ارسال به دیگران پرینت

چین خواستار اینستکس| بانک چین خواستار ایجاد اینستکس چینی شد

بانک دولتی چین به بانکهای چینی توصیه کرد آماده تحریمهای احتمالی آمریکا باشند.

چین خواستار اینستکس| بانک چین خواستار ایجاد اینستکس چینی شد

 واحد سرمایه گذاری بانک دولتی چین در گزارشی اعلام کرد با توجه به تحریم های احتمالی آمریکا، چین باید استفاده از سیستم پیام رسان داخلی بانکی خود را برای پیشبرد تراکنش های مالی در چین، ماکایو و هنگ کنگ افزایش دهد. با توجه به تصویب قانونی در آمریکا برای تحریم بانک های چینی که با مقامات این کشور در خصوص هنگ کنگ همکاری دارند، احتمال تحریم شماری از بانک های چین شدت گرفته است. 

این گزارش هم چنین به دولت این کشور توصیه کرده است در صورت قطع دسترسی چین به سوییفت توسط آمریکا، این کشور استفاده از دلار به عنوان لنگرگاه ارزی خود را متوقف کند. این گزارش هم چنین خواستار توسعه یک سیستم مشابه سیستم اینستکس اتحادیه اروپا شده که با هدف تجارت با ایران پس از خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم ها ایجاد شده است. 

در حال حاضر مدیر مالی شرکت چینی هوآوی که بزرگ ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان است، به اتهام نقض تحریم های آمریکا در کانادا بازداشت شده و در خطر استرداد به آمریکا است. با توجه به ارتباط بانک اچ اس بی سی با این پرونده، ممکن است این بانک توسط آمریکا با جریمه سنگینی مواجه شود. 

سیستم پرداخت داخلی بانکی چین در صورت جایگزین شدن با سوییفت هم چنین می تواند باعث کاهش احتمال درز کردن اطلاعات مربوط به تراکنش های مالی چین با دیگر کشورها به طرف آمریکایی شود. بر طبق این گزارش، ممکن است آمریکا به دنبال قطع دسترسی بانک های چینی به شبکه پیام رسان بانکی سوییفت باشد که توسط بانک های کشورهای مختلف با هدف انجام تراکنش های بین المللی استفاده می شود. 

این گزارش با اشاره به ضرب المثل چینی "زدن یک مشت پیشگیرانه به صورت دشمن شما را از صدها مشت او مصون می دارد"افزوده است: ما باید به صورت کامل آماده مواجهه ( با آمریکا) شویم. هم روی کاغذ و هم در عمل. 

چین سیستم پیام رسان بین بانکی خود را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرد و در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط در هر روز ۱۳۵.۷ میلیارد یوان تراکنش توسط این سیستم انجام شده است و ۹۶ کشور و نهاد بین المللی از آن استفاده کرده اند. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه