ارسال به دیگران پرینت

رشد 57 هزار واحدی شاخص کل طی روز گذشته

: میزان مشارکت فعالان بورس در عرضه‌های اولیه همواره به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه به حساب می‌آید. نگاهی به حجم مشارکت در عرضه اولیه نماد «بگیلان» که هفته گذشته صورت گرفت حاکی از آن است که بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت فعال در بورس ایران مشارکت دارند.

رشد 57 هزار واحدی شاخص کل طی روز گذشته

با این حال طبق گفته‌های دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی تعداد کدهای سهامداری در بازار سرمایه تا پایان بهار امسال به ۱۵ میلیون و ۲۵۱هزار کد و با احتساب سهام عدالت به ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد رسیده است. البته فعالان بازار افرادی را که به‌صورت روزانه پرتفوی خود را مورد واکاوی قرار می‌دهند، شش میلیون نفر تخمین می‌زنند. فرهاد دژپسند همچنین به این نکته هم اشاره داشت که از ابتدای سال تاکنون ورودی حقیقی و حقوقی خالص به بازار سرمایه معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که وزارت اقتصاد تلاش می‌کند این سرمایه ورودی را حفظ و به بازار اولیه و درنهایت به حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری سوق دهد.

از ابتدای سال تاکنون بورس ایران 85 روز کاری را پشت‌سر گذاشته است. شاید روزی ورود هزار میلیارد به این بازار طی یک سال رویایی بود که مدیران سازمان بورس در سر می‌پروراندند، اما با اوج‌گیری این بازار و افزایش ضریب نفوذ آن در میان عامه مردم، همین 85 روز کافی است تا 70 هزار میلیارد تومان سرمایه وارد بورس شود؛ یعنی به‌طور میانگین هر روز تزریق 823 میلیارد تومان به بازار سرمایه. البته این روند چاقوی دو لبه‌ای است که می‌تواند هم به‌عنوان موتور محرک اقتصاد عمل کند و هم غول نقدینگی را تا حدی پرورش دهد که دیگر کنترل نقدینگی و تورم از دست دولت و بانک مرکزی خارج شود. آنگاه است که ارزش پول ملی بیش از آنکه امروز مشاهده می‌کنیم سقوط را تجربه می‌کند. شاخص بورس و ورود نقدینگی هم وارد یک رابطه علت و معلولی شده‌اند که هم روی یکدیگر اثر می‌گذارند و هم از هم اثر می‌پذیرند. شاخص بورس که از سال گذشته جهش‌های پی در پی از خود بر جای گذاشت، نگاه بسیاری از سرمایه‌داران خرد و کلان را به خود جلب کرد.

شاید تا سال 97 صحبت از سرمایه‌گذاری در بورس به میان می‌آمد، بسیاری از افراد ورود به این بازار را منوط به داشتن تخصص و دانش می‌دانستند و بازارهایی نظیر ارز و طلا را در اولویت‌های اول خود قرار می‌دادند؛ اما شاخص بورس با رشدی که بر جای گذاشت، باعث شد تا پایان بهار سال 1399، به جز سهامداران عدالت، 15 میلیون و 251 هزار شهروند ایرانی کد بورسی خود را فعال سازند. تا همین فروردین امسال مجموع مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه به یک میلیون نفر می‌رسید، اما در عرضه اولیه هفته گذشته شاهد مشارکت پنج میلیون و 200 هزار تومانی بودیم.

مشخصا در پی چنین مشارکتی ورود روزانه 823 میلیارد تومان سرمایه به بورس اتفاق عجیبی نیست. حال اگر شاخص بورس هم به دنبال فرصتی برای تنفس یا اصلاح هم باشد، این سهامداران و سرمایه‌گذاران هستند که با تزریق نقدینگی بیشتری دیگر اجازه اصلاح شاخص را در کوتاه‌مدت نمی‌دهند. فقط کافی است نگاهی به حرکت بورس از شاخص یک میلیون واحدی تا شاخص یک میلیون و 900 هزار واحدی داشته باشیم که به چه سرعتی اتفاق افتاد. حال دو هفته‌ای که شاخص در برابر ورود به شاخص دو میلیون واحدی از خود مقاومت نشان می‌دهد، اما با سبزپوش‌شدن بورس و رشد 57 هزار واحدی شاخص کل طی روز گذشته، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این شاخص سرانجام در هفته جاری، چه بسا امروز، مرز مقاومتی دو میلیون واحد را بشکند و خود را برای جهش به کانال سه میلیون واحد مهیا کند، البته نگرانی‌هایی که در رابطه با انحراف نقدینگی موجود مطرح می‌شود همچنان پابرجاست که دیروز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، در این رابطه توضیح داد: در تلاش هستیم این سرمایه ورودی را حفظ و به بازار اولیه و درنهایت به حوزه تولید و توسعه سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه