ارسال به دیگران پرینت

گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

وزیر راه و شهرسازی گفت:با اجرایی شدن پروژه راه آهن خواف-هرات امکان حمل 2 و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و بنادرجنوبی ایران فراهم خواهد شد.

گام اول احیای جاده ابریشم برداشته شد

۵۵آنلاین :

وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با اجرایی شدن این پروژه ما موفق به حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم و با توجه به ظرفیت میلیاردی موجود، باید گفت تسهیل دسترسی در این منطقه از نظر استراتژیک بسیار مهم است.

عباس آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار داشت: ما در اینجا ثروت بزرگتری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد.

وی افزود: امروز پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این پروژه دو فاز شمتیغ تا جلو و جلو تا هرات، در خاک افغانستان واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل کشور افغانستان، گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تامین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جلو- هرات این قطعه به سرعت تکمیل شود.

آخوندی با بیان اینکه این منطقه غنی‌ترین معادن سنگ جهان را در اختیار دارد، گفت: با اجرای این پروژه ما موفق به حمل ۲ و نیم میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه خاطرنشان کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک و دسترسی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌ای عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسایل بایداز طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود.

وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف، ابراز داشت: سالانه هشت میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که دو و نیم میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم.

آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف- هرات بیان داشت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریا است و این کار از طریق شمتیغ قابل انجام است.

وی در ادامه یادآور شد: این پروژه اتفاق مبارکی در جهت وحدت دو ملت مسلمان است که ریشه فرهنگی و دین یگانه دارند. لذا ما می‌توانیم این وحدت را در منطقه توسعه دهیم و با کمک یکدیگر در راستای توسعه و عمران منطقه گام برداریم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان از استاندار خراسان رضوی، فرماندار خواف، سفیر افغانستان، مشاور و پیمانکار پروژه، شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و راه‌آهن تشکر کرد.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی

نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهمترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و کندله در این منطقه ساخته شده و یا در حال افتتاح است.

محمود نگهبان سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار، افعانستان به عنوان ویژگی های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸ سال تعطیلی، با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره برداری رسید.

قطعه ۱۴ کیلومتری راه آهن خواف - سنگان با هزینه کرد ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی به بهره برداری رسید، یکی از قطعات چهارگانه راه آهن خواف - هرات و نخستین خط آهن بین ۲ کشور ایران و افغانستان است.

قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است.

احیای جاده ابریشم

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت از افتتاح اتصال ریلی ایران- افغانستان با افتتاح راه آهن خواف - هرات خبر داد و گفت: با افتتاح این مسیر اولین قدم برای احیای جاده ابریشم برداشته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا احمدی درباره جزییات افتتاح پروژه ریلی خواف- هرات، اظهار داشت: طول این پروژه ۱۹۱ کیلومتر است که ۷۷ کیلیومتر از این خط آهن در خاک ایران و ۱۴۴ کیلیومتر در خاک افغانستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۷۷ کیلومتر خط آهن در خاک ایران به طور کامل ریل گذاری گذاری شده است، گفت: این مسیر ریلی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و سایر مقامات محلی و وزارت راه و شهرسازی در مرز ایران و افغانستان در منطقه شمتیغ به بهره برداری می رسد.

احمدی با بیان اینکه بخشی از این پروژه در خاک افغانستان در دو قطعه ۳ و ۴ هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است، ادامه داد: اجرای قطعه ۳ جزو تعهدات ایران است که در صورت تامین منابع پیش بینی می شود تمام طول این راه آهن تا ۹ ماه دیگر به افتتاح برسد.

وی با بیان اینکه این مسیر ریلی هم کاربری باری و هم مسافری خواهد داشت، تاکید کرد: جابه جایی بار در این محور ریلی اولویت دارد اما می توان جابه جایی مسافر هم در این مسیر داشت.

وی با اشاره به چشم انداز این مسیر در جابه جایی بار و ترانزیت کالا از محور افغانستان گفت: جابه جایی ۲۷ میلیون تن کالا برای این مسیر تعریف کرده‌ایم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه