ارسال به دیگران پرینت

کشف روش جدید برای کاهش بیماری‌های ناشی از پشه‌ها

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد" روش جدیدی را برای کاهش بیماری‌هایی ارائه داده‌اند که پشه‌ها عامل انتقال آنها هستند.

کشف روش جدید برای کاهش بیماری‌های ناشی از پشه‌ها

به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه استنفورد،  پژوهشگرانی که در نواحی روستایی کنیا کار می‌کنند، برخی از زیستگاه‌های تولید مثل پشه‌ها را شناسایی کرده‌اند که طیف وسیعی از ویروس‌های غیر قابل درمان را گسترش می‌دهند. یافته‌های آنها به مداخلات بهداشتی موثرتری اشاره دارد که تمرکز آنها بر ظروف نگهداری آب است.

یکی از منابع کشنده و رو به افزایش شیوع بیماری که مورد توجه بیشتر ساکنان جهان دارد، زیستگاه پشه‌های خاصی است که می‌توانند ویروس‌های غیرقابل درمان را گسترش دهند و سالانه میلیون‌ها نفر را به بیماری‌های کشنده مبتلا کنند.

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(stanford university) در این پروژه، موثرترین و کارآمدترین مداخلات بهداشتی را مورد بررسی قرار داده‌اند که زنان و کودکان، پیشروی آن هستند.

"دزیره لابیود"(Desiree LaBeaud)، استاد بخش پزشکی دانشگاه استنفورد و از پژوهشگران این پروژه گفت: تا زمانی که همه مردم جهان به آب لوله‌کشی ایمن دسترسی نداشته باشند، استفاده از فناوری‌هایی که تمرکز آنها بر ظروف نگهداری آب است، می‌تواند به کاهش خطراتی کمک کند که تهدیدی برای سلامتی انسان هستند.
 

تهدید بزرگ

پشه تب زرد به رغم کوچک بودن می‌تواند یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی باشد. این پشه، به انتقال ویروس‌هایی منجر می‌شود که عامل بیماری‌هایی مانند "تب دنگی"(dengue)، "چیکونگونیا" (chikungunya) و تب زرد هستند.

انسان‌های قربانی این پشه‌ها، از نشانه‌هایی رنج می‌برند که ورم و خونریزی خطرناک مغز و یا التهاب ناتوان‌کننده مفصل را به همراه دارد. در دو دهه گذشته، شاهد شیوع فزاینده و غیر قابل پیش‌بینی بیماری‌هایی بوده‌ایم که پشه‌ها عامل بروز آنها هستند.

روش جدیدی برای کاهش بیماری‌های ناشی از پشه‌ها

روش جدیدی برای کاهش منبع بیماری

بیشتر ساکنان نواحی مورد بررسی در این پژوهش، آب مورد نیاز خود را از باران یا چاه‌ها به دست می‌آورند و آن را در ظروف گوناگونی ذخیره می‌کنند. پژوهشگران، صدها نفر از ساکنان این نواحی را مورد بررسی قرار دادند و فراوانی پشه را در ظروف مورد استفاده آنها اندازه‌گیری کردند

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که کاهش تعداد ظروف نگهداری آب می‌تواند روش موثر و کارآمدی برای کنترل گسترش پشه‌ها باشد. علاوه بر کاهش تعداد ظروف نگهداری آب که روش پیچیده و دشواری برای اعضای جامعه است، باید مداخلات بهداشتی ملی و بومی نیز صورت بگیرند تا زیستگاه‌های احتمالی پشه‌ها را هدف قرار دهند.

"جنا فرسیث"(Jenna Forsyth)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: شاید این روش، ساده به نظر برسد اما هدف قرار دادن ظروف خاص می‌تواند تاثیر بسیاری در حل کردن این مشکل داشته باشد. این روش، کم هزینه است و می‌توان آن را به آسانی در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار داد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه