ارسال به دیگران پرینت

بررسی تاثیر افزایش سرمایه بر سود شرکت های بورسی

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه و تقسیم سود شرکت های بورسی، دو موضوع جدا از یکدیگر هستند، به تشریح هر یک از موضوعات پرداخت.

بررسی تاثیر افزایش سرمایه بر سود شرکت های بورسی

احمد جواهری با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه در شرکت ها یک روش تامین مالی محسوب می شود، توضیح داد: یکی از اهداف شرکت هایی که وارد بازار سرمایه می شوند، تسهیل تامین مالی است. شرکت هایی که در بازار سرمایه نیستند، برای تامین مالی عموما به استراض روی می برند و از بانک وام می گیرند که این روش بازپرداخت همراه با سود بانکی را در پی دارد و معمولا مبلغی که بانک ها وام می دهند، زیاد نیست.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه روش های مختلفی دارد، گفت: اصلی ترین روش ها در ایران افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است و روش های دیگری که جدیدا پررنگ تر شده اند مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام و سلب حق تقدم است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اینکه شرکتی سرمایه خود را افزایش دهد، بدون اینکه اطلاعات دیگری درمورد شرکت داشته باشیم، تفاوتی برای سهام دار ندارد. زیرا افزایش سرمایه از هر محلی باعث می شود تعداد سهام شرکت افزایش پیدا کند اما ثروت سهام داران به لحاظ تئوریک تغییری نمی کند. اینکه بعد از افزایش سرمایه عرضه و تقاضای بازار، قیمت را به چه سمتی خواهد برد یک بحث دیگری است.

جواهری درمورد اینکه چرا افزایش سرمایه به خودی خود یک اقدام خنثی است، توضیح داد: زیرا این موضوع بسیار مهم است که شرایط شرکتی افزایش سرمایه می دهد، به چه شکل است. شرکت ها اکثرا اعلام می کنند افزایش سرمایه به جهت اصلاح مالی انجام می شود. شرکت ها می توانند افزایش سرمایه را صرف پروژه های جدید خود کنند، همچنین برای سرمایه در گردش استفاده کنند و ممکن است در بدترین حالت بدهی قبلی خود را تسویه کنند.

وی در ادامه درمورد تقسیم سود نیز توضیح داد: شرکت هایی سود تقسیم می کنند که سودی داشته باشند اما این موضوع شرایطی دارد. اولین و مهم ترین شرط تقسیم سود این است که شرکت نباید زیان انباشته داشته باشد. یعنی مجموع عملکرد سال های گذشته شرکت، نباید زیان باشد. طبق قانون تجارت شرکتی که زیان انباشته دارد، حق توزیع سود ندارد حتی اگر در آن سال سود کسب کرده باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به طور کلی بحث افزایش سرمایه و تقسیم سود دو موضوع جدا از هم است، اظهار کرد: تقسیم سود مربوط به مجمع عمومی عادی سالانه است و در این مجمع در مورد آن تصمیم گیری می شود اما درمورد افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق العاده تصمیم گیری می شود. این دو ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند و ممکن است در موارد محدودی ارتباطی داشته باشند. برای مثال زمانی که شرکت از محل سود انباشته، افزایش سرمایه می دهد.

جواهری یادآور شد: درمورد افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده که از سهام داران شرکت تشکیل می شود، تصمیم گیری می شود. یعنی تصمیم در مجمع و توسط سهام داران گرفته می شود؛ بنابراین این موضوع به طور کلی موضوعیتی ندارد که بگوییم شرکت ها به جای اینکه سود تقسیم کنند، افزایش سرمایه می دهند و این موضوع کاملا بستگی به رویکرد شرکت دارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه