ارسال به دیگران پرینت

رییس انجمن کلیمیان تهران:

خسارتی به زیارتگاه «اِستر و مُردخای» وارد نشده‌است

رییس انجمن کلیمیان تهران گفت: برخلاف شایعات منتشر شده در برخی رسانه ها، کوچکترین مشکل و خسارتی برای زیارتگاه «اِستر و مُردخای» به وجود نیامده‌است.

 خسارتی به زیارتگاه «اِستر و مُردخای» وارد نشده‌است

«همایون سامه یح» روز یکشنبه پس از بازدید از بخش های مختلف این مقبره اظهار داشت: اقلیت های مذهبی به ویژه کلیمیان زیر سایه نظام جمهوری اسلامی و حمایت های همه جانبه از سوی دولت در این کشور زندگی می کنند و شکرگزار خدمات دولت و نظام به جامعه کلیمیان هستند.

رییس انجمن کلیمیان تهران اظهار داشت: ما بردرانه در کنار مسلمانان در حال زندگی هستیم و کوچکترین مشکلی برای زندگی در ایران نداریم؛ همچنین تمامی فرایض مذهبی کلیمیان به صورت آزادانه در حال برگزاری است.

سامه یح، انتشار شایعات و بزرگنمایی آنها را نادرست دانست و اضافه کرد: زیارتگاه استر و مردخای به طور کامل سالم است و تنها در گوشه ای خارج از این مجموعه شاید موکتی سوخته باشد که این موضوع از سوی دشمنان نظام جمهوری اسلامی بزرگنمایی شده و اقدام به تبلیغ منفی علیه این کشور کردند.

نماینده منتخب کلیمیان در مجلس یازدهم تاکید کرد: جامعه ایرانیان یهودی و کلیمی به هیچ عنوان اجازه نمی دهد دشمنان جمهوری اسلامی ایران از آنها به عنوان ابزاری برای دستیابی مقاصد منفی خود استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، خبر آتش‌سوزی در کوچه «اِستر» شهر همدان همزمان با سالگرد بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمینشان که از آن به نام روز «نکبت» یاد می‌شود، بار دیگر نام مقبره «اِستر و مُردخای» که از اماکن مشهور و مورد توجه یهودیان جهان است را به سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل کرد.

برخی مقبره اِستر و مُردخای را پس از بیت المقدس دومین زیارتگاه ها یهودیان جهان معرفی و شماری هم این مقبره را عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودیان در همدان ارزیابی می کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز شب گذشته حریق را به ساختمان جانبی این مقبره نسبت داد.

علی مالمیر با بیان اینکه مقبره اِستر و مُردخای جزو بناهای تاریخی و ثبت ملی همدان است، افزود: آتش‌سوزی در ساختمان جانبی این مقبره اتفاق افتاده و هیچ‌گونه آسیبی به بنای اصلی نرسیده است.

او دامنه این آتش‌سوزی را بسیار محدود توصیف کرد و گفت: حریق تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی این مقبره شده که البته علت آن در دست بررسی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان اطمینان خاطر داد: هیچ‌گونه آسیبی بر اثر آتش‌سوزی به فضای اصلی مقبره اِستر و مُردخای وارد نشده و این بنای تاریخی آسیبی ندیده، بلکه آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اطراف این مقبره آن هم به صورت محدود بوده و سریع مهار شده و هیچ فرد یا بنایی در این آتش‌سوزی آسیب ندیده است.

مالمیر با بیان اینکه علت بروز این حادثه در دست بررسی است اضافه کرد: مرمت ساختمان جانبی آسیب دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است، هفته جاری آغاز می‌شود.

این توضیحات در شرایطی شب گذشته به روی درگاه خبری «میراث آریا» رفت که صبح روز شنبه در پیگیری خبرگزاری جمهوری اسلامی از برخی مسوولان امر، به خبرنگار ایرنا اعلام شده بود که هیچ گونه آتش سوزی در این مقبره رخ نداده و فقط ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته فردی قصد ورود به محوطه این مقبره را داشت که در کار خود موفق نبوده و پیگیری برای شناسایی و دستگیری وی آغاز شده است.

 
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه