ارسال به دیگران پرینت

برای ارز نرخ ۱۱۵۰۰ تومان منطقی و امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: متاسفانه این روز‌ها بسیاری خودشان را تکنیکالیسم بازار سرمایه نزد مردم معرفی می‌کنند و بعضا آنان را اغوا کرده و فریب می‌دهندکه همین مساله باعث می‌شود تا برخی مردم بدون کسب اطلاع درست و آگاهی از بازار سرمایه، دارایی خودشان را وارد این بازار کرده و با تصمیمات اشتباه دچار ضرر و زیان شوند و عملا فضای روانی در بازار سرمایه تحت شعاع قرار بگیرد.

 برای ارز نرخ ۱۱۵۰۰ تومان منطقی و امکان‌پذیر نیست

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متاسفانه این روز‌ها بسیاری خودشان را تکنیکالیسم بازار سرمایه نزد مردم معرفی می‌کنند و بعضا آنان را اغوا کرده و فریب می‌دهندکه همین مساله باعث می‌شود تا برخی مردم بدون کسب اطلاع درست و آگاهی از بازار سرمایه، دارایی خودشان را وارد این بازار کرده و با تصمیمات اشتباه دچار ضرر و زیان شوند و عملا فضای روانی در بازار سرمایه تحت شعاع قرار بگیرد.

این اقتصاددان افزود: دلیل دیگری که باعث افت بازار بورس شده، مربوط به قوانین جدید در بحث حدنوسان و حجم نوسانات است که عملا منجر به تشکیل صف‌های طویل خرید و فروش سهام شده است. تجربه نشان داده که ایجاد صف‌ها، عملا تشدیدکننده رفتار‌های هیجانی است و آرامش را از آن بازار سلب می‌کند. مضاف بر اینکه بازار بورس این روز‌ها مورد استقبال بسیاری از افراد تازه‌کار است که بیشتر در معرض تصمیمات و رفتار‌های احساسی و هیجانی هستند.

وی ادامه داد: شرایط امروز بازار سرمایه این چنین است که متاسفانه شرکت‌های بزرگ خرید و فروش و سبدگردان‌ها در بورس و همین طور سازمان‌های نظارتی خیلی اختیاری در کنترل و مهار فضای روانی ندارند. چراکه این فضای روانی نشات گرفته از عوامل اصلی و بنیادی بازار سرمایه نبوده و بیشتر جنبه جانبی دارد. البته من همچنان امیدوار هستم که این دوران در بازار سرمایه رفع شود و دوباره شاهد اتفاقات خوب در این عرصه باشیم.

میرمعینی با تاکید بر اینکه در هر بازاری همیشه فروشندگانی به دلیل نیاز به نقدینگی، وجود دارند و این حجم از عرضه زمانی که در کنار آن متقاضا وجود داشته باشد، توازن برقرار خواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه با فضای روانی و وحشت‌زده‌ای که این روز‌ها در بازار بورس شکل گرفته، افراد کمتری رغبت به حضور در این بازار دارند و چنانچه این فضا شکسته نشود، احتمالا برای مدت بیشتری این شرایط ادامه پیدا کند. به ویژه آنکه بازار سرمایه در کشور ما یک بازار شکننده بوده و نواقص و ایرادات فراوانی به آن وارد است.

وی افزود: البته باید در نظر گرفت که با توجه به احتمال مهار و کنترل بیماری کرونا در آینده نزدیک و تحولات اقتصادی در عرصه جهانی و داخلی می‌توان به آینده بازار بورس امیدوار بود. چراکه به هرحال نقدینگی خرد و سرگردان دنبال یک بازار پایدار و مطمئن بوده که با توجه به شرایط داخلی کشور، اگر بازار بورس به وضعیت رشد و مطلوب خودش برسد، دوباره این حجم از نقدینگی‌ها جذب این بازار خواهند شد. من فکر می‌کنم که اگر تا پایان سال تنش خاصی رخ ندهد، حتما شاخص کل رشد خواهد داشت و احتمالا تا اواخر تیر ماه سال آینده به بالای ۲۴۰۰ یا ۲۵۰۰ قرار بگیرد.

این کارشناس بازار بورس و سرمایه با تاکید بر اینکه نمی‌توان رشد احتمالی بازار بورس در آینده را متوجه تمامی سهام‌ها و شرکت‌ها دانست، تصریح کرد: سهام‌هایی که تحت تاثیر فضای سیاسی و اقتصادی کشور هستند از جمله صنایع خودروسازی، بانک‌ها، پتروشیمی و معادن از جمله سهام‌هایی خواهند بود که امکان رشد بهتری در قیاس با سایر سهام‌ها دارند.

چراکه این نوع سهام‌ها صادرات محور بوده و با توجه به احتمال اجرایی شدن دوباره برجام بیش از سایر سهام‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

میرمعینی همچنین مدیریت نرخ ارز را در سرنوشت آینده بازار‌های داخلی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: آقای روحانی اخیرا گفتند که ارز می‌تواند به نرخ ۱۱۵۰۰ تومان برسد، ولی اساسا چنین نرخی منطقی و امکان پذیر نیست. به ویژه آنکه اگر این کاهش نرخ ارز تا سطح ۱۱۵۰۰ تومان رخ بدهد، این اتفاق فقط به نفع واردکنندگان است که البته همین واردات هم با توجه به چسبندگی قیمت‌ها خیلی به نفع مصرف‌کنندگان نیست و ضمن تضعیف تولید، صرفا جیب واردکنندگان را پر می‌کند.

وی ادامه داد: نرخ ارز حداکثر تا سطح ۲۰ هزار تومان یا ۲۲ هزار تومان امکان کاهش دارد که به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی هم چنین نظری دارند که ارز ۱۱۵۰۰ تومانی امکان پذیر نیست؛ لذا من تصور می‌کنم که اگر این کاهش نرخ تا سطح ۲۰ یا ۲۲ هزار تومان رخ بدهد، فرصت خوبی برای آینده بورس رخ بدهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یعقوب شمسی ارسالی در

      درست میفرمایید.باین حساب شمادیگه نمی توانیددلار4200دزدی بکنیدو29تومان بفروشید ودرکانادا وامریکا خونه بخرین مردتیکه عوضی شماسواداقتصادی ندارین فکرودکرشمادزدی بانام دین میباشد.میشه دلاررا400تومان کردشمانفوذیها وجاسوسان کشورراازدرون نابودکردخداشمارانابودبکند.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه