رقابت سالم میان واحدهای صنفی است. رقابت واحدهای صنفی با هم یک اصل است اما این رقابت باید ویژگی‌هایی داشته باشد و در چارچوبی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برداشتن سقف و حدود صنفی برای ایجاد رقابت بین واحدهای صنفی اجرایی شد اما این روش مناسبی در شرایط ایران نبود، گفت: ورود افراد جدید به اصناف باید ضابطه‌مند باشد؛ چراکه اقتصاد ما شرایط عادی ندارد و تحت فشار خارجی است. از این رو گاهی رقابت سالم در آن شکل نمی‌گیرد و فشار آن بر مصرف کننده تحمیل می‌شود. برای مثال فردی کارگاهی تولیدی یا واحد توزیعی و خدماتی دارد و چند نفر کارگر هم برای او کار می‌کنند. اگر افراد جدیدی به منطقه او وارد شده و فعالیت مشابهی داشته باشند، آن زمان کسب و کار آن‌ها دچار خدشه می‌شود و از این رو ممکن است به تقلب، گران‌فروشی، کم‌فروشی و ... دست زنند که این به معنای هزینه‌های اضافی برای مصرف‌کننده است.  

به گزارش ایسنا، براساس ماده ۵۵ قانون نظام صنفی مصوب سال ۱۳۸۲ افراد باید برای تاسیس واحد صنفی قانون سقف و حدود صنفی را رعایت کنند، یعنی میان واحدهای صنفی با فعالیت‌های یکسان باید فاصله جغرافیایی مناسبی رعایت شده و تنها تعداد خاصی از هر صنف می‌توانند در یک شهر یا شهرستان فعالیت کنند اما در اصلاحیه قانون جدید نظام صنفی در شهریور سال ۱۳۹۳ این قانون حذف شد.

کسبه خود را به علم روز تجهیز کنند

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران قطار رشد و توسعه به سرعت در حال حرکت است و کسبه باید خود را با سرعت آن منطبق کنند تا از این رشد و توسعه جا نمانند. برای مثال بعضی از کسب و کارهای اینترنتی از کسب و کارهای سنتی پیشی گرفته‌اند که نمود آشکار آن در حوزه حمل و نقل است. بنابراین کسبه باید خودشان را به علم روز تجهیز کنند و این یک اولویت است.  

قالب ورودی‌های جدید به اصناف فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

همچنین به گفته وی جامعه صنفی امروز، مزیتی نسبت به ۵۰ سال قبل و حتی دو دهه گذشته دارد و آن این‌که قالب جامعه صنفی، افراد تحصیل کرده‌ هستند. یک روزی قالب افراد تحصیل‌کرده در منصب‌های دولتی وارد می‌شدند و پشت میز می‌نشستند و حالا افراد جدیدی که وارد اصناف شده‌اند، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.   بنابراین این افراد علم دارند و از نظر مدرک تحصیلی هم فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند. این یعنی فضای اصناف دیگر بومی و سنتی نیست و بسترهای آموزشی در اصناف فراهم است.

جهانگیری با بیان اینکه این ویژگی منحصر به تهران نیست، تصریح کرد: فراوانی دانشگاه‌ها اگر هزار عیب داشته، یک حسن دارد؛ جامعه ما تحصیل کرده شد و سطح سواد ما که روزی ابتدایی بود حالا کارشناسی و کارشناسی‌ارشد شده است. در این فضای رقابتی آن واحد صنفی موفق می‌شود که از ظرفیت علم و دانش بهره ببرد.  

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه افرادی که به سمت علم و دانش رفته‌اند در زمان نوسانات اقتصادی و رکود مشکل کمتری دارند، اظهار کرد: این افراد بر اساس کیفیت کار و علم و دانشی که پیش‌تر آموخته‌اند، پیش می‌روند. ممکن است در دوره رکود، بعضی از مشاغل به تعطیلی کشیده شوند اما برندها و کسانی که روی برندسازی کار کرده‌اند و رقابت سالم دارند، هزینه‌های خود را بر اساس علم و دانشی که دارد کاهش داده و در نتیجه در این بازار متلاطم، می‌توانند کار کنند.  با همه این توصیف و توضیحات، قسمت عظیمی از رونق کسب و کار و فعالیت ما به دولت وابسته است. خصوصی‌سازی به شکلی که مد نظر ما بود اجرایی نشد. اگر این چنین می‌شد حالا شرایط بهتر بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه