ارسال به دیگران پرینت

روسیه خواستار کاهش وابستگی به دلار شد

وزیر تجارت روسیه بر اهمیت کاهش وابستگی به دلار تاکید کرد.

روسیه خواستار کاهش وابستگی به دلار شد

وزیر تجارت روسیه از کشورهای عضو بریکس خواست تا برای کاهش آسیب پذیری خود از سیاست های آمریکا، سهم ارزهای ملی از مبادلات دوجانبه را کاهش دهند. دنیس مانتوروف که در یک کنفرانس ویدیویی با همتایان خود از کشورهای آفریقای جنوبی، روسیه، برزیل و چین گفت گزینه های زیادی برای تقویت پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه وجود دارد.

وزیر تجارت روسیه با اشاره به اینکه انجام تجارت با استفاده از ارزهای ملی نقشی کلیدی در تقویت اتحاد بین کشورهای عضو گروه بریکس دارد افزود: با استفاده معقول و متعادل از ارزهای ملی می توانیم ثبات (اقتصادی) را در کشورهایمان افزایش دهیم و از وابستگی خود به سیاست های دیکته ای آمریکا بکاهیم. مانتوروف با تشویق کشورهای بریکس به استفاده از ساز و کار تعبیه شده در بانک توسعه بریکس گفت این ساز و کار دقیقا برای تحقق این هدف توسعه داده شده است.  

این ساز و کار در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و اکنون اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار دارد. هدف این ساز و کار استفاده حداکثری از منابع مالی گروه بریکس برای توسعه زیرساخت های این کشور و رسیدن به توسعه پایدار است. مقر اصلی بانک توسعه بریکس در شهر شانگهای چین قرار دارد و دارای دفاتری در ژوهانسبورگ و مسکو نیز هست.  

در حال حاضر کشورهای عضو گروه بریکس ۴۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی معادل ۲۱ تریلیون دلار را در اختیار دارند که تقریبا معادل اندازه تولید ناخالص داخلی آمریکا است.  

گفتنی است روسیه و چین در کاهش وابستگی خود به دلار پیش قدم بوده اند تا جایی که داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه نشان می دهد سهم دلار از تجارت بین چین و روسیه در سه ماهه نخست امسال به ۴۶ درصد رسیده که کمترین سهم در طول تاریخ تجارت دو طرف بوده است.  طی بازه زمانی فوق ۳۰ درصد مبادلات تجاری دو طرف بر حسب یورو و ۲۴ درصد دیگر نیز بر حسب یوان و روبل بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ درصد تجارت دو کشور از طریق دلار آمریکا انجام می شد.  

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه