ارسال به دیگران پرینت

بازگشت «دختر کولی» پس از نیم‌قرن

کاشی‌های تاریخی «دختر کولی» که ۵۰ سال پیش غارت و به آمریکا قاچاق شده بودند، به ترکیه بازگردانده شدند.

بازگشت «دختر کولی» پس از نیم‌قرن

۵۵آنلاین :

کاشی‌های یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های ترکیه با عنوان «دختر کولی» پس از غارت و قاچاق به آمریکا و گذشت ۵۰ سال به ترکیه بازگردانده شدند.

دیروز (شنبه ۱۷ آذر) قطعات کاشی بازگشتی ترکیه از آمریکا با قدمت ۲۰۰ ساله با عنوان «دختر کولی» که نوع چهره و شمایل دختر نماد شهر غازیان تپه در جنوب شرقی ترکیه است، به نمایش گذاشته شدند.

باستان‌شناسان ترک ۲۰ سال پیش این کاشی‌ها را از حفاری‌های کاوشی شهر باستانی زوگما که توسط یکی از ژنرال‌های اسکندر کبیر و در نزدیکی شهر مدرن غازیان تپه پایه‌گذاری شده بود، کشف کرده بودند.

باستانشناسان همچنین در زمان حفاری متوجه غارت بخشی دیگر از این کاشی‌ها و اشیاء عتیقه این منطقه حفاری شده بودند. پس از تحقیقات مشخص شد آن اشیا در دهه ۶۰ میلادی به آمریکا قاچاق شده و توسط دانشگاه ایالتی «باولینگ گرین» در اوهایو خریداری شدند که تا سال ۲۰۱۲ از سوی این دانشگاه به نمایش گذاشته شده بودند تا اینکه با مشخص شدن منشأ حقیقی این اشیاء ترکیه خواستار بازگرداندن آن‌ها از آمریکا به کشورش شد.

دانشگاه مذکور برای بازگرداندن اشیا ابتدا از کشور ترکیه درخواست خرید آن‌ها را کرد که آنکارا این درخواست را نپذیرفت تا اینکه پس از ۵ سال مذاکره، توافقی صورت گرفت که این اشیاء به ترکیه بازگردانده شوند.

شهر قدیمی زوگما در کرانه رود فرات قرار دارد و در دوران امپراتوری یونان و روم در دوران شکوه و جلال خود به‌سر می برد تا اینکه در قرن سوم پیش از میلاد در جنگی در آن آن منطقه روی داد ویران شد. ابعاد ابعاد کاشی‌های «دختر کولی» حدود ۱۵ متر مربع است که به عنوان برجسته‌ترین نماد تاریخ این منطقه محسوب می‌شود.

این کاشی‌ها در حال حاضر در موزه شهر غازیان تپه در معرض دید عموم مردم و گردشگران قرار گرفته است.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه