ارسال به دیگران پرینت

ایران خودرو را بیشتر بشناسیم (قسمت سوم )

در هر حال شرکت ایران خودرو، کارخانه ای است که در شرایط سخت اقتصادی و منطقه ای در حال فعالیت است. اساس صنعت خودرو سازی با تعامل و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا است.

ایران خودرو را بیشتر بشناسیم (قسمت سوم )

۵۵آنلاین :

معین حافظی زاده

دانشجو و پژوهشگر علوم سیاسی

خدمات پس از فروش

هر کارخانه و هر تولیدی نسبت به محصولات خود باید بتواند خدمات مورد نیاز آن را ارائه کند. بدین معنا که در هر تولید کارخانه ای امکان خرابی و فرسودگی پس از مدتی امکان پذیر است. یقینا خودرو نیز از این خرابی ها و نیاز به بهره گیری از خدمات پس از فروش استثنا نیست. تحقیقات نشان داده است اگر به مشتری دو کالا که یکی کیفیت مطلوب و دیگری خدمات پس از فروش مناسب دارد تجربه نماید تمایل مشتری برای خرید مجدد محصول که خدمات پس از فروش بهتر داشته است بیشتر خواهد بود.پس از آنکه خودرو توسط خودروساز تحویل مشتری می شود خدمات پس از فروش وظیفه ارائه خدمات فنی و تعمیراتی به کلیه خودروهای تولیدی و یا وارداتی خودروساز را در حوزه گارانتی و بعد وارانتی از طریق شبکه نمایندگی های مجاز با تعمیرگاه‌های مرکزی خودروساز در سراسر کشور را به نحو مطلوب با کیفیت مناسب بطوریکه رضایت مشتریان حاصل شود عهده دار است.دسترسی آسان مشتریان به این شبکه تعمیرگاهی یکی از مزایای شبکه خدماتی خودروسازان است شرکت ایران خودرو با شبکه‌ای بالغ بر ۷۴۰ نمایندگی مجاز و ۹۸۰ فروشگاه مجاز خدمات و قطعات استاندارد را در اختیار مشتریان محصولات ایران خودرو قرار می دهد.در نمایندگی های مجاز عملیات فروش خدمات پس از فروش استاندارد و ارائه قطعات به مشتریان عرضه می شود.همچنین شرکت ایران خودرو به منظور دسترسی آسان مشتریان به قطعات یدکی مورد نیاز در کوتاه ترین زمان و با کیفیت و استاندارد شبکه فروشگاهی مجاز بالغ بر ۹۸۰ فروشگاه در کشور ایجاد کرده است.از مزایای شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استاندارد بود شبکه خدمات پس از فروش

- وجود ابزار مخصوص تعمیرگاهی

- دستگاه عیب یاب الکترونیکی

- پرسنل فنی و آموزش دیده

شرکت ایران خودرو از طریق شبکه نمایندگی های خود طراحی خاصی را با هدف ارائه خدمات ویژه به مشتریان و همچنین گسترش فرهنگ توجه به عملیات پیشگرانه تعمیرات در طول سال اجرا می کند ازآن جمله تنظیم موتور رایگان، طرح بازدید های زمستانی و تابستانی ،طرح های قبل از سفر، امداد نوروزی و ... اشاره کرد.

ارائه خدمات به خودرو های جدید

یکی از مزایای شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو ارائه خدمات به خودروهای جدید می باشد بدین منظور در صورتی‌که خودروهای جدید به سبد محصول اضافه شود به تبع آن شبکه خدمات پس از فروش با تجهیزات نمایندگی ها به ابزار مخصوص دستگاهای عیب یاب و اموزش فنی پرسنل بستر لازم را برای ارائه خدمت را به محصول جدید ایجاد می کند.

ایران خودرو، به لحاظ کیفی خودرو تک ستاره ندارد

بر اسای معیارهای سازمان بازرسی کیفیت، برای خودرو ها در سال جاری معیاری تحت عنوان ستاره برای نمایش میزان کیفیت محصولات، مطرح کرده است. بر این اساس بهترین محصول حائز ۵ ستاره و بدترین محصول داری ۰ یا ۱ ستاره خواهد بود. تمامی محصولات ایران خودرو از رده کیفی ۳ به بالا برخوردار هستند.42 درصد از كل خودروهاي چهار ستاره موجود و همچنين 59 درصد از كل خودروهاي سه ستاره موجود درجدول رده بندي كيفي، متعلق به گروه صنعتي ايران خودرو است. : در حال حاضر 78 درصد از مجموع محصولات توليدي اين شركت كه در فرآيند ارزشيابي قرار دارند، دارای سطح کیفی 3 و 4 ستاره هستند.

در آینده خودرو سواری دیزل توسط ایران خودرو وارد بازار میشود

گروه صنعتي ايران خودرو با هدف كاهش گاز دی اکسید کربن و افزایش راندمان قوای محرکه، توسعه قوای محرکه دیزل برای خودروی سواری را در دستور کار قرار داده است.پروژه موتور ديزل توسط گروه صنعتي ايران خودرو به بخش صنعتي سازي رسيده و در حدود 70 موتور و 30 خودروي سورن با موتور ديزل با هدف انجام آزمون‌های تائیدیه نهایی شامل پيمايش براي سنجش دوام و عملکرد در خطوط تولید انبوه ساخته شده است.موتور ديزل علاوه بر مصرف سوخت كم با توان و گشتاور بالا براي رانندگي درون شهري و خارج از شهر به ويژه ناوگان حمل و نقل عمومی، گزينه بسيار مناسب و به صرفه اي خواهد بود.

گفتني است، مراحل توسعه موتور ديزل سواري در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ايپكو) انجام شده است.

نشان تعالی منابع انسانی در دست ایساکو

شرکت تامین قطعات ایران خودرو امسال موفق به کسب نشان تعالی منابع انسانی و خدمات پس از فروش در میان تمامی شرکت های ارائه کننده خدمات پس از فروش انتخاب شد که به عنوان موفقیتی بزرگ در راستای جلب رضایت مشتری برای شرکت ایران خودرو است. این در حالیست که ایساکو برای هشتمین سال متوالی موفق به کسب این مقام شده است

انتقادات وارده بر ایران خودرو

به وجود آمدن تفاوت در ذائقه های ایرانی ها و هم چنین مشاهدات آنان از تولیدات شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا آنها را نسبت به تولیدات داخلی بد بین و منتقد کرده است. لزوم دسترسی داشتن به تکنولوژی های روز دنیا، وجود پل ارتباطی و امکان ارتباط با کشورهای صاحب تکنولوژی است اما با توجه به شرایط خاص کشورمان این امکان تا حدود زیادی محصور گشته است.

در هر حال شرکت ایران خودرو، کارخانه ای است که در شرایط سخت اقتصادی و منطقه ای در حال فعالیت است. اساس صنعت خودرو سازی با تعامل و بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا است.

متاسفانه به دلیل تحریم های مالی و اقتصادی ایران امکان برقراری ارتباط با جهان خودرو سازی نوین برای ایران خودرو امکان پذیر است اما با این حال این گروه تولیدی همچنان در ایران فعال است و یقینا یکی از موفق ترین شرکت های تولید خودرو در ایران میباشد که با توجه به مشکلات اشاره شده توانسته است همچنان مشتریان خودرا حفظ نماید و در جهت کسب رضایت آنها تلاش کند.

منبع : 55 انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه