ارسال به دیگران پرینت

صادرات ایران به ترکیه 90 کاهش یافت

سخنگوی گمرک ایران درباره علت کندی تردد کامیون‌های ایرانی از مرز بازرگان به سمت ترکیه و یا کامیون‌های ترانزیتی اظهار داشت: دلیل کندی ترددها این است که ترکیه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کامیون را از مرز بازرگان پذیرش می‌کند و سایر مرزهای ایران و ترکیه هم امکان تردد کامیون نیست.

صادرات ایران به ترکیه 90 کاهش یافت

چند روزی است که صف کیلومتری از کامیون‌های صادراتی ایرانی و کامیون‌های ترانزیتی پشت مرز کشور ترکیه در مرز بازرگان ایجاد شده است. در حالی که برخی از این کامیون‌ها دارای بار فسادپذیر هستند یا طبق قرارداد بار باید در تاریخی مشخص به مقصد برسد در غیر اینصورت صاحب بار دچار خسارت قابل توجهی می‌شود، اما ترکیه به کندی کامیون ایرانی را از مرز بازرگان می پذیرد.

از سوی دیگر چند وقتی است که هیچ مرز مشترک دیگری با ترکیه به غیر از بازرگان کامیون باری را نمی پذیرد و سایر مرزها از جمله سرو یا پلدشت و نخجوان برای پذیرش کامیون غیرفعال شده‌اند.

این اقدام ترکیه باعث شده چندین کیلومتر کامیون در صف مرز ترکیه بمانند که هر روز تاخیر در تردد این کامیون‌ها به معنای افزایش هزینه حمل و نقل است. گمرک می‌گوید دلیل کند شدن تردد در مرز بازرگان این است که ترکیه فقط 150 کامیون پذیرش می‌کند.

روح‌الله لطیفی درباره آخرین وضعیت مرز بازرگان اظهار داشت: در روز گذشته از مرز بازرگان 96 دستگاه کامیون صادراتی از مرز بازرگان وارد ترکیه شدند همچنین 59 دستگاه کامیون ترانزیتی هم از این مرز به ترکیه رفتند.

وی ادامه داد: روز گذشته تعداد کامیون‌های ورودی از ترکیه هم 190 دستگاه بوده و 82 دستگاه کامیون ترانزیت هم از خاک ترکیه از مرز بازرگان وارد کشورمان شد.

به گفته سخنگوی گمرک ایران همچنین 350 کامیون که اسناد خروج گرفته‌اند اما هنوز از مرز بازرگان به سمت ترکیه خارج نشده‌اند.

لطیفی درباره علت کندی تردد کامیون‌های ایرانی از مرز بازرگان به سمت ترکیه و یا کامیون‌های ترانزیتی اظهار داشت: دلیل کندی ترددها این است که ترکیه روزانه فقط حدود 150 دستگاه کامیون را از مرز بازرگان پذیرش می‌کند و سایر مرزهای ایران و ترکیه هم امکان تردد کامیون نیست.

وی افزود: پیش از این، از مرز سرو هم پذیرش کامیون انجام می‌شد اما در حال حاضر این مرز فقط به پذیرش مسافر اختصاص یافته است.

این تصمیم ترکیه در حالی است که ایران روزانه بیش از 300 کامیون وارداتی و ترانزیتی از ترکیه پذیرش می‌کند و اگر در روزهایی هم تقاضا وجود داشته باشد بدون محدودیت اقدامات پذیرش بیشتر از 300 کامیون را هم انجام می‌دهد. حال اینکه در ملاقات مرزی، ایران درخواست پذیرش بیش از 150 کامیون در روز را داده اما طرف ترک اعلام کرده است که در این باره باید در مذاکرات تهران- آنکارا تصمیم گیری شود.

طبق آخرین گزارش تجارت خارجی، صادرات ایران به ترکیه در چهار ماه اول امسال حدود 90 درصد کاهش یافته است اما میزان افت واردات از ترکیه به یک درصد هم نمی‌رسد که البته بخشی از این کاهش‌ها هم به شرایط کرونا برمی‌گردد.

در چهار ماهه امسال یک میلیون و 870 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 178 میلیون دلار واردات از ترکیه داشتیم که 11 درصد سهم واردات کشور را به خود اختصاص داده است اما میزان صادرات ما به ترکیه حدود 842 هزار تن به ارزش 450 میلیون دلار بوده است که طبق این آمار از لحاظ وزنی 90 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 82 درصد کاهش در صادرات به ترکیه تجربه کردیم.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه