ارسال به دیگران پرینت

افزایش قیمت مرغ | نرخ جدید مرغ

قیمت مرغ در 17 خرداد | قیمت مرغ افزایش می یابد؟ | علت معدوم سازی جوجه های یک روز لو رفت

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس: نیت اصلی معدوم سازی جوجه‌های یک روزه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ است.

قیمت مرغ در 17 خرداد | قیمت مرغ افزایش می یابد؟ | علت معدوم سازی جوجه های یک روز لو رفت

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در انتقاد از معدودسازی جوجه‌های یک روزه، نیت اصلی معدوم سازی را افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم دانست از اعلام آمادگی مجلس و کمیسیون کشاورزی در راستای جلوگیری از تکرار اقدامات اینچنینی خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا عباسی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر به بهانه کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ، عده‌ای تولیدکننده‌نما اقدام به معدوم سازی جوجه‌های یکروزه کرده‌اند؛ گفت: تصاویر و کلیپ‌هایی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک روزه توسط این افراد در فضاهای مجازی دست به دست چرخانده می‌شود تا آرامش روحی جامعه را بر هم زده و باعث انزجار مردم شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد اظهار کرد: نظام ما اسلامی است و در مکتب اسلام روایات متعددی مبنی بر رعایت حقوق حیوانات در دین مبین اسلام وجود دارد. پیامبر اکرم (ص) در بیانی فرمودند ”هر حیوانی - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد.” همچنین امیرالمومنین (ع) به عُمال خود نسبت به احترام به درختان و حیوانات هنگام حضور در شهرها برای اخذ مالیات و خراج تذکر می‌دادند. ایشان به آنان می‌فرمودند زمانی که برای اخذ زکات می‌روید، مراقب باشید شاخه درختی نشکند و حیوانی که در حال آب نوشیدن است، نترسد تا فرار کند و اگر گوسفندی به عنوان زکات دریافت کردید، آرام به مقصد برگردید تا حیوان دچار ترس نشود.

بیشتر بخوانید:

 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در انتقاد از معدوم کردن جوجه‌های یکروزه گفت: این اقدام از نگاه انسانی و اسلامی ایراد اساسی دارد. نمی‌توان با توجیه اقتصادی آن را پذیرفت. کارشناسان دینی صراحت دارند که نداشتن صرفه اقتصادی توجیه قابل قبولی برای کشتن جوجه های زنده نیست و این کشتن و معدوم کردن شرعا حرام است. در جهان غرب و نظام سرمایه داری که سودآوری در اولویت است اقداماتی مثل جوجه کشی و به دریا ریختن گندم با منافع اقتصادی توجیه می‌شود اما قطعا در نظام اسلامی نمی‌توان این توجیهات نظام سرمایه داری را پذیرفت و اعمال کرد.

عباسی نیت اصلی معدوم سازی جوجه های یکروزه را افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و بالتبع آن به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم دانست و گفت: این کار غیر انسانی با ادعای کمبود و گرانی نهاده‌های تولید صورت می‌گیرد. ولی نیت اصلی آن افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه به دلیل کمبود آن در کشور و به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم است.

وی درباره وظایف وزارت جهاد کشاورزی در این مورد گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید وظایفی از جمله تامین نهاده و تحویل اعتباری نهاده‌ها به تولید کنندگان واقعی، اعطای تسهیلات مناسب و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، خرید قراردادی از تولید کنندگان، خرید مرغ مازاد تولید کنندگان، حذف ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ، حذف عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ، فراهم نمودن امکان صادرت جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه‌دار و خرید جوجه‌های مازاد را با جدیت پیگیری نماید و با انجام این کارها بهانه انجام این گونه کارهای خلاف شرع و عرف را از معدود تولید کننده نما بگیرد.

عباسی درباره نقش دستگاه قضایی در معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه گفت: دستگاه قضایی هم موظف است با آن دسته از تولید کننده نماها که با عمل مجرمانه نابودی جوجه‌های یکروزه هم امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر می‌اندازند و هم در نظام تولید و امنیت غذایی کشور اخلال ایجاد می‌کنند برخورد قانونی کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان از اعلام آمادگی مجلس و کمیسیون کشاورزی در راستای جلوگیری از تکرار اقدامات این‌چنینی خبر داد و گفت: اگر دولت و دستگاه قضا خلاء قانونی احساس کردند این نقیصه را برطرف نماید و بر حسن اجرای وظایف و تعهدات وزارت جهاد کشاورزی نظارت قانونی خود را اعمال نماید.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه