ارسال به دیگران پرینت

ارزش لیر ترکیه به کمترین حد خود رسید

ارزش لیر در برابر دلار به کمترین سطح ثبت شده خود رسید.

ارزش لیر ترکیه به کمترین حد خود رسید

 تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در دریای مدیترانه شدت گرفته است. برخی از مقامات اروپایی نسبت به اعمال تحریم هایی ضد ترکیه در صورت تداوم روند کنونی هشدار داده اند. مسائل ژئوپلتیکی اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر یک رکورد دیگر ثبت کند و به کمترین نرخ برابری خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۴ لیر تثبیت شود.

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۳۶ درصد افزایش به ۷.۴۳۷ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۳.۲ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم، کمترین سطح ثبت شده ذخایر ارزی از سال ۲۰۰۵ تاکنون بوده است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۲ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون به کمترین سطح یک سال اخیر رسیده و تولید نیز در بدترین وضعیت خود در طول ۹ سال اخیر قرار دارد.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. 

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۶ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۸۱۱ لیر و هر پوند معادل ۹.۸۷۲  لیر اعلام شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه