ارسال به دیگران پرینت

اپلیکیشن ‌های مشاوره پزشکی آنلاین مجوز ندارند

«مردم باید توجه کنند، اپلیکیشن ‌های مشاوره پزشکی آنلاین هیچ کدام مجوز تبلیغات و فعالیت را از سوی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت دریافت نکرده‌اند و همه این سامانه‌هایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند غیر مجازند.»

اپلیکیشن ‌های مشاوره پزشکی آنلاین مجوز ندارند

«دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی کشور، با بیان این که خدمات از راه دور پزشکی یا دوراپزشکی یا تله‌مدیسین بعد از شیوع ویروس کرونا مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته، عنوان می‌کند: «در مبحث تله‌مدیسین به دو نکته باید توجه داشت. اولاً، باید تجهیزات لازم برای معاینه از راه دور فراهم باشد که همان بستر نسخه‌نویسی الکترونیک است. دوم بیمار حتماً از قبل توسط پزشک متخصص معاینه شده و پرونده داشته باشد و ارتباط مؤثر با پزشک ثبت شود.»

به‌گفته او دستورالعمل‌های استاندارد برای راه‌اندازی سامانه ویزیت آنلاین در نظر گرفته شده است. مردم باید توجه کنند، اپلیکیشن ‌های مشاوره پزشکی آنلاین هیچ کدام مجوز تبلیغات و فعالیت را از سوی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت دریافت نکرده‌اند و همه این سامانه‌هایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند غیر مجازند و مورد وثوق ما نیستند.

او درباره شرط صدور مجوز برای سامانه‌های پزشکی از راه دور توضیح می‌دهد: اولین شرطی که مجوز صادر می‌کنیم داشتن پروانه و گذراندن مبانی لازم برای اخذ مجوز از سوی مراجعین ذی صلاح است. در حال حاضر ۴ سامانه بخش خصوصی توانسته‌اند مجوزهای استاندارد را از وزارت بهداشت دریافت کنند و پزشکانی که خدمات ویزیت آنلاین ارائه می‌دهند می‌توانند از طریق ارتباط با این سامانه‌ها نسخه‌ها را به شکل الکترونیکی و با امضای الکترونیکی به داروخانه‌ها ارسال کنند.

دکتر جهانگیری با اشاره به این که با گسترش فضای مجازی تعداد شکایات بیماران مبنی بر درز اطلاعات بیماری‌شان به فضای مجازی بیشتر شده است، می‌گوید: علاوه بر این ما می‌بینیم برخی پزشک‌نماها با درج اسامی پزشکان و اعلام شماره نظام پزشکی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که از طریق پلیس فتا پیگیر این تخلفات هستیم اما مردم باید خودشان حواس‌شان جمع باشد. برای همین ما سیستمی را طراحی کرده‌ایم که پزشک از طریق سامانه سازمان نظام پزشکی وارد سیستم شده و کد پزشک به‌گوشی تلفن همراه او پیامک می‌شود و بعد از تأیید پزشک وارد سیستم شده و می‌تواند به شکل آنلاین برای بیمار نسخه الکترونیکی تجویز کند.»

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه