ارسال به دیگران پرینت

قیمت خودرو سقوط کرد

به نظر می رسد ماه عسل عرضه کنندگان خودرو در بازار طی دو هفته پایانی آبان ماه به پایان رسید و قیمت ها بعد از صعود بار دیگر در مسیر نزول قرار گرفته و به قیمت های حدود نیمه آبان ماه برگشت.

قیمت خودرو سقوط کرد

 بررسی قیمت های خودرو دو هفته بعد از داستان افزایش قیمت ها در مبدا و لغو آن توسط رییس جمهور نشان می دهد قیمت ها بعد از یک حرکت بومرنگی به قیمت های 20 آبان ماه برگشت.

خودرو

به نظر می رسد ماه عسل عرضه کنندگان خودرو در بازار طی دو هفته پایانی آبان ماه به پایان رسید و قیمت ها بعد از صعود بار دیگر در مسیر نزول قرار گرفته و به قیمت های حدود نیمه آبان ماه برگشت.

18 آبان ماه لیست افزایش قیمت محصولات سایپا منتشر شد و به فاصله یک روز نیز قیمت محصولات ایران خودرو بروز شد. اما 20 آبان ماه ابراهیم رییسی افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را لغو کرد تا قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور به قیمت های پیشین باز گردد.

همزمان با افزایش قیمت خودرو در مبدا قیمت ها در بازار نیز روند صعودی به خود گرفتند. عرضه کنندگان خودرو بعد از دستور رییسی  درباره قیمت کارخانه ای خودرو نه تنها قیمت های خود را نه تنها تغییر نداده بلکه در برخی از محصولات شاهد رشد قیمت بودیم.

اما در پایان اولین هفته از آذرماه سال جاری قیمت ها به قیمت های 20 آبان ماه برگشت.

 بازار پیش از افزایش قیمت کارخانه ای خودرو خالی از مشتری بود، روند دو هفته ای رشد قیمت ها در بازار نیز سبب شد مشتریان بیشتری از بازار عقب نشینی کنند. به نظر می رسد به کف رسیدن معاملات خود عاملی شده تا فروشندگان دست به تعدیل قیمت های خود بزنند تا بلکه از این طریق مسیر ورود مشتریان به بازار را هموار کنند.

البته نکته ای که در این میان باید توجه کرد آن است که قیمت های محصولاتی که کف قیمت خودرو در بازار محسوب می شوند به نوعی به پیشروی خود ادامه داده و شاهد رشد قیمت این خودروها هستیم.

دلیل این اتفاق را باید در رشد تقاضا برای این نوع خودروها جست و جو کرد. در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش پیدا می کند بنابراین طبیعی است که تقاضا برای خودروهایی که قیمت پایین تری دارند بیشتر شود.

به طور طبیعی زمانی که قیمت ها روند صعودی به خود می گیرد با توجه به وضعیت اقتصادی شاهد ریزش در هرم  تقاضا هستیم. به این صورت تقاضا در بخش های بالایی هرم یاد شده به سمت پایین هرم حرکت می کند.

در حالیکه طی دو هفته شاهد رشد قیمت محصولات کف بازار مانند پراید 131، پراید 111، تیبا صندوقدار و تیبا دو بودیم. قیمت محصولاتی مانند دنا پلاس اتومات، پژو 206 صندوقدار با افت همراه بوده است.

بازار خودرو یک پدیده تازه را تجربه می کند خودروهایی که در مقایسه با محصولات دیگر قیمت پایینی دارند گرانتر می شود و خودروهای گرانتر ارزان شده اند. پدیده ای که کاملا با قدرت خرید مردم همبستگی دارد. زور خرید مردم به پراید و تیبا می رسد به همین دلیل خودروهای آپشن دار بازار داخلی کم مشتری مانده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه