ارسال به دیگران پرینت

صنعت فولادسازی | افت واردات قراضه ترکیه

راضیه احقاقی : ترکیه در سال‌های گذشته همواره در صدر جدول واردات قراضه دنیا قرار داشته و از این کشور به‌عنوان بازیگر اصلی این بازار یاد می‌شود. اما شیوع ویروس کرونا و محدودیت فولادسازان ترکیه در فروش محصولات باعث شده میزان تقاضای این کشور برای خرید این محصول به شدت کاهش یابد و تولیدکنندگان قراضه دنیا برای فروش محصول خود مجبورند یا به تجار ترکیه تخفیف ارائه کنند یا به بازارهای جدید فکر کنند. اگرچه باتوجه به سهم بالای ترکیه در تجارت جهانی قراضه فولاد، تولیدکنندگان این محصول به‌راحتی نمی‌توانند بازار جایگزینی برای محصولات خود پیدا کنند و در نهایت نیز چاره‌ای جز توافق میان بخش عرضه و تقاضا وجود ندارد.

 صنعت فولادسازی  | افت واردات قراضه ترکیه

در این میان تولیدکنندگان ترکیه معتقدند باتوجه به محدودیت ایجاد شده در بازار تقاضا برای محصولات فولادی این کشور بهای فعلی قراضه برای آنها صرفه ندارد و برای افزایش خرید باید در انتظار کاهش بهای این محصول یا بهبود قیمت فولاد باشند. از آنجا که در هفته گذشته نیز بازار محصولات فولادی در داخل این کشور و همچنین بازار صادراتی با کاهش تقاضای بیشتری روبه‌رو شده و حداقل در کوتاه‌مدت پیش‌بینی برای رشد تقاضا وجود ندارد، انتظار افزایش بهای قراضه نیز چندان عملی به‌نظر نمی‌رسد.

آغاز کاهش تقاضای قراضه ترکیه از سال ۲۰۱۷

تولید فولاد بر پایه استفاده از قراضه مزایایی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد، ازجمله آنکه در این روش تولید از سویی میزان مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و به نوعی بهره‌وری انرژی بالا می‌رود و از طرف دیگر این روش آلایندگی زیست‌محیطی کمتری دارد. همین مزایا باعث شده تا میزان استقبال از این روش تولید در برخی کشورها بالا رود. با وجود این ظرف سال‌های گذشته همواره ترکیه در رتبه اول تولید فولاد دنیا از طریق قراضه قرار دارد و براساس اطلاعات سازمان تجارت جهانی این کشور بزرگ‌ترین واردکننده قراضه دنیا نیز هست. اگرچه این کشور در سال‌های گذشته همواره رتبه اول خود در واردات قراضه را حفظ کرده اما میزان واردات قراضه این کشور از سال ۲۰۱۸ وارد فاز کاهشی شده به نحوی که میزان واردات حجمی قراضه این کشور در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۷ افت ۱۰ درصدی پیدا کرده است.

افت واردات قراضه ترکیه در دو سال گذشته عمدتا به علت فشار صنعت فولادسازی این کشور بوده است، فولادسازان ترکیه‌ای در سال‌های اخیر از سویی تحت فشار افزایش هزینه انرژی بوده‌اند و از طرف دیگر در این زمان با افزایش تعرفه‌های صادرات محصولات خود به کشورهای مقصد نیز روبه‌رو شده‌اند. این موضوعات با بالا رفتن هزینه‌های تمام شده از قدرت رقابت تولیدکنندگان ترک در بازارهای جهانی کاسته است. براساس آمار انجمن جهانی فولاد میزان تقاضا برای فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی افت ۷/ ۸ درصدی را تجربه کرد که طبعا این موضوع کاهش مصرف قراضه را نیز درپی داشت.

تقاضا و تولید زیر ساطور شرایط کرونایی

میزان واردات قراضه ترکیه همواره تابعی از بازار داخلی و صادراتی فولاد این کشور و به‌خصوص بازار میلگرد آن است. پیش‌بینی رشد تقاضا برای محصولات فولادی در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ عاملی مثبت در جهت افزایش قیمت قراضه نیز بود به نحوی که بهای قراضه وارداتی ترکیه از ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر به بیش از ۳۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید. این روند افزایشی قیمت تا نیمه ژانویه نیز ادامه یافت اما پس از آن بهای این محصول وارد فاز کاهشی شد.  

تداوم بازار تقاضا برای فولاد یکی از محرک‌های اصلی بازار قراضه به‌شمار می‌رود. شیوع ویروس کرونا و اعمال شرایط قرنطینه که به افت تقاضای جهانی برای فولاد منجر شد علاوه بر آنکه توانست بازار شمش و محصولات فولادی را تحت‌الشعاع قرار دهد بر بازار مواد اولیه تامین‌کننده فولاد از جمله سنگ آهن و قراضه نیز اثر‌گذار شد. تولیدکنندگان فولاد که با محدودیت تقاضا و افت بهای محصول روبه‌رو بودند انتظار کاهش بهای قراضه را داشتند. کاهش قیمت فولاد باعث می‌شود که تولیدکنندگان فولاد امکان خرید ماده اولیه با قیمت قبلی را نداشته باشند. به این ترتیب بهای قراضه نیز وارد فاز کاهشی شد.

البته شیوع کرونا فقط در بخش تقاضای قراضه اثرگذار نبود و شرایط قرنطینه حاصل از کرونا باعث شده تا با تعطیلی خودروسازان بزرگ و تعطیلی واحدهای جمع‌آوری قراضه از سطح تولید قراضه دنیا کاسته شود، همچنین وضعیت قرنطینه محدودیت‌هایی را در جمع‌آوری یا تفکیک قراضه در کشورهای مختلف به وجود آورد که همین موضوع عاملی در جهت تقویت قیمت‌ها بود. در واقع اگرچه بازار قراضه نیز در زمان شیوع کرونا شاهد روند کاهشی شد؛ اما این کاهش به مراتب کمتر از افت قیمت حاصل شده در سایر محصولات بود. از سرگیری فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز و پیش‌بینی رشد تقاضا برای محصولات فولادی رونقی مجدد به بازار قراضه نیز بخشید و تجار ترکیه‌ای نیز دوباره برای خرید قراضه اقدام کردند که همین موضوع به عاملی برای تقویت قیمت این محصول از میانه ماه آوریل تبدیل شد. هرچند از آنجاکه برخلاف برآوردهای خوش‌بینانه اولیه تقاضا برای محصولات فولادی به میزان قبل بازنگشت، دوباره بازار قراضه نیز با افت تقاضا و قیمت روبه‌رو شد.

خریداران ترک به‌دنبال چانه‌زنی

برخی تجار واردکننده قراضه ترکیه‌ای می‌گویند بهای فعلی قراضه صادراتی بالاتر از سطح انتظار تولیدکنندگان ترک فولاد بوده و همین موضوع نیز علت اصلی کاهش تقاضا برای این محصول در ماه‌های اخیر است.  اما در این میان تجار اروپایی فروشنده قراضه به ترکیه معتقدند کاهش قیمت بیش از نرخ فعلی آن هم در شرایط فعلی که بازار تقاضا محدود شده و محدودیت‌های قرنطینه‌ای کاهش تولید آنها را نیز درپی داشته امکان‌پذیر نیست. در واقع این صادرکنندگان معتقدند که افت قیمت شمش فولاد در اثر شیوع کرونا عامل این چانه‌زنی خریداران ترک شده است. بنابراین این تجاری که پیش از این قراضه خود را به تولیدکنندگان ترک می‌فروختند به دنبال بازارهای جدید هستند و مصر در این مدت به‌عنوان یکی از جایگزین‌های قراضه ترکیه مطرح شده است.  البته تولیدکنندگان فولاد ترکیه این چانه‌زنی را متاثر از شرایط بازار تقاضای خود می‌دانند. آنها می‌گویند افزایش پیشین بهای قراضه را نیز نتوانسته‌اند در بهای محصولات خود منعکس کنند و دیگر حاضر به خرید قراضه گران نیستند زیرا با این نرخ قراضه و قیمت محصول نهایی و محدودیت بازار تقاضا، حاشیه سود آنها به شدت افت می‌کند.

بازار در انتظار کاهش بهای فولاد ترکیه

براساس گزارش متال بولتن، بازار داخلی فولاد ترکیه در هفته منتهی به ۱۰ جولای نیز از وضعیت ضعف تقاضا نسبت به عرضه رنج برد. ارزیابی هفتگی متال بولتن از بازر داخلی محصولات طویل فولادی این کشور حاکی است نرخ میلگرد داخلی این کشور در هفته گذشته بدون تغییر نسبت به هفته قبل خود در محدوده قیمت ۳۳۵۰ تا ۳۴۰۰ لیر به ازای هر تن یا ۴۴۸ تا ۴۹۵ دلار به ازای هر تن بوده است (این قیمت‌ها با احتساب ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده اعلام شده‌اند.) قیمت میلگرد در مناطق مختلف ترکیه متفاوت است، کارخانه‌های مستقر در منطقه ازمیر محصولات خود را با نرخ ۳۴۰۰-۳۳۶۰ لیر به ازای هر تن عرضه می‌کنند درحالی که نرخ میلگرد تولیدکنندگان استانبول در بازار محلی خود ۳۳۷۰ تا ۳۴۷۰ لیر به‌ازای هر تن محصول است و قیمت میلگرد در منطقه اسکندرون این کشور نیز ۳۴۴۰ تا ۳۴۰۰ لیر به‌ازای هر تن محصول است.  در این میان برخی فعالان این بازار این رکود تقاضا و ثبات در قیمت میلگرد ترکیه در هفته‌‎های اخیر را طبیعی و آثار فصلی می‌دانند، این فعالان معتقدند بازار تقاضا برای محصولات فولادی این کشور در فصل تابستان ضعیف می‌شود. افزایش جذب توریسم در این کشور در این فصل عامل اصلی افت فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز این کشور در فصل تابستان، محدودیت تقاضا و درنهایت کاهش قیمت در زمینه این محصول است.

اگرچه قیمت محصولات طویل فولادی در بازار داخلی ترکیه در هفته‌های اخیر روند نزولی یا باثباتی را داشته اما همچنان خریداران این محصولات به کاهش بیشتر قیمت در روزهای آتی امیدوار بوده و با همین امید خرید خود را به تعویق می‌اندازند.

خریداری در بازار صادرات وجود ندارد

بهای میلگرد صادراتی ترکیه نیز در هفته‌های اخیر وارد فاز کاهشی شده است. قیمت میلگرد چین در روزهای گذشته وارد فاز کاهشی شده به نحوی که براساس گزارش متال بولتن، بهای هر تن میلگرد صادراتی فوب ترکیه در روز ۶ جولای به ۴۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده که این رقم نسبت به بهای معاملات پیشین این محصول افت ۴۶/ ۱ درصدی را تجربه کرده است. این روند کاهشی مطابق با افت قیمت قراضه وارداتی این کشور در هفته‌های اخیر است. اگرچه تولیدکنندگان میلگرد ترکیه از فرصت کاهش بهای قراضه برای افت بهای محصول خود استفاده کرده‌اند؛ اما همچنان مشتری برای محصول صادراتی آنها در رقم‌های ارائه شده وجود ندارد.

هفته گذشته کارخانه‌های تولید میلگرد ترکیه قیمت میلگرد خود را در هر تن ۵ دلار کاهش داده و پیشنهاد قیمت ۴۱۰ دلار به ازای هر تن را دادند اما شنیده‌ها حاکی است خریداران تنها حاضر به خرید این محصول با نرخ ۴۰۰ دلار به ازای هر تن بوده‌اند. تولیدکننندگان ترکیه‌ای می‌گویند اگرچه محدودیت بازار تقاضا باعث افزایش فشار تقاضا بر آنها شده اما باتوجه به اینکه شرکت‌های صادرکننده قراضه حاضر به کاهش بیش از این قیمت قراضه نیستند، تولیدکنندگان نیز امکانی برای تخفیف بیشتر روی محصول خود ندارند.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه