ارسال به دیگران پرینت

شاد، طرحی نوین و شایسته

در پی شیوع بیماری کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد، برای جلوگیری از گسترش کرونا، بحث قرنطینه خانگی و کاهش رفت و آمد در سطح شهر، محیط های اداری، آموزشی و.... مطرح شد که رعایت آن به لحاظ مسئولیت اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

شاد، طرحی نوین و شایسته
 

در پی شیوع بیماری کرونا در جهان که منجر به تعطیلی مدارس در همه کشورها از جمله ایران شد، برای جلوگیری از گسترش کرونا، بحث قرنطینه خانگی و کاهش رفت و آمد در سطح شهر، محیط های اداری، آموزشی و.... مطرح شد که رعایت آن به لحاظ مسئولیت اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

 
یکی از بخش هایی که تغییر شگرفی در روند فعالیت های خود داد، وزارت آموزش و پرورش بود که به عنوان یکی از بزرگترین سازمان ها در کشور با بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز، طی طرحی تهدید کرونا ویروس را به یک فرصت تبدیل کرد.
بر این اساس بابت ضرورت تداوم آموزش دانش آموزان، وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد مدارس در فضای مجازی و استمرار فعالیت های آموزشی دانش آموزان در ایام تعطیلات مدارس، تلاش های بی وقفه ای را آغاز کرد و درکوتاه ترین فرصت شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) را راه اندازی و به مرحله بهره برداری رساند.
شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) با امکانات بومی و با استفاده از توان متخصصان داخلی آماده شده است و به‌عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شده است تا آنچه در مدرسه اتفاق می افتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی صورت گیرد. این شبکه دو نقصان آموزش تلویزیونی، یکطرفه بودن آموزش ها و عدم نظارت بر شبکه های اجتماعی که پیش از این توسط معلمان برای تداوم فعالیت آموزشی در فضای مجازی صورت می گرفت را جبران می کند.
بنابراین با توجه به گستردگی جامعه محصلین و نیاز مبرم برای تداوم روند آموزشی و نیز جلوگیری از جزیره ای عمل کردن مدارس چاره ای جز اجرای یک طرح یکپارچه برای ساماندهی به این شرایط باقی نماند. این در حالی است که بروز خطا و مشکلاتی در چنین طرح نوینی امری اجتناب ناپذیر است.
در همین راستا دکتر حسن روحانی عصر روز سه شنبه در آئین بزرگداشت هفته معلم، دستور افتتاح رسمی شبکه آموزش دانش آموزی ( شاد ) را صادر کرد و گفت: امیدوارم این شبکه‌ و سامانه ای که که الان به نام سامانه «شاد» ایجاد شده موفق باشد، البته من هم به مرکز ملی فضای مجازی‌ کتبا دستور دادم و هم شفاها با رئیس مرکز فضای مجازی صحبت کردم که آنها یاری و کمک کنند تا این سامانه کامل شود، این سامانه شروع شده و به طور طبیعی ممکن است نواقصی بعدا مشاهده شود که این نواقص باید حل شود و همچنین به مرکز افتا نیز دستور دادم که برای امنیت این شبکه تلاش کنند.
وی در ادامه گفت: ممکن است یک روزی به این تشخیص برسیم که بخشی از تدریس را می شود از طریق این فضا انجام داد، اگر یک روزی به چنین چیزی برسیم، فضای آموزشی هم می تواند یک مقداری تغییر کند، ممکن است یک روزی به این نتیجه برسیم که دانش‌آموز در روز به جای ۵ ساعت، ۲ الی ۳ ساعت، یا یک روز در میان سر کلاس باشد، کافی است.
از این رو، مهدی شرفی سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات پیش آمده برای دانش آموزان و معلمان در شبکه «شاد»، اظهار کرد: در نسخه جدید ارائه ‌شده از نرم افزار شاد، ایرادات نسخه های قبلی بر طرف شده است و دانش آموزان و معلمان می توانند با به روزرسانی نسخه قبلی، نسخه جدید را جایگزین کنند.
وی با اشاره به بالا بودن حجم فایل ها و برنامه های ارسالی در شبکه شاد، گفت: گزینه ای را در روی شبکه شاد قرار دادیم که امکان فشرده سازی فایل ها را فراهم می کند، معلمان و دانش‌آموزان باید ابتدا فایل را فشرده و سپس ارسال کنند، علاوه بر این باید به معلمان ‌آموزش داده شود که فیلم‌های تولیدی را با حجم کم ضبط و ارسال کنند.
شرفی در واکنش به مقایسه سادگی کار در شبکه شاد با نرم افزارهای خارجی تصریح کرد: طی روزهای آینده دو قابلیت در شبکه شاد ایجاد خواهد شد، یکی مربوط به حضور و غیاب است که قادر است خودش حضور دانش آموزان را اعلام کند در حالی که در نسخه قبلی معلم با چک کردن آنلاین بودن دانش‌آموز متوجه حضور او در کلاس می شد و دیگری هم پخش آنلاین یا لایو است، پیش بینی می کنیم که در صورت اضافه شدن این دو قابلیت دانش آموزان و معلمان شبکه «شاد» را به همسان های خارجی خود ترجیح خواهند داد.
وی با بیان اینکه مشکلاتی که در اوایل داشتیم تا حدود زیادی مرتفع شده و هر مشکلی که در سیستم بوده پیگیری شده است، اظهار کرد: ۱۳ میلیون معلم و دانش‌آموز، شبکه شاد را نصب کردند و حدود ۹۵۰ میلیون فایل با حجم های مختلف در آن جا به جا شده است. تولید این برنامه از نظر شبکه ای محدودیت‌ نداشته و تنها در زمینه سرور‌ها برای ذخیره‌سازی و پردازش مشکل ایجاد می شده که آن را برای این شبکه به شکل اختصاصی تهیه کردیم.

--

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه