ارسال به دیگران پرینت

چگونه از شرایط بحرانی نجات پیدا کنیم

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه برخی افراد هر روز موفق‌تر می‌شوند در حالی که برخی دیگر در ابتدایی‌ترین مسائل با مشکل مواجه شده و هیچ پیشرفتی نمی‌کنند؟

چگونه از شرایط بحرانی نجات پیدا کنیم

۵۵آنلاین :

عادت‌هایی در زندگی وجود دارند که موفقیت ما را تضمین می‌کنند. این عادت‌ها ناشی از طرز تفکر ما هستند و برای ایجاد عادت‌های جدید باید ابتدا طرز تفکر خود را تغییر دهیم. اما قبل از هر چیزی باید ببینیم که چه عادت‌هایی ما را به موفقیت در زندگی می‌رسانند. در ادامه‌به بررسی ۶ عادتی می‌پردازیم که از نظر علمی ثابت شده‌اند و باعث افزایش موفقیت‌های یک فرد در زندگی می‌شوند.

multi task

۱- در هر زمان روی یک کار تمرکز کنید

انجام دادن چند کار به صورت همزمان نه تنها مفید نیست بلکه باعث پایین آمدن کارایی می‌شود. طبق تحقیقات دانشگاه استنفورد، چندکاری باعث پایین آمدن بهره‌وری نسبت به زمانی می‌شود که شخص روی یک کار واحد تمرکز می‌کند. تحقیقات نشان داده است که رها کردن یک کار و رفتن سراغ کار دیگر از میزان توجه یک فرد می‌کاهد و بهره‌وری را به شدت پایین می‌آورد.

۲- یوگا تمرین کنید

بر اساس مطالعه‌ی انجمن روانشناسی آمریکا، افرادی که یوگا می‌کنند استرس کمتری دارند و خوابشان از کیفیت بهتری برخوردار است. این تمرین قدیمی هندی، تأثیر فوق‌العاده زیادی روی کاهش استرس دارد و باعث افزایش موفقیت می‌شود.

۳- تصمیم‌های کمتری بگیرید

سعی کنید تا جای ممکن تصمیم‌گیری کردن به‌طور منظم را کنار بگذارید. نتیجه‌ی تحقیق دانشگاه مینه‌سوتا نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری، منابع مورد نیاز مغز برای خود کنترلی و پاسخ‌دهی فعال را کاهش می‌دهد. این تحقیق دریافته است که هرقدر تعداد تصمیم‌گیری‌های فردی در طول روز افزایش پیدا کند از میزان استقامت و پایداری او کاسته می‌شود و همچنین توانایی انجام محاسبات ریاضی را نیز از دست می‌دهد. بنابراین تصمیم‌گیری‌های خود را تا جای ممکن کاهش دهید تا از خستگی مغز و دیگر عوارض جانبی آن جلوگیری کنید.

bad habits

۴- مشخصات عادت‌های سازنده را یادداشت کنید

برای اینکه عادت‌های موفقیت‌آمیز را در خودتان پرورش دهید باید آن‌ها را به‌طور مرتب انجام دهید. البته عمل کردن به این حرف به همین سادگی نیست. بنابراین برای جا انداختن عادات خوب نیاز است که آن‌ها را یادداشت کنید. طبق تحقیقات یک مجله‌ی سلامتی انگلیسی، افرادی که برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای کارهای خود در طول هفته دارند ۹۱ درصد نرخ موفقیت بیشتری در ورزش کردن نسبت به دیگران دارند. درصورتی‌که افرادی که تنها مقالات انگیزشی مطالعه می‌کنند نرخ موفقیت ۳۵ تا ۳۸ درصدی دارند.

۵- اتفاقات جدید را تجربه کنید

تحقیقات نشان می‌دهند زمانی که مغز شرایطی ناآشنا را تجربه می‌کند، قسمتی از مغز که چین سینوسی مغز (gyrus) نامیده می‌شود در لحظه‌ی «آها» قرار می‌گیرد؛ و اکثر پیشرفت‌ها در چنین شرایطی حاصل می‌شوند. عصب‌شناسان معتقدند زمانی که مغز با محرکی برخورد می‌کند که پیش از این با آن مواجه نشده بود، قوه‌ی ادراک فعال می‌شود. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای فعال کردن قوه‌ی تخیل قرار گرفتن در شرایطی است که پیش از این تجربه‌ی حضور در آن را نداشته‌اید.

۶- اندیشه‌ی رشدگرا داشته باشید

یکی از محققان دانشگاه استنفورد دریافته است که دو رویکرد متفاوت در زندگی وجود دارند که باعث به وجود آمدن این میزان اختلاف در موفقیت زندگی افراد می‌شوند. این ۲ عادت عبارت‌اند از:

  • طرز تفکر ثابت
  • طرز تفکر رشدگرا

یک طرز تفکر ثابت معتقد است که شخصیت، هوش و توانایی‌های خلاقانه‌ی ما نمی‌توانند تغییر یا پیشرفت کنند. افرادی با این نوع نگرش فکر می‌کنند موفقیت نتیجه‌ی هوش ذاتی است و به هیچ وجه نمی‌تواند تغییر یا پیشرفت کند.

یک طرز تفکر رشدگرا به شکوفایی در چالش‌ها معتقد است و نه تنها به شکست‌ها به‌عنوان عدم هوشمندی نگاه نمی‌کند بلکه آن را زمینه‌ای برای رشد و بهبود شرایط موجود در نظر می‌گیرد.

افرادی که طرز تفکر رشدگرا دارند، خود را موظف به موفق شدن می‌دانند و همچنین پیروزی و شکست را یک معیار مساوی در نظر می‌گیرند. آن‌ها می‌دانند که برای رسیدن به موفقیت باید چندین بار تلاش کنند و این به این معنا است که بارها طعم شکست، تجزیه و تحلیل علت و درس گرفتن از آن را می‌دانند.

به طور خلاصه می‌توان گفت عوض کردن عادت‌های مغز و پرورش دادن عادت‌هایی که در این مقاله گفته شد می‌تواند تغییرات چشمگیری در زندگی و موفقیت شما حاصل کند.

نویسنده: بنفشه نیک‌ بخت

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه