ارسال به دیگران پرینت

ادامه ریزشهای لیر

آمارهای ناامیدکننده بخش صنعت، باعث ریزش مجدد ارزش لیر ترکیه شد.

ادامه ریزشهای لیر

نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۷.۳ لیر تثبیت شود.

داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که بخش تولید در این کشور از شیوع کرونا آسیب زیادی دیده است تا جایی که رشد بخش تولیدات صنعتی در ماه ژوین تنها ۰.۱ درصد بوده که این رقم فاصله بسیار زیادی با رشد مورد انتظار ۱.۱ درصدی قبلی داشته است. از سوی دیگر وادار شده بانک مرکزی به تزریق متوالی ارز به بازار باعث شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته نخست اوت به پایین تری سطح خود طی ۴.۵ سال اخیر برسد. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.

 در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۵۶ درصد افزایش به ۷.۳۸۴ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. 

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. 

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۷۴۲ لیر و هر پوند معادل ۹.۶۶۵ لیر اعلام شد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان- رییس جمهور این کشور در واکنش به ریزش لیر گفته است اقتصاد ترکیه قوی تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله ای موقتی خواهد بود. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه