ارسال به دیگران پرینت

رکورد قیمت مسکن/ زمان خرید مسکن است؟

قیمت مسکن رکوردهای عجیبی را به ثبت رسانده اما در عین حال تنها بازاری بوده است که تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار نگرفته و ریزش نداشته است.

رکورد قیمت مسکن/ زمان خرید مسکن است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز: با تقویت امیدها برای احیای برجام قیمت هر قطعه اسکناس دلار که تا ۳۰ هزار تومان پیشروی کرده بود، تا ۲۱ هزار تومان کاهش داشت و نرخ هر قطعه سکه طلا که از ۱۵ میلیون تومان گذشته بود تا ۹ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.

در این میان، بورس سال گذشته همین زمان رکورد عبور شاخص کل از ۲ میلیون واحد را شکسته بود اما به سراشیب افتاد و تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد. در بین این بازارها اما، قیمت مسکن همچنان صعودی ماند و جز نوسان‌های جزئی، سقوط قیمت را تجربه نکرد.

بر اساس گزارش مهر میانگین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در ۴ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۱ درصد و متوسط رشد ماهانه قیمت در ۴ ماهه امسال ۰.۸ درصد است که ۱۳.۷ برابر امسال محسوب می‌شود!

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر ارشد حوزه مسکن هم رکورد قابل توجه دیگری از قیمت مسکن آورده  گفته است: در ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا ۱۸۰ برابر شده در حالی که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

او البته معاملات بسیار کم ارزش و کم حجم بازار مسکن را فاکتور می‌گیرد و می‌گوید که بازار در رکود مطلق است.

به گفته ستاریان رکود فعلی بازار مسکن نوعی حالت انتظار از سوی کنشگران املاک برای رسیدن به شرایط باثبات سیاسی است و اگر ثبات سیاسی اتفاق بیافتد باز هم قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی خواهد بود، زیرا هم حدود پنج میلیون کسری مسکن داریم و هم اینکه اگر دولت جدید بخواهد راه گذشته را در بخش مسکن برود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند.

ستاریان تاکید کرده است: در  گذشته هیچ وقت قیمت مسکن پایین نیامده است و بازار مسکن در مقاطعی راکد بوده اما رکود تورمی نهفته داشته است. به این معنی که در مقاطع رکود، قیمتها مثل یک فنر جمع شده و بعد در زمان رونق، پرش کرده است.

علی سلطان‌محمدی، دیگر کارشناس بازار مسکن هم به اقتصاد نیوز گفته است: اگر دچار تورم افسارگسیخته نشویم و کسری بودجه افزایش پیدا نکند و چشم‌اندازهای امیدبخش روبه افول نرود انتظار نداریم که افزایش قیمتی که در طول سال‌های قبل اتفاق افتاد، امسال هم رخ دهد.

او درباره دلایل رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در سال‌های اخیر گفت: مهم‌ترین مولفه‌ای که در تعیین قیمت مسکن تاثیر گذار بوده و هست؛ مسئله تورم است و اگر ما چند سال گذشته را استثنا در نظر بگیریم در طول چند دهه قبل از آن همواره رشد قیمت مسکن کم و بیش با تورم همراه بوده است و سالانه یک تا دو درصد با نرخ تورم عمومی فاصله داشته است به این معنا که اگر نرخ تورم مسکن را ۲۲ درصد در نظر بگیریم، نرخ تورم عمومی ۲۰ درصد بوده است.

بنابراین اگر بخواهیم قیمت مسکن را کنترل کنیم مهم ترین کاری که می توانیم در این حوزه انجام بدهیم این است که تورم عمومی را کنترل کنیم.

این تحلیلگران ارشد حوزه مسکن به کسانی که نیاز مصرفی در حوزه مسکن دارند، توصیه می‌کنند که بدون فوت وقت و هرچه زودتر مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ح ارسالی در

      تمام بساز بفروشها در حال ورشکستگی هستند خانه های خالی روی دستشان مانده

    • ناشناس ارسالی در

      خوشم میاد خوب جوش دلالها میخوری. چقدر گرفتی داری براشون تبلیغ فروش میکنی ای کلک

    • ناشناس ارسالی در

      آقای کارشناس این قیمت های حر ج مرج بی حساب در بازار که درست امثال شما کشور که صاحب ندارد چهار دلال سوداگر این وضع را درست کردن گو قانون اساسی که رحم به سر پناه مردم نکردنند تا که بی عدالتی ظلم بس کنید این غارت کران که سیر می شوید

    • ناشناس ارسالی در

      بدلیل گرانی زمین و دستمزدو مصالح و اهن و دلار مسکن رشد خواهد کرد ارزونی نیست

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه