ارسال به دیگران پرینت

دیدگاه ایرانیان به مهاجران افغانستانی

پذیرش بدون شرط و اسکان در شهرها و روستاها در فضای انقلابی پایان دهه 1350 تا اقدامات قهری برای اخراج اجباری در سال‌های پس از جنگ، دو سر این طیف هستند. روزهایی خود را حامی همه مستضعفان جهان می‌دانستیم و آغوش‎مان به روی برادران مسلمان‎مان بی‌قیدوشرط باز بود اما روزهایی هم رسید که خسته از کمبود منابع و شرایط سخت اقتصادی با ضرب‌الاجل‌های پیاپی برای خروج همه آنها از کشور لحظه‌شماری می‌کردیم.

دیدگاه ایرانیان به مهاجران افغانستانی

دیدگاه ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستان که در ایران سکنی گزیدند

 

آرش نصراصفهانی: 

چهار دهه از شروع مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ایران می‌گذرد. به همان نسبت که جامعه ایران در  این مدت مسیر پرفراز و فرودی را پیموده، شرایط زندگی مهاجران در ایران و سیاست مهاجرتی دولت در قبال آنها نیز تغییر کرده است؛ پذیرش بدون شرط و اسکان در شهرها و روستاها در فضای انقلابی پایان دهه 1350 تا اقدامات قهری برای اخراج اجباری در سال‌های پس از جنگ، دو سر این طیف هستند.

روزهایی خود را حامی همه مستضعفان جهان می‌دانستیم و آغوش‎مان به روی برادران مسلمان‎مان بی‌قیدوشرط باز بود اما روزهایی هم رسید که خسته از کمبود منابع و شرایط سخت اقتصادی با ضرب‌الاجل‌های پیاپی برای خروج همه آنها از کشور لحظه‌شماری می‌کردیم. امروز سیاست مهاجرتی ایران در قبال مهاجران افغانستانی گرچه در موقعیتی میانه این دو سر طیف ایستاده اما هنوز هم بلاتکلیفی در برابر این جمعیت دو تا سه میلیون نفری ویژگی اصلی رویکرد کلان کشور است. اگر زمانی این اجماع وجود داشت که مهاجران ساکنان موقتی هستند که با پایان جنگ به کشورشان بازمی‎گردند اکنون در برابر نسل‌های سوم و چهارم این مهاجران که در ایران به دنیا آمده و افغانستان همان‌قدر برایشان غریب است که برای یک جوان ایرانی، چشم‌انداز سیاست‌گذاری روشنی وجود ندارد. امروز با توسل به سیاستی که «ساماندهی» خوانده می‌شود مهاجران در وضعیت معلق و بلاتکلیف نگه داشته شده‌اند و مدام مسئله اصلی یعنی پذیرش اجتماعی آنها به‌عنوان ساکنان این سرزمین به تعویق انداخته شده است. در توضیح این وضعیت و موانع به رسمیت شناخته‌شدن مهاجران به‌عنوان شهروندان این کشور می‌توان به عوامل مختلفی اشاره کرد. برخی صاحب‌نظران ریشه‌های آن را در فرهنگ و گروهی در اقتصاد جست‌وجو می‌کنند. در کتاب «در خانه برادر» به همین موضوع پرداختم و تلاش کردم توضیح دهم در کنار عوامل مختلف، چگونه تضاد و تنش اجتماعی در بطن جامعه ایران با مهاجران و خصوصا رقابت بر سر منابع محدود میان طبقه کارگر ایران و مهاجران افغانستانی و احساس خسران فرودستان ایرانی، به‌مثابه مانعی در برابر بهبود شرایط مهاجران در کشور عمل می‌کند. حال با استفاده از نتایج یک پیمایش در سطح شهر تهران در مورد نگرش ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی می‌توانم شواهد دیگری برای این مدعا ارائه کنم. این پیمایش با نمونه 1128 نفر در زمستان سال 1398 در سطح مناطق 22گانه تهران با همکاری دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده و تصویری از ذهنیت عمومی تهرانی‌ها درباره مهاجران و سیاست‌های مهاجرتی ارائه می‌کند. 

پذیرش در شهر و جداسازی فضایی

در حال حاضر بر اساس قوانینی که از اوایل دهه 1380 اجرای آن آغاز شد اتباع افغانستان تنها مجاز به زندگی در برخی مناطق کشورند و از حق اقامت و کار در بسیاری شهرها و روستاها خصوصا در استان‌های مرزی برخوردار نیستند. برخی کلان‌شهرها نیز ‌اجرای همین قانون عدم حضور اتباع افغانستانی در شهر را افتخاری برای خود می‌دانند. آیا تهرانی‌ها هم تمایل دارند حضور اتباع افغانستان در شهرشان ممنوع شود؟ ‌ افکار عمومی در برابر این پرسش دوقطبی است؛ 43 درصد موافق ممنوع‌شدن تهران و 41 درصد مخالف‌اند. تمایل به عدم حضور افغانستانی‌ها در تهران در میان کسانی که تحصیلات کمتری دارند یا ساکنان پهنه جنوب تهران (جنوب خط خیابان انقلاب) بیشتر است. در پهنه جنوب تهران که تعداد مهاجران افغانستانی بیشتری ساکن هستند، از هر دو نفر، یک نفر خواهان ممنوع‌شدن تهران برای حضور افغانستانی‌هاست. به‌علاوه افرادی که گفته‌اند در زندگی با مشکلات معیشتی مواجه‌اند بیش از دیگران با ممنوع‌شدن تهران برای افغانستانی‌ها موافق‌اند. باید توجه شود سه متغیر تحصیلات، پهنه سکونت و پنداشت از وضع معیشتی مستقلا بر موافقت با ممنوعیت اثرگذارند و مثلا نباید اثر زندگی در مناطق جنوبی یا وضعیت معیشتی ضعیف‎تر را به سبب سطح پایین‌تر تحصیلات دانست. 

نگرش به حضور مهاجران در شهر را از یک وجه دیگر هم می‌شود بررسی کرد؛ تمایل به جداسازی فضایی. از مردم سؤال شده تا چه اندازه موافق‌اند افغانستانی‌ها به جای زندگی در نقاط مختلف شهر، در محله‌های خاص زندگی کنند یا دولت آنها را در محله‌های خاص متمرکز کند. 44 درصد تهرانی‌ها با این جداسازی موافق‌اند‌. در این مورد هم افراد با تحصیلات پایین‌تر و ساکنان مناطق جنوبی تهران بیشتر موافق تمرکز مهاجران در محلات خاص هستند. نکته جالب اینجاست افرادی که اعلام کرده‌اند در زندگی با مشکلات معیشتی مواجه‌‌اند اگرچه بیش از دیگران خواهان ممنوع‌شدن تهران برای افغانستانی‌ها هستند اما از جهت تمایل به جداسازی محلات با دیگر گروه‌ها تفاوت ندارند. بخشی از دلیل این مسئله می‌تواند هراس آنها از افزایش تعداد مهاجران در محله یا محلات مجاور محل زندگی‌شان باشد. به این نکته نیز باید توجه شود که یک‌سوم کسانی که با ممنوعیت تهران برای حضور افغانستانی‌ها مخالف‌اند از تمرکز آنها در محلات خاص دفاع می‌کنند؛ یعنی با اینکه مخالفتی با حضور آنها در شهر ندارند اما شکلی از کنترل را ضروری می‌دانند.  ‌نگرش منفی به مهاجران و تمایل به جداسازی را درباره تحصیل کودکان افغانستانی هم می‌توان دید. شواهد متعددی وجود دارد که برخی والدین نسبت به حضور کودکان افغانستانی در کلاس درس فرزندانشان معترض‌اند که در مواردی به جداشدن کلاس‌ها منجر می‌شود. در پاسخ به پرسشی درباره تحصیل کودکان مهاجر، 40 درصد تهرانی‌ها معتقدند افغانستانی‌ها باید در مدارس ویژه خودشان درس بخوانند اما در مقابل

52 درصد مخالف جداسازی دانش‌آموزان افغانستانی‌اند ‌و زنان بیش از مردان از تفکیک مدارس دفاع می‌کنند. در پهنه جنوب تهران نیمی مدافع تفکیک و نیمی مخالف‌اند اما در پهنه شمال نسبت دو به یک به نفع مخالفان جداسازی مدارس است.به غیر از پنداشت کلی درباره حضور مهاجران افغانستانی در شهر از پاسخ‌گویان درباره تجربه‌های شخصی‌تر هم سؤال شده است. وقتی از آنها درباره همسایه‌شدن یک خانواده افغانستانی پرسیده شده، 46.5 موافق بوده‎اند‌. اثر پهنه سکونت و میزان تحصیلات در نوع پاسخ به این سؤال بسیار اندک است، اما افرادی که گفته‌اند در زندگی مشکلات معیشتی دارند کمتر از دیگران به همسایگی با یک مهاجر افغانستانی راغب‌اند. 

تهدید اقتصادی

آن‌طورکه در بالا نشان داده شد، نگرش ضدمهاجر در آنهایی که تحصیلات کمتری دارند و فقیرترند قدرتمندتر است. یکی از عوامل توضیح‌دهنده این نگرش منفی تصور از آنان به‌مثابه یک تهدید اقتصادی است. رقابت شغلی و احساس خسران ناشی از هزینه منابع عمومی برای مهاجران دو شکل اصلی این تهدید اقتصادی به‎ شمار می‌آید. کارگران ایرانی ممکن است مهاجران افغانستانی را عامل بی‌کاری خود بدانند. کارگر افغانستانی به‌واسطه موقعیت ضعیف‌تر و عدم برخورداری از حمایت قانونی هزینه کمتری برای کارفرمای ایرانی دارد و این عامل ایجاد رقابت و تنش بر سر فرصت‌های محدود شغلی است؛ رقابتی عمدتا بر سر مشاغل کارگری ساده یا با مهارت که در مناطق فقیرنشین گاهی تا سر حد یک نبرد تمام‌عیار بر سر بقا پیش می‌رود.‌ حدود 40 درصد، افغانستانی‌ها را عامل بی‌کاری ایرانی‌ها می‌دانند و همین نسبت هم مخالف این گزاره‌اند. مطابق انتظار افراد با تحصیلات پایین‌تر، افراد ساکن پهنه جنوب تهران و آنهایی که گفته‌اند ‌برای تأمین هزینه‌های زندگی مشکل دارند بیشتر از دیگران افغانستانی‎ها را عامل بی‌کاری می‌دانند. همبستگی آماری بالا میان نگرش به ممنوعیت و پنداشت از مهاجران به‌عنوان عامل بی‌کاری شاهد دیگری بر رابطه میان رقابت‌های اقتصادی و نگرش‌های ضدمهاجر است. تهدید اقتصادی ناشی از هزینه منابع عمومی کشور برای مهاجران نسبت به تهدید ناشی از بی‌کاری در میان ساکنان تهران ضعیف‌تر است. کمتر از یک‌چهارم شهروندان تهرانی بر این باورند که آنچه حق آنهاست صرف آموزش و بهداشت افغانستانی‌ها می‌شود. دلیل این تفاوت را می‌توان در بی‌بهره‌بودن مهاجران از بسیاری یارانه‌های آموزش و بهداشت دانست. از ابتدای دهه 1380 کاهش بهره‌مندی از یارانه‌های حمایتی یکی از ابزارهای کاهش جمعیت مهاجران در ایران و کاهش هزینه‌های عمومی دولت بوده که سبب شده اتباع افغانستانی برای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها شهریه بپردازند و هزینه درمان را نیز کامل پرداخت کنند.

یگانگی یا تمایز فرهنگی؟

در بحث از علل نگرش‌های ضدمهاجر علاوه‌بر تهدید اقتصادی، احساس تهدید فرهنگی هم به یک مقوله مهم بدل شده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد وقتی مردم محلی تصور کنند با غلبه عددی مهاجران خارجی، فرهنگ متفاوت آنها فرهنگ محلی را به مخاطره می‌اندازد، نگرش‌های ضدمهاجر تقویت می‌شوند. در مورد ایران و افغانستان وضعیت فرق دارد؛ نزدیکی جغرافیایی و پیشینه مشترک تاریخی سبب شده قرابت‌های فرهنگی بسیاری میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها وجود داشته باشد و اساسا تفاوت فرهنگی آن‌طور که به‌عنوان‌مثال در اسلام‌هراسی مطرح است اینجا موضوعیتی ندارد. اما این شباهت تا چه اندازه در جامعه ایرانی شناخته شده است؟ ‌تنها 23درصد این شباهت فرهنگی را زیاد می‌دانند. برخلاف انتظار تحصیلات تفاوتی در نگرش به نزدیکی فرهنگی ایجاد نمی‌کند. تماس و برخورد میان دو گروه و آشنایی با یکدیگر احتمالا در این شناخت مؤثرتر است؛ نشانه تأثیر این عامل اینکه در منطقه 20 که بیشترین تعداد مهاجران افغانستانی را در خود جای داده 40درصد پاسخ‌گویان شباهت فرهنگی میان دو گروه را زیاد دانسته‌اند.

وقتی سخن از نگرش منفی ایرانیان به افغانستانی‌ها مطرح می‌شود مقوله نژاد معمولا مناقشه‎برانگیز است. برخی همواره استدلال می‌کنند نژاد در این رابطه موضوعیت ندارد و ایرانی‌ها اساسا به این تفاوت از منظر نژادی نگاه نمی‌کنند. برخلاف این ادعا ‌ 43 درصد از پاسخ‌گویان افغانستانی‌ها را متعلق به نژادی دیگر می‌دانند. تحصیلات، پهنه سکونت و وضعیت معیشتی اینجا هم اثر دارد و همانند موارد قبلی گروه‌هایی که وضعیت اقتصادی و تحصیلات پایین‌تری دارند بیشتر به افغانستانی‌ها به‌عنوان یک دیگری نژادی نگاه می‌کنند. برای بررسی دقیق‌تر مقوله نژاد در پیمایش سؤالی پرسیده شده که صراحتا تمایلات نژادپرستانه را می‌سنجد؛ بیش از 28درصد از شهروندان تهرانی ازدواج میان ایرانی و افغانستانی را عامل آلودگی نژاد ایرانی می‌دانند و یک‎چهارم تهرانی‌ها هم در این مورد موضعی نگرفته‌اند ‌.

تهدید امنیتی

مقوله امنیت همواره با مباحث مربوط به مهاجران گره خورده است. در سطح کلان ارتباط مهاجران افغانستانی با داعش و طالبان به‌عنوان یک تهدید امنیتی برای کشور بازنمایی می‌شود و در سطح رسانه و افکار عمومی نیز حضور مهاجران با جرم و جنایت پیوند خورده است. برخلاف آمار رسمی که میزان جرم در مهاجران را به نسبت جمعیت‎شان کمتر از میانگین جامعه ایران می‌داند، برساخت‌های رسانه‌ای در این سال‌ها با بزرگ‎نمایی جرائم افغانستانی‌ها سهم بسیاری در شرانگاری این گروه ایفا کرده است. لیکن ‌‌ 53 درصد از تهرانی‌ها با این بازنمایی غلط همراه نیستند و افغانستانی‌ها را عامل افزایش جرم و جنایت در ایران نمی‌دانند. نکته مهم دیگر اینکه تنها 4.2 درصد پاسخ‌گویان تجربه مزاحمت از طرف یک افغانستانی برای خود یا خانواده‌شان را داشته‌اند‌.

پذیرش یا اخراج؟

در کنار روندهای کلان ساختاری که موقعیت فرودست افغانستانی‌ها را تثبیت کرده اما قدم‌هایی برای پذیرش این جمعیت نیز برداشته شده است. نمونه آن تصویب قانونی در سال گذشته است که در صورت رفع موانع و شروع اجرای آن، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شناسنامه ایرانی خواهند گرفت. ‌ بیش از نیمی از شهروندان با تصمیم دولت برای شناسنامه‌دادن به این کودکان موافق‌اند و البته نیم دیگر یا مخالف‌اند یا عقیده صریحی بیان نکرده‌اند. تحصیلات، پهنه سکونت و پنداشت از وضعیت اقتصادی در موافقت با این قانون نیز به همان سیاق پیشین اثرگذار است. نکته جالب‌تر، موافقت شمار بیشتری از تهرانی‌ها با شناسنامه‌دادن به فرزندان مهاجرانی است که بیش از 30 سال در ایران زندگی کرده‌اند؛ 57 درصد با شناسنامه‌دادن به این کودکان موافق‌اند. اعطای شناسنامه به کودکان پناهنده یعنی آن دسته از مهاجران که با کارت آمایش در ایران زندگی می‌کنند نقطه شروعی برای ادغام ساختاری مهاجران در جامعه ایرانی خواهد بود. ‌در یک سؤال دیگر از پاسخ‌گویان رادیکال‌ترین سیاست ضدمهاجر در برابر شهروندان گذاشته شده و از آنها خواسته شده بگویند چقدر موافق‌اند دولت همه افغانستانی‌ها را از کشور خارج کند و هیچ‌کدام در ایران نمانند. اینجا هم نگرش دوقطبی و نسبت حدودا 40 درصد موافق و مخالف برقرار است‌. موافقت با این گزاره در میان افراد با تحصیلات کمتر و در ساکنان پهنه جنوب بیشتر است؛ نیمی از افراد با تحصیلات دیپلم و کمتر و نیمی از شهروندان ساکن جنوب خط خیابان انقلاب با این گزاره موافق‌اند. 

منفعت یا ضرر؟

مناقشه بر سر منافع و مضرات حضور مهاجران افغانستانی در ایران نقطه کانونی بحث موافقان و مخالفان حضور آنها در ایران است. یک طرف اثرات اقتصادی حضور مهاجران بر آبادانی ایران را برجسته می‌کند و طرف مقابل نیز به مواردی همچون بی‌کاری ایرانیان، افزایش جرم یا بیماری متوسل می‌شود. ‌ تعداد کسانی که حضور مهاجران را در مجموع به نفع کشور می‌دانند نصف کسانی است که مضرات آن را بیشتر تصور می‌کنند. همچون موارد پیشین در اینجا هم ساکنان پهنه جنوب، افراد با تحصیلات کمتر و کسانی که با مشکلات معیشتی درگیرند بیش از دیگران حضور مهاجران را ضرری برای کشور می‌دانند.

نکات پایانی

مسئله مهاجران افغانستانی و سرنوشت آنها در ایران موضوعی محل مناقشه است. از سویی بخش قابل توجهی از ساکنان تهران حامی سیاست‌های ادغام اجتماعی‌اند ‌ در عین حال به همان نسبت کسانی هستند که از طردآمیزترین سیاست‌ها دفاع می‌کنند. نتایج این پیمایش نشان می‎دهد اقتصاد و فرهنگ دو مقوله اصلی و مستقلا اثرگذار بر تمایلات ضدمهاجر است. نگرش منفی به مهاجران در گروه‌های فرودست بیش از دیگران است که هم می‌تواند ناشی از تماس بیشتر و هم رقابت‌های اقتصادی بر سر منابع محدود باشد. می‌توان انتظار داشت با وخامت شرایط اقتصادی و سخت‌ترشدن رقابت، بر شدت تنش و خصومت میان دو گروه افزوده شود. اینکه در این خصومت و رقابت، کارگران ایرانی جذب گرایش‌های ضد مهاجر شوند یا به سرنوشت مشترک‎شان علیه نیروی مولد این وضعیت آگاه شوند نیز به عمل نیروهای سیاسی و موفقیت در چارچوب‌بندی موقعیت بستگی خواهد داشت. از طرف دیگر از ظرفیت یک نیروی اجتماعی حامی مهاجران در ایران نیز نباید به سادگی گذشت. مخالفت صریح آنان با سیاست‌های مبتنی بر تبعیض و همراهی آنها با پذیرش اجتماعی مهاجران می‌تواند نقش مهمی در جهت‌دهی به سیاست‌ها و اقدامات ایفا کند.‌در پایان باید دو نکته را نیز در نظر داشت. تجربه مهاجران افغانستانی نشان داده خشونت و تبعیض در شهرهای کوچک‌تر و مناطق روستایی نسبت به مهاجران بیشتر است. از این ‌جهت انتظار می‌رود تهران گرایش همدلانه‌تری نسبت به اتباع افغانستان داشته باشد و احتمالا در مناطق دیگر نگرش‌ منفی‌تر است. نکته دیگر این است که در پیمایش‌های مربوط به نگرش به اقلیت‌های قومی و نژادی بخشی از پاسخ‌گویان سعی می‌کنند به نحوی باورهای نژادپرستانه یا بیگانه‌هراس‎شان را پنهان و بر اساس هنجارهای پذیرفته‌شده اظهارنظر کنند. درنتیجه واقعیت بیرونی می‌تواند تلخ‌تر از یافته‌های پیمایشی باشد. همه اینها ‌ ضرورت توجه بیشتر به مقوله مهاجرت و بازاندیشی در این سیاست‌ها را نشان می‌دهد. بدون کاهش زمینه‌های تنش، تکرار حوادث خشونت‌بار، بازتولید نفرت و تداوم گسست اجتماعی همچنان محتمل است.  

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      کاش ازدید اسلامی هم نیم نگاهی میداشتین،چون پدربزرگهاوپدران ماکه اکثراً شیعه مذهب هستیم بیشتربه دلیل هم مذهب بودن به ایران مهاجرت کردند.
      الان متاسفانه گاهی وقتها با برخوردهای نژادپرستانه چه درفضای عمومی یا اجتماعی مواجه میشویم که هم ازنظر انسانی وهم ازنظراسلامی قابل قبول نیست.

      • ناشناس ارسالی در

        حرف دقیقا درستی زدی دمت گرم ناموسا

      • علی ارسالی در

        شما ما را ببخش سیاست دولت های استعماری و رسانه هایشان بعضی از مردم ایران را نژاد پرست کرده اند

      • ناشناس ارسالی در

        عالی کار افغانی ایرانی نمیتونه بکنه مرغ ماشینی خوردیم ما ایرانیا. لایک افغانی هر جای دنیا ک بری افغانیها سرمایه دار تر هستن نصبت به بقیه چون زحمت کش هستن نه مصل ..........

    • سنا ارسالی در

      بسیار عالی مسائل جامعه مهاجرین رو دسته بندی کردید اما در مورد افراد بشدت تعصب گرا در مورد مسائل نژادی یا دیگر باید بگم هیچ افغانستانی به صورت مجانی اینجا زندگی نمی کند ما برای هر چیزی دو برابر شما می پردازیم و برای هر روزمان در ایران سازمان ملل به ازای هر نفر پول می دهد و در مسئله کار مردان افغانستانی، آنها کار هایی را انجام می دهند که شما حتی تصور انجام آنها را با چنین حقوق کم نمی کنید و اگر فرزندانتان از وجود دانش آموزان افغانستانی اذیت می شوند این دیگر دیدگاه نژاد پرستانه خودتان است فرض کنید اگر خودتان و فرزندانتان در کشوری خارجی بخاطر نژاد یا کشورتان مورد تحقیر در مدرسه قرار می گرفتید چه می شد واقعا متشکرم از کسانی که نام مسلمان‌ را با خود به دوش می کشند ولی برای برادر مسلمان خویش در خانه شان اندازه یک مسیحی جا ندارند

      • عباس عاشوری ارسالی در

        دمت گرم

      • محمد ارسالی در

        دمت گرم با این حرفت

      • Zarei ارسالی در

        درزمان امپراطوری بزرگ ایران یعنی تا زمان فتحعلیشاه قاجار ،ترکمنستان وافغانستان وتاجیکستان وگنجه وشوشی وارمنستان وترکیه وداغستان همه جزو خاک ایران بوده وتمام اقوامها ونژادهای مختلف درکنارهم زندگی میکردند ،دادوستد میکردند ،وصلت قومی برقرار میکردند وگاهی هم برسر آب یا تکه ای زمین یا فرزندشون اختلاف هم پیدا میکردند.اما دشمن همدیگر که نبودند ،حالا هم هیچ مشکل حادی جز قتلهائی که درایران انجام شده وخلافهای قانونی که انجام شده ومواد مخدری که روزانه بی حساب وارد کشور میکنند ،فکر نکنم مشکل دیگری بین دوملت مسلمون وجود داشته باشه،فقط چون دستمزد کارگر رو توی ایران مجلس تصویب میکنه که مثلا کارگر باید روزی صدهزارتومان برای هشت ساعت کار بگیره ،که البته همینطور هم هست ،وفقط این برادرای مهمان لطف کنند وبا روزی پنجاه وشصت هزار کارنکنند ،چراکه قانون دستمزد کارگران ایران رو بهم میریزید وجامعه رو بطرف یک درگیری این قشر با دولتشون وادار میکنید ،اونوقت ایرانی با خلافکارتوی زندان همسایه میشه ومهمان کاروموقعیت اون روبامزدکم تصاحب میکنه ،وصاحب خانه وماشین شاسی بلند وانبارضایعات میشه،!! اونوقت همه ما برادریم ومهمان ازراه رسیده صاحب خانه میشه وبدبختی اینه که اعتراض هم میکند وطلبکارهم هست ،حالا مهمان عزیز اگر درک کردی چی گفتم یه صلوات بفرست واسلحه بردار وطالبان وآمریکا رو از کشورت بیرون کن ،وخدا کند که آنجا روزی هزار دالر درآمدداشته باشی وبخاطر برنج وحبوبات هم هرروز هفت یا هشت مسلمان کشته نشوند،،ما اگر بار گران بودیم ،بگذارودرشو ،خدا همراهتان مارابیخیال شوین .

      • ناشناس ارسالی در

        کجا برن از ینجا بهتر با ارامش وامنیت دارن زندگی می کنن شما نگران اینها نباشین جاشون حتی از کشور خودشون امن تر

    • ملیکا ارسالی در

      والا من ک ۲۶ سالمه اینجاب دنیااومدم دارم اماده میشم برم کشورم.ولی حیف چون مجردم اجازه خروج بهم نمیدن یه راهی پیدا کردم بالاخره.شناسنامه هم نمیخوام.فقط این قانون ک دخترمجرد حق بازگشتب کشورشو نداره رو بردارین شما خودتون با قانوناتون سنگ اندازی می کنید

      • رامین ارسالی در

        سلام من خودم سی سالمه از مادر ایرانی و پدر افغانی برای من که متولد همینجام مادرمم ایرانیه خانمم ایرانیه مدرک موقت ی ساله دادن مجبورم تو این کشور بمونم ی جورایی وطن خودم میمونه همینجا بزرگ شدم داییم هام خاله هام خانمم گیرم نمیتونم برم جای که هنوز نمیدونم کشور که میگن مال اونجام و خودم تا حالا نرفتم واقعا از این وضعیتی تو ایران دارم خیلی نارازی ام چاره ای جز موندن ندارم نمیتونم با مدرک که دارم هیچ کاری بکنم

      • ناشناس ارسالی در

        افغانی ها لطفا ازایران برویدمایه بدبختی ایران و ایرانی شما هستید

    • ناشناس ارسالی در

      این آمارگیری ها از اعتبار بسیار پایینی برخورداره و اکثر ما ایرانیها خواهان اخراج همه مهاجرین خارجی اعم از افغانی و عراقی و سوری و پاکستانی و... هستیم لطفا برگردید و کشور خودتون آباد کنید کشور ما رو به اندازه کافی آباد کردید!!

      • ناشناس ارسالی در

        با سلام

      • ناشناس ارسالی در

        باسلام :خواستم بگم خیلی از وجود همه ی افغان ها رنج میبری ،برو راهی پیدا کن که رئیس جمهور شی همه رو از دم بیرون کن

      • Morteza ارسالی در

        اگر همه کشورها مهاجران شونو بیرون کنند از ایران سه میلیون مهاجر خارج میشن ولی ده میلیون ایرانی مهاجر بدون کار از خارج باید بیان ایران. محض اطلاع گفتم.

      • zari ارسالی در

        کاش ایران همه رو یکجا بیرون کنه اونوقت آمریکا و اروپا مرزاشونو باز میکنن فقط واسه اینکه بگه از اسلام بهتریم ما هم راضی هستیم ایران بیرون کنه خودمونم نمیتونیم بریم قانونی چون پدر)بزرگمون اومدن ایران🤕🖤🤕

    • ناشناس ارسالی در

      روزی پایان نژادپرستی در دنیا خواهد بود. روزی که صاحب عصر امام زمان ظهور کند. آن روز دور نیست.

    • صوفیا ارسالی در

      روزی پایان نژاد پرستی در دنیا خواهد بود. روزی که صاحب عصر امام زمان ظهور کند. و آن روز دیر نیست

      • مصطفی ارسالی در

        ایران بااین همه مشکلات اقتصادی درحالی که مردم محترم خودمون سراز زباله جمع کردن درآوردن شما افغانستانیها چه ارثی پیش ما دارید اگه ناراحتی شهرهامون که ۱۰۰سال ازما جدا شدن پس بدید شما که حکومت داری نمی وانید

    • ناشناس ارسالی در

      من بند خدا هستم واینجا سرزمین خدا هیچ کَس حق ندارد من بگه بور یابیمان


      • ایران ارسالی در

        گمشسن بیرون از کشور ایران ی مشت وحشی آشغال افغانی چی میخواین گمشین مگه غیرت ندارین برین تو کشورتون زندگی کنید حرومزادها

    • رحیمه ارسالی در

      من مادر دوفرزند هستم که شوهرم چهارماه قبل یعنی بهمن ماه ردمرز شده دختر کوچکم سی بهمن یعنی بعد از پدرش به دنیا امده شوهر من ۱۲ سال درایران زندگی می کنه چرا دولت ایران نمیتونه یک مدرک متبر به این ها بده اون باداشتن دوتفل سغیر مجبوره برگرده فقدبااین کار یعنی ردمرز کردنش چهارماه یاشاید بیشتر فقد رنج وعزاب برایمان بوده وهیچ سودی برای کسی نداشته حتی دولت

    • ناشناس ارسالی در

      چقد مردم بی عشقی هستین شماها توی وجود شما بجز کینه و نفرت چیز دیگه ای نمیشه پیدا کرد

      • ناشناس ارسالی در

        تو یه سایتی نظر یع نفر که فک کنم افغانی بود رو درمورد تاریخ ایران خوندم میخواستم همونجا پاسخش رو بدم ولی وقت ارسال نظرش تموم شده بود،ولی اینجا میگم دوسته عزیزی که گفتی نام ایران در اصل عراقه عجمه،چطور تاریخ خوندی که اینو میگی، یه روز بزرگ ترین امپراطوری که ایران نام داشت از غرب چین تا مصر و سواحل شرقی مدیترانه وسعت داشت،شاید بشه گفت عراق: ایرانه عربه،ولی هرگز نمیتونی بگی ایران: عجمه عراقه...!

    • ناشناس ارسالی در

      در کل افغانستانی ها در ایران از نظر بیشتر ایرانیها به چشم تحقیر دیده میشه و هیچ فرصت پیشرفت بهشون داده نمیشه جز کارهای سخت و طاقت فرسا و........

    • کریم ارسالی در

      کوتا ومختصربااینکه متن طولانیوتکراربودتمام نخواندم راجب شغلی کارهای مهاجرین انجام میده اصلاایرانیادرشان خودشوننمیدانه .ونظرسنجی من سعیکردم همیشه درزندگی ادمی باشم بهره برسانم پس اگرهرکسی خلاف اینوگفته نژادپرستبوده .وبعدماهمیشه مصرفکننده خوبی بودیم واین سوداوربوده برای ایرانیا.راجب امنیت بگم اینکه مادرزمان جنگ ایرانوعراق درکنارملت ایران باعراق جنگیدیم شهیددادیم وهمین حالانیروی فعال تیپ فاطیمیون می جنگه .واون عده ای که ازبیکاری یاهرمسایل ناراضه نمیشه راضیش کرد.وخیلی سوداوریهای زیادی استکه لازم نیست یاداورشوم لطفادرقبال مهاجرین سیاست روشنیاتخاذ کنید

    • سعیدشرف ارسالی در

      من یک ایرانی ام، همیشه برای افغانی‌ها، احترام ویژه ای قائل بوده و هستم، امیدوارم مردم رنجکشیده افغانستان انشاالله هرچه زودتر زیر سایه صلح ودوستی وآرامش زندگی کنند، همیشه غم جنگ وخونریزی در کشور مظلوم افغانستان برای ما ایرانیان سنگین بوده

      • ناشناس ارسالی در

        اره جون عمت

      • ناصر ارسالی در

        احسن

    • ناصر علیزاده ارسالی در

      کاش تهران برای اتباع افغانستان ممنوع بشه بریم استرالیا کانادا آلمان آمریکا عیب نداره این روزهای بد مگزره خداوند ارحمرراحمین است

      • ناشناس ارسالی در

        دیگه تا اندازه میتونیم بی غیرت باشیم که این جوری نظرسنجی میشیم جایی یه خورده خجالت بکشیم همت خرج کنیم کشورمون درست شه فکر کانادا آمریکایم واقعا متاسفم

      • ناشناس ارسالی در

        تهرانم از سرتون زیادیه
        ارع خداکنه ماهم یه نفس بکشیم

      • محمدحسین ارسالی در

        هه. نمک میخورین و نمکدون میشکونین. از سرتونم زیاده

      • حدیثه ارسالی در

        چرا از کشور خودتون دفاع نکنید چرا کشور خودتون را نسازید با دستان خودتان که بخواهید مهاجرت کنید به کانادا استرالیا و آمریکا و ...

    • ریحانه ارسالی در

      با سلام
      ببخشید ولی ما برای هرلحظه از زندگیمون مجبوریم کار کنیم.من خودم ۲۰ سالمه و از بچگی مشغول بکار هستم بدون هیچ یارانه و پول معیشتی از طرف خانواده
      ما حتی برای به دنیا اوردن فرزندی باید سه ملیون پرداخت کنیم چه طبیعی یا سزارین.دغدغه ما بیشتر از هروز شماست
      متشکرم از اینکه درکمون کنید🙏

    • رضا ارسالی در

      باسلام متن طولانی بود نخوندم تجربیاتم میگم من به عنوان کاشی کار وسنگ کار اکثر ساختمانها بودم صاحب کار ها از کارگران ایرانی رضایت نداشتن یا دزدن یا پای پیکنیک و سیگار و غیره فقط اوستاهای ایرانی هم هست که کارشان تمیز و داعم سر کارن و کار سخت هم فقط افغانی بهتر و اوستاهای خبره کارم از افغانیها هست که صاحب کار ومهندسین هم احترام میگذاره البته پیشرفت ساختمان سازی پایه برق و فاضلاب و نگهبانی و فضای سبزو کشاورزی و گلخانه تولیدی لباس ایران مدیون مهاجرین هست که ایران گلستان شد و تو این ۳ دهه پیشرفت زیادی کرد ولی متاسفانه دولت هنوز نتوانسته به رسمیت بشناسه و قانون مهاجرین بین الملی را درست اجرا نمیکند اکثریت ایرانیهای اقتصاد دان و کاسب و کار افرین در هر زمینه از وجود مهاجرین راضین و ایرانیهای کارمند یا معلمین یا بیکار یا کارگران ناشی و اوستا های ناشی که کارشان با مهاجرین نیست ومعلومه که سودی براشون نداره ناراض هستن که باید اصلاح شوند و به حقوق مهاجرین احترام بزارن😊😊😊

      • صادق ارسالی در

        احسنت

    • ناشناس ارسالی در

      درسته که مااز این کشور نیستیم
      اما این دلیل نمیشه که هرکی هرچی خواست بگه وبه ما بی احترامی کنه دولت ایران اگر خودش رو به مسلمان میدونه باید جلوی این بی حرمتی رو بگیره و مجاراتی رو تعیین کند
      در ضمن ما مفت ومجانی اینجا نیستیم که بخوایم منت شما روتحمل کنین

      • آریانا ارسالی در

        دوستان اهل کشور افغانستان، ایرانی ها هیچ وقت با شما مشکل نداشتند اما شما واقعا بعضی هاتون زیاده روی میکنید. من خودم دیدم اکثر خانواده ها دوست ندارن بچه هاشون با افغان ها همکلاس باشن چون واقعا واقعا بچه های افغان بی ادبن واقعا بی ادبن خیلیاشون. افغان های گرامی اگر در ایران اذیت میشید و تحقیر میشید لطفا به کشور خودتون برگردید. واقعا باید از ایران ممنون باشید که حداقل جانتون در امنیته نه اینکه همش بدگویی ایران رو بکنید. امیدوارم هر چه زود تر افغانستان امن بشه و مردمش برگردن کشور خودشون 🙏

      • سارا ارسالی در

        خدایی هر کی تو افغانستانه داره میاد ایران 😐 بابا خب شما خودتون کشور ندارین؟ بکشین بیرون دیگه.. مهمان نوازی ام حدی داره به خدا. درسته باید به مهمان احترام گذاشت اما شما دیگه دارید زیاده روی میکنید‌. امیدوارم ناراحت نشید 🙏💔

      • ناشناس ارسالی در

        بفرمایید تشریفتون رو ببرید ما به اندازه کافی خودمون گرفتاری داریم

    • ناشناس ارسالی در

      با این بحران جمعیتی که ایران دچار آن است طرد افغانستانیها که هم مذهب و هم نژاد هستند ممکن است فعلا برای ایران ملموس نباشد ولی زمانی پیش میآید مانند سیاست جمعیتی اشتباه دهه هفتاد مسئولین به خود خواهند آمد شاید آن زمان مانند الان دیگر دیر شده باشد

      • ناشناس ارسالی در

        لایک داری براد

      • امیر علی ارسالی در

        ما هم زبان هستیم نه هم نژاد ما آریایی هستیم و آنها مغول و چین

    • مجتبی موسوی ارسالی در

      من قریب ۶ ساله تو ایرانم از قبل هم ایران بودم تولد ایرانم به دلیل هم مذهب بودن ایرانو یه کشور مذهبی میبینم چون خودمم مذهبی ام اما چه درد های کشیدم و میکشم اینجا از تحقیر و بعضا مسخره واقعا نمیدونم چی بگم اما همین قدر میگم نژاد پرست ترین مردمن نه همشون یه تعدادیشون

    • محمد ارسالی در

      واقعاممنونم ازمردم ایران که صمیمی وگرم بامامداراکردندولی سیاست های کلی برضداتباع هست به شدت
      نسل دوم وسوم اتباع که اروپاهستنددارندبه مافخرمیفروشندکه شمابااسلام ناب درچه جایگاهی هستید

    • ناشناس ارسالی در

      بر اساس قانون اتباع خارجی متولد ایران که یکی از پدر یا مادرشان متولد ایران هستند میتوانند درخواست شناسنامه بدهند.
      اما متاسفانه در راستای اجرایی این قانون سنگ اندازی زیادی هست.
      دولت و ملت ایران باید توجه کنند که نسل اول مهاجران افغانستانی طی ۸ سال جنگ ایران و عراق تو جبهه های ایران جنگیدن...نسل سوم این مهاجران توی جنگ سوریه شرکت کردن...مابقی هم در چرخش چرخ صنعت و اقتصاد ایران کمک کردن...

    • مهدی ارسالی در

      نزدیک ۲ میلیون ایرانی فقط تو یه شهر آمریکا به نام کالیفرنیا زندگی میکنند همه امکانات بدون هیچ تبعیضی زندگی میکنند بعد تو کل ایران ۲ میلیون مهاجر افغان زندگی میکنند شغل ۹۰ درصدشون رفتگری چاه کنی هست با حقوق بسیار کم با تبعیض و نژادپرستی بسیار بالا زندگی میکنند خود ایران اختلاسگراش و دزداش بیشتر از مهاجران افغانه واقعا افسوس کاش انسانیتی بود در ایران

    • ناشناس ارسالی در

      من وشوهرم متولد ایران هستیم الان 35 سال دارم ولی یک سال آروم نداشتیم چون هر سال یک قانون جدید وضع میشه هزینه هایی که برای اقامت میدم هر سال سنگین تر میشه بعد میگن افغانستانی حق مارا ضایع میکنن ما برای هر روز زندگی در این کشور هزینه پرداخت میکنیم

    • ناشناس ارسالی در

      اصلا" ربطی به نژادپرستی نداره من درکارگاه ساختمانی هستم میبینم چقدر افغانی بدون مدرک سرکارند که اگر ایرانی ها سرکار بودن اینقدر بیکار نوشتیم درضمن اگرما میآمدیم آنجا ما را راه میدادین؟

    • ناشناس ارسالی در

      مهاجرین افغانستان همیشه دوسر صود برای ایران است درهرجای لازم است استفاده می مکنه از سازمان ملل‌متحد پول هنگفت مگره از خودی شون پول مگره هچ خدمات نمی‌دهد همچی آ زاد پرداخت میکنه کمترین حقوق بهش میده بهترین کار ازش مخاد هچ مزایای هم ندا ره داد از اسلامی میزنه اما صددرصد خلاف ستور اسلام باهاشون برخورد میکنند

    • انصاری ارسالی در

      مشکل اساسی اینست که متاسفانه افراد کوته فکر
      و محدود ، مهاجرین افغانستانی را مانع ترقی خودشان میدانند!
      فکر می کنند که وقتی یک مهاجر افغانستانی سرکار می رود
      دیگر برای او(ایرانی) کاری وجود ندارد خود همین امر باعث تعصب و نژادپرستی و کینه توزی می‌شود
      در صورتیکه اگر یکم بزرگ اندیشی داشته باشد متوجه خواهد شد که هرمهاجر چقدر بنفع مردم وکشور ایران است
      مهاجرین هم باید بدانند که حق مسلم شان است که ازهرنوع حقوق انسانی و اسلامی خود برخوردار باشد
      اگر درمیدان نبرد دمشق و حلب نورچشمی است
      در خیابان های تهران هم باید نور چشمی باشد
      و هیچ ایرانی از او برتری ندارد!

      • سبحان ارسالی در

        دمت گرم

      • ناشناس ارسالی در

        سانسورچیا چرا نظرات منو نمیزارین

    • آرین خان ارسالی در

      افغان ها و ایرانیان نیاکان مشترک دارند اگر ایرانی ها به افریقایی ها کمک نمی توانند اما افغان ها که واقعا به این کمک نیاز دارند چی میشه؟

    • ناشناس ارسالی در

      هر کشوری باید شهروندان خود را اولویت قرار دهد، ایرانیان وقتی بخواهند به کانادا مهاجرت کنند باید یا دانشجوی نخبه باشند یا گردش مالی حساب آنها بسیار بالا

      • ناشناس ارسالی در

        سلام

    • علی اکبر معینی خادم العتره ارسالی در

      مسولین محترم دولت. تا چه زمانی افغانی ها نی خواهند تو ایران بمانند. ؟ اینها هدایت بشند به کشور خودشان. بزارید نیروی انسانی هودمان در حامعه فعال باشند. برادران افغانی برند کشور خودشان را بسازند.

      • Ufu ارسالی در

        حیف اون اسم فامیلی که داری اگه نه جواب دندان شکنی در شان خودت بهت میدادم ادم متعصب بیشعور

      • ناشناس ارسالی در

        شما اول غلط املایی هاتو درست کن بعد

      • ناشناس ارسالی در

        حیف نون چی میگه

      • ناشناس ارسالی در

        چند کلاس درس خوندی دادا

      • نازنین ارسالی در

        اگه دولت ایران به ما افغانستانی ها کمک کنن از خدا شونه که برن کشورشون هر کی باشه کشورش رو دوست داره اما ای کاش شما یکم دیدگاهتان یکم تغییر کنه البته شما نمیدونین که ما چه چیزهایی رو تحمل میکنم متاسفم برای مردم ایران که ما رو بازیچه دستشون میکنن از ما کار میکشن و برای هر قدم که بر میداریم پول ازمون میگیره ای کاش یکم بی این ها هم فکر کنین

      • محمد ارسالی در

        کلا آدمایی عین تو باید امین آباد بستری بشن

    • مهران ارسالی در

      اول من به عنوان یک ایرانی کاملا شرایط مردم افغانستان را درک میکنم ولی بیشتر این گونه گرایش های ضد مهاجرتی ریشه اقتصادی دارد.
      شغلی را که یک ایرانی بخاطر یک افغانستانی از دست میدهد باعث حس دلخوری و ستیز میشود.
      در ضمن با یک نگاه کوتاه در فضای مجازی افغانستانی میشود به وضوح گرایش های شدید ضد ایرانی را مشاهده کرد که شامل انواع فحاشی ها و توهین های زشت و ناموسی میشود.
      ما درحال حاظر در شرایط سخت اقتصادی هستیم و باید مثل همه جای دنیا و سایر کشورهای جهان اولویت با مردم همان کشور باشد.
      دوستان افغان مدعی هستند که ایران از سازمان ملل پول دریافت میکند که اگر هم پولی باشد بسیار ناچیز و خنده دار است.
      در ضمن شما به خروج پول ایران دقت کنید که طبق برآوردها که در کمترین مقدار روزانه مبلغ ۸ میلیون دلار که در سال به چیزی حدود ۳ میلیادر دلار میرسد و این یک ضربه به اقتصاد تحت تحریم شدید ایران است.
      ولی از تمام این ها بدترین دشمنی و فحاشی و توهین نسبت به ایران و ایرانی ها است.
      به نظر من بهتر است که این عزیزان به کشور و وطن خودشان بازگردند.
      حس طلبکاری شدید و دروغ هایی مثل اینکه فرزندان افغانستانی حق تحصیل در ایران را ندارند یا انها را در بیمارستان پذیرش نمیکنند بسیار ناراحت کننده است.
      ۳ میلیون نفر عدد کمی نیست و هیچ کشوری در دنیا از مهاجر غیر قانونی که باعث مشکلات شدید امنیتی میشود استقبال نمیکند.
      در ضمن به تازگی هم یک عده از این دوستان ادعای ارضی نسبت به خاک ایران را هم مطرح میکنند و از ادعای مالکیت استان ها خراسان ایران و سواحل مکران سخن میگویند که بسیار نگران کننده است.
      آلمان با آن اقتصاد بزرگ و صنعتی و قدرتمند از پس حدود ۱ یک میلیون مهاجر بر نیامد و حال آن که ۳ یا ۴ میلیون مهاجر در ایران وجود دارد.
      من با افغان ها هیچ دشمنی ندارم ولی به وضوح و شفاف دشمنی اکثر افغانستانی ها را با کشور و مردمم
      را میبینم و حس میکنم.
      در مورد پول سازمان ملل که ایران بخاطر افغان ها میگیرد درست تحقیق کنید و بی دلیل طلبکار نباشید.
      توهین ها و تهمت های زیاد و بی پایه و.....

      • ناشناس ارسالی در

        سلام یک مقدار با آگاهی صحبت کنید بد نیست با این لحن اگاهانه خیلی اعتماد به نفس دارید ولی متاسفانه از حقیقت چیزی نمیدانید.

    • صادق ارسالی در

      سلام توی همه کشورها مهاجر زندگی می کنن ببینید اگر قانون جمهوری اسلامی تو اون کشورها مانند ایران اجرا میشد چی میشد بعد 40 سال زندگی توی کشوری هنوز نام اتباع بیگانه را به دوش بکشی

    • ناشناس ارسالی در

      ماکه اینجا مفت زندگی نمی کنیم زندگی در ایران چندین برابر یک ایرانی برامون خرج داره باوجود سابقه بیش از ۳۰سال زندگی در اینجا بازم کارت شناسایی موقت داریم واقعا که ... در کشورهای کفری بعد از ۶ماه اقامت دایم با تمام امکانات مساوی باشهروند همون کشور به مهاجرین داده میشه

      • عبدالله ارسالی در

        کدام کشور اینکارا میکند نام ببر من بروم وطندار

      • عبدالله ارسالی در

        من یک افغان متولد ایران هستم حدود چندسالی است برگشتم وطنم و من وطن را جز سیاهی نمیدیدم اما واردش شدم دیدم بهشت گمشده من هست وطندارها ما چهل سال در ایران امدیم و خود را ایرانی میدانیم اما هزاران اجداد ما اینجا هستند از وطنی که به واسطه تخصصی که به دست اوردیم برای ابادیش فراری هستیم ایا ابی که گل الود شده نباید با اب پاک شفاف شود وطن توسط ما درست میشود این نژاد پرستی بعضی وطنداران که نژاد خود را کوچک و ایران را افتخار و بزرگ میداند قلبهای ماراشکسته ایران به دلیل بحران جمعیت تمام مارا میخواهد اما این درست است خانه خود را رها و خانه همسایه در اتاقی زندگانی کنیم علت رشد نکردن ما بی وفای بی معرفتی و بیگانه دوستی ماهست مانند اب نباشید هرجا قدم گذاشتین شکل انرا بگیرید وطن منتظر همه فرزندانش است تا اباد شود ایران حتی دوست ندارد شما در وطن خود خدمت کنید چون رشد ما سوداور برای همسایگان نیست اگاه باشید عزیزان وطن خود را کم نبینید

      • ناشناس ارسالی در

        برو

    • T ارسالی در

      برو خدا روزیت رو جای دیگه بده😂

    • محمد ارسالی در

      البته این پیمایش و تحلیل کلیت ندارد ولی نشان دهنده یک تربیت غلط خصوصا در آموزش و پرورش عالی و نیمه عالی است. یک تلنگر است که یک عده مهاجر بی پناه بخاطر قرابت فرهنگی عمیق این کشور را مأوی خویش قرار دادن که چطور انقلابی که بر اسلام و انسانیت پایه گذاری شده مردم آن به سمتی غیر آن حرکت می کنند؟
      نه مرزهای خود را سفت و سخت می گیرند که مهاجران جایی غیر ایران را انتخاب کنند و نه در داخل آنها را به عنوان شهروند با استحقاق حقوق اولیه به رسمیت می شناسد؟
      رفتارهای غیرانسانی فراوانی دیده می شود که فقط به خاطر اسلام از آن گذشت می نماییم نه داد می زنیم و نه هم دسترسی به محکمه صحیح داریم؟
      به عنوان مثال مسکن که یک حق ضروری برای هر انسانی بلکه برای هر موجودی است در قله علم و اجتهاد آن را منع نمود و با بنرهای بلندبالا مانع آن میشوند در بحث آموزش به نحو دیگری، نه حق بیمه داریم و نه سیم کارت بی ارزشی را بنام میزنند.
      ولی با تمام نارواداری های که وجود دارد شاکریم که در تحت لوای حکومتی اسلامی زیست می نماییم

      • ناشناس ارسالی در

        دوست عزیز بنده خودم باافغانیان ساکن ایران رفت وامدداریم دارای سیم کارت وخانه هستن البته زمین دارن دوطبقه طبقه پایین بنام زن ایرانیش وبالایی بنام خودش دارمدمناسبی هم داردجنابعای حتماحتماغیرقانونی هستین ویادرک نمیکنیدسیم کارت بنام کسی زدن برای هرفردی روش خودش رادارد آیابالاترازمردم ایران هستی ایابنده درکشورشمامیتوانم بدون مدرک کاری بکنم برای جلوگیری ازجرم است هرچندبه نظرم سیم کارت چیزسختی نیست وباهمان کارت سبزهم تازمانی که اعتبارداردبایدسیم کارتی دراختیارتون قرابگیره ولی بافرم دیگه واعتبارخود

      • محمد مهدی قربی ارسالی در

        خدایا ببین باکیا ما طرفیم؟@!اگرآموزش وپرورش است دیگر عالی چیست؟؟!به قول خودت هنوز بعد چندین سال زندگی تو ایران فرق دو وزارتخانه را نمیدانی!!کاشکی این عزیزان مهاجر عوض اینهمه طلبکاری کمی هم انصاع داشتن!من خودم به عنوان مدیرمدرسه رجنوب شهر شاهر تحصیل مفت ومجانی هزاران دانش آموز افغان هستم!!اما باز هم میبینیم که این برادران دریوتیوب ووفضای مجازی با متنهای پرازاغلاط املتیی به ایرانیان توهین میکنند!!

    • ناشناس ارسالی در

      متاسفانه در ایران رفتارهای نژاد پرستانه رافقط در غرب می‌بینند ولی جوری صحبت میکنند که انگار اینجا این ایراد وارد نیست ولی متاسفانه آنقدر زیاده که اگر رسانه بی طرف ویا قانون آزاد برای سخن گفتن و شکایت می‌بود مثل اروپا معلوم میشد که چه رفتارهای انجام سده

      • ناشناس ارسالی در

        شما کشور افغانستان رو ببین

      • ناشناس ارسالی در

        درود بر ایران و ایرانی پرچمت بالا همیشه جاویدان انشالله سلام برایران و برایرانی

    • فرامرز شریفی ارسالی در

      موندم هر کی یه چیزی میگه نمیدونم الان بخندم یا ناراحت باشم

      • ناشناس ارسالی در

        خخخخخ

      • ناشناس ارسالی در

        خخخخ

      • ناشناس ارسالی در

        در ضمن جناب عالی که مطلب کم اوردی و دنبال سوژه کردن مهاجرین محترم افغانستانی هستید بهتر است کمی اطلاعات مادریتان را اصلاح فرموده و سپس اعلام حضور بفرمائید.

    • مهسا ارسالی در

      بابابرید کشورخودتونو بسازید مجبورتون نکردیمـبمونیدو تازه طلبکارم باشیدبریدبسلامت نفس راحت بکشیم

      • مجتبی تاجیک ارسالی در

        منوتو باید یه سفر تایلند بریم

      • عرفان رحیمی ارسالی در

        نفس بکش کسی جلوتو نگرفته بی فرهنگ

      • Ayda ارسالی در

        اگه میخوای اینجوری نفس بکشی همون بهتر که صدسال سیاه نکشی احمق

      • ن ارسالی در

        خب راهی پیدا کن برو رئیس جمهور شو ، همه رو از دم بیرون کن ،والا اینهمه حرص زدن نداره

      • ناشناس ارسالی در

        قربون کلامت گل گفتی

      • ناشناس ارسالی در

        حرف نژاد پرستی زدی بزار راحت نفس بکشم ...ان شالله اون دنیا

      • ناشناس ارسالی در

        متاسفم برای بعضیها

      • ناشناس ارسالی در

        مگه جای تو رو تنگ کرده عزیزم همه ما از بندگان خدا هستیم ایرانی افغانی نداره این فکر شماهاست که خرابه

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا نمیدونم چی بگم بهتون فقط میتونم بگم برای همه اونها بی که میگن افغانی یا ایرانی ما همه بنده های خدا هستیم چطور به خودتون اجازه می دهید در کارهای خداوند متعال دخالت کنید برای همتون متاسفم

    • ناشناس ارسالی در

      کاش بریم از شر اینجا راحت شیم بهتر از افغانستان مگه هست🇦🇫

    • ناشناس ارسالی در

      خواهر عزیز مار فتیم شما نفس راحت بکشین

    • زنده باد افغتنستان ارسالی در

      باشه حتما چون تو گفتی میریم
      از کله گنده تر نتونست مارا به افغانستان بفرستخ
      خخخخخ

      • ناشناس ارسالی در

        گل گفتی

      • ناشناس ارسالی در

        خاک

      • ناشناس ارسالی در

        مرگ برافغانستان سلطان مواد مخدر

    • ناشناس ارسالی در

      یه ایرانی رو اشتباهی به افغانستان فرستادند، از سرما و گرسنگی مرد. اینه رفتار برادران افغان با اتباع ایرانی.

      • ناشناس ارسالی در

        اون بنده خدا از گرسنگی نمرد
        از خماری مرد

      • zari ارسالی در

        اون مرده رو اشتباهی به جای افغانی رد مرز کردن اتفاقا چون معتاد بود مرد بله مستندش خود ایران درست کرد

    • Morteza ارسالی در

      .افغانستان غنی ترین معادن دنیا رو داره و اگه امنیت بشه که بالاخره میشه ثروتمندترین کشور دنیا میشود.زمین گرد است و میچرخد نوبت ماهم میشه

      • اتنا ارسالی در

        عزیزم ایران هم پنجمین کشور ثروتمند جهانه شمام انقد حکومت حکومت نکن چون همین الان ایران افغانستانو اداره میکنه اگه ایران نباشه شماها هیچین
        اگرم خیلی نازاضی هستین گمشین برین ماهم یه نفس راحت بکشیم همین الانشم هرچی هست از سرتون زیادیه همین که مثل امریکا باهاتون رفتار نمیکنیم که نژاد پرستی نمیکنیم بروخداتو شکر کن

      • ابوالفضل ارسالی در

        افغانستان یک دهم ایران ثروت ندارد!!!!

      • آریایی ارسالی در

        مرگ بر افغانی،مرگ بر مغول!!!!

    • حسین ارسالی در

      سلام من بچه خوزستانم ۷ساله که اصفهان زندگی میکنم. بخدا رفیق افغانی دارم مثل پدرم بهش احترام میزارم. ولی یک چیز دیگه هم هست که میگم . افغانی های سنی به بهداشتشون نمیرسن

      • Me ارسالی در


        مثل اینکه کلا به بهداشت اعتقاد زیادی ندارند

    • محمدحسن حسنی ارسالی در

      من 32 سالمه و در ایران بدنیا اومدم ایرانی خوب و بد زیاد دیدم من مطمئنم یه ایرانی همین الان بره افغانستان و سفر سیاحتی انجام دهد برخورد مردم افغانستان خیلی عالی و انسانی خواهد بود مردم افغانستان کلا ایرانی دوست هستند و لی نظر بعضی از برادران ایرانیمان تن جورج فلوید را در گور میلرزونه.....

      • ناشناس ارسالی در

        دوست عزیز ، بعضی از تیپ های نظامی ایران که برای کمک به آزادی افغانستان از دست طالبان می جنگیدن ، مردم افغانستان به آنها نان برای خوردن نمی دادند و میگفتند این نان برای افغانستانی هاست :(

    • سید موسوی ارسالی در

      من در ایران ۱۸ سال زندگی کردم ولی هیچ وقت به حق خودم نرسیدم همیشه ی کاری میکرد صاحب کارها که ی مقدار پول مارا نمی داد من از این کار های ایران خسته شدم الان یونان زندگی میکنم من در ایران ۱۰سال ماشین داشتم گواهی نامه نمی داد مجبور شدم برم ی جای که هد اقل از حق شهروندی داشته باشم

    • ناشناس ارسالی در

      ووووو

    • جلیل ارسالی در

      سلام من از کودکی تا الان که 44سال سن دارم، دوستان زیادی دارم افغانی هستن، لطف خدا مغازه وسرپناه از خودشون دارن. همه مسلمان هستیم، درسته شرایط اقتصادی برای مردم ایران با این تحریمها خیلی سخت هست، ولی شرایط درست میشه، دوستان عزیز افغان شماهم قضاوت صحیح کنید با این میزبانی ایران.

    • جواد شادفر ارسالی در

      افغانستان هم زمانی جزو ایران بوده و من در مشهد با اون ها خیلی در ارتباط بودم اکثر اونها انسان های شریفی هستند و اگر تا امروز در هر کشوری جز ایران بودند حتما دارای شناسنامه اون کشور بودند اگر اون ها هم تا حالا توی ایران شناسنامه دریافت کرده بودند این موضوع باعث میشد که اون ها هم در روند پیشرفت کشور بیشتر هزینه کنند
      در کل اون ها فارس زبان هستند و جزئی از ما اون ها ایرانی های هستند که فقط یک خط مرزی باعث جدا شدن اون ها از ما شده

    • Rkh ارسالی در

      با سلام، در هر کشوری و هر قومی خوب و بد وجود داره ولی نمیدونم چرا نسل سوم و چهارم که میگن خود را ملزم به رعایت قانون نمیدونن، البته ببخشید یادم افتاد اینا با بی قانونی آمدن و نمیشه توقع دیگه‌ای داشت

    • امین ارسالی در

      در این شرایط زندگی برای مردم ایران هم سخته ولی نباید میهمان رو بیرون کرد تمام عزیزان افغانستانی هم از خون ما و هم زبان ما هستند فقط ظعف دولت در ساماندهی ورود و خروج هست وگرنه موندنشون به نظرمن عیبی نداره.

    • مهتاب ارسالی در

      خوبه که کل دنیا نمیدونن ایران چه مملکتیه خودشون به خودشون رحم نمیکنن وای به حال افغانی من سی و سه سال این جام هرروز یه قانونه شب می خوابی صبح پا میشی میبینی عابر بانک مسدوده سیم کارت مسدوده گواهی نامه ات تمدید نمیشه خلاصه هزار بدبختی الکی ام دادوبیداد نکنید صداشون به جایی نمیرسه

    • ناشناس ارسالی در

      باید کرایمونه داشته باشیم بریم به اومد خداکییه روزی زحمتاتونه جبران کنیم

    • ناشناس ارسالی در

      سلام
      یا یک چیزی مطرح نکنید وبه کسی اجازه انتقاد ندهید یا همه مطالب بگذارید و سانسور نکنید
      ،،،،،،،،،،،،،،،،،

    • ناشناس ارسالی در

      آقا اصن بهشت فقط مال ایرانی هاست اصن هر کس خوب بوده ایرانی بوده. بقیه چیزی نیستن

    • sahar.rasa1234@gmail.com ارسالی در

      مردم افغانستان ناامید ترین مردم دنیا هستند با آنها مهربان باشید از هر دو نفر افغان یک نفر دچار اختلال روانی هست

      • zari ارسالی در

        برو بابا چرت نگو

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا که برات متاسفام خیلی نژاد پرستی

    • ناشناس ارسالی در

      افغانستان بهترین جای دنیاست

      • ناشناس ارسالی در

        افغانستان بهترین جا دنیاست پس چرا افغانان اواره و بدبخت کشورهای دیگه هستند بدبختا بی عرضه نمیتونن کشورشون اباد کنن ترسو به تمام معنا هستند

    • ناشناس ارسالی در

      اونایکه شرایط رو سخت میبینند برن افغانستان را از چنک طالبها نجات دهن ولی کو گوش شنوا ریدندند به تهران حیف حیف تهران رو کدوم افغانها پر کرده

    • سارا ارسالی در

      انقد حرص افغانیا رو نخورید پیر میشید😶😶

    • علی ارسالی در

      باید از ایران کلا اخراج بشن تحصیل رایگان افغان ها یارانه کالاهای ایرانی بیمه برای آنها و همه ی آنها برای افغانی درست نیست پول ملته ایرانه سرمایه ایرانه اینجا ایرانه نه افغانستان چه خبر ه این‌همه مهاجر اونم غیر قانونی باعث مشکل فساد جنایت و هزاران چیز دیگه هستند باید اخراج بشن

    • عادل ارسالی در

      بلا نصبت بعضی افغان ها . شما غیرت داشتین از کشورتون فرار نمی‌کردن از دست طالبان ناموستون بیفته دست طالبان از جنگ تحمیلی ایران و رشادت های ایرانی ها درس بگیرید . در ضمن عامل اصلی بیکاری در حوزه ساختمان افغانها هستن . و امنی در ایران .

    • امید بختیار ارسالی در

      سلام به هم وطنان اونور مرز فی مابین و سلام به هم زبانان عزیز و محترم افغانستانی ما ایرانیان .دوستان محترم من یک ایرانی و از لرهای بختیاری که یکی از اقوام کهن ایران زمین میباشد هستم و تمام شواهد و و اسناد و مدارک گواه بر این است که اجداد ما بعد از برچیدن تمدن ایلام با پادشاهی جدمان حضرت کورش کبیر حکومت پارس را که متشکل از مللهای گوناگون بود را تاسیس کرد و دامنه آن را از چین تا مصر و اروپا گستراند.اما برادران ، ما بختیاریها نیز بخاطر دلایل مختلف محروم و مورد کم لطفی قرار گرفته ایم و تا حدودی شرایتمان شبیح شماست و در چند استان هستیم و در هیچکدام از این استانها صاحب پست و مقام نیستیم.اگه به فکر آینده خود هستید زمان رو از دست ندهید و اگه شغل درستی توی ایران ندارید هرچه زودتر برگردید به افغانستان و یا هرجای دیگه.ولی این را بدونید ملت ایران شما را غریبه نمیدانند و شما رو برادر و پشتیبان خود میدانند و این به ما ثابت شده است و اگر کم لطفی و خدای ناکرده برخورد ناپسندی بوده ناشی از مشکلات تحریم اعمال شده هست .انشا الله هرچه زودتر مشکلات دو کشور فارسی زبان حل شود.ما اشتراکات زیادی داریم ازجمله زبان و فرهنگ مشترک.پیروز باشید

      • ایران ارسالی در

        پشت کوهی من خودم بختیاری بهداروندم انقد گوز گوز نکن بختیاری خار کرد تو بی عرضه پست میخوای گشنه گدا تو لری لر بختیاری شرف داره ب تو با اون حرف زدنت

    • زهرا ارسالی در

      بچه ی ایرانی بدلیل نداشتن گوشی خود کشی میکنه اون وقت افغانی ها همه یه گوشی گرون قیمت دستشونه ازمشکلات اتباع افغانی در ایران می‌گویند .هر جای دنیا هر دولتی اول به مشکلات اتباع خودش میرسه توایران بر عکس اول به فلسطین و افعانستان و لبنان میرسن ایرانی بی غیرت شده که نادرشاه و خون هایی که ریخته شد تا ایران از دست افغانی ها نجات بده فراموش کرده و به این ابوبکرها وعمرها جون میده

    • زهرا ارسالی در

      هر دولتی باید به اتباع خودش خدمت کنه

    • ابوالفضل ارسالی در

      من کلا از افغانی جماعت خوشم نمی‌آمد چون اونها از گذشته های دور به دنبال توطئه و تجزیه افغانستان و خراسان پهناور بودن حقشون زجر بکشند و عقب افتاده باشند.

    • فاطمه ارسالی در

      ایرانو خودمون آباد کردیم چه زمون جنگ با صدام چه. داعش بیشتر شما حق خودمونه حرف دهنتونونم بفهمید.به چشم اوانس بهمون نگاه نکنین.

    • فاطمه ارسالی در

      افغانی یعنی حاج قاسم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه