ارسال به دیگران پرینت

دلار| از صعود تا سقوط دلار

در آخرین روز هفته دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد و در مقطعی حتی به کانال ۱۸ هزار تومانی بازگشت. با این حال، ‌از اواسط روز پنج‌شنبه خریدها افزایش یافت و قیمت با برگشت به کانال ۱۹ هزار تومانی به بهای ۱۹ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. این قیمت ۳۵۰ تومان کمتر از روز چهارشنبه بود. به این ترتیب ‌دلار در دو روز انتهایی هفته هزار و ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. سقوط دلار در حالی صورت گرفت که در ۴ روز ابتدایی هفته، هزار و ۵۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود. در واقع بازار در هفته گذشته دو روایت داشت: روایت صعودی چهار روز اول و روایت نزولی دو روز آخر.

دلار| از صعود تا سقوط دلار

آنچه برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد، روند بازار در روز جاری ا‌ست؛ دسته‌ای از آنها باور دارند، دلار بیشتر از این ریزش نخواهد کرد و بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. این گروه چند استدلال و نشانه را برای افزایشی شدن قیمت بیان می‌کنند.

اولین نشانه‌ای که آنها مطرح می‌کردند، روند افزایشی دلار در معاملات پشت خطی بود. به گفته آنها روز جمعه دلار بعضا در معاملات پشت خطی در محدوده ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله می‌شد.

دومین نشانه‌ای که آنها مطرح می‌کردند، بازگشت دلار از کانال ۱۸ هزار تومانی بود. از نظر افزایشی‌‌ها، این بازگشت نشان می‌داد که دلار کف خود را پیدا کرده است و پس از اصلاحی موقت در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. عامل دیگری که افزایشی‌ها را به بالا رفتن قیمت دلار در روز شنبه امیدوار می‌کند، احتمال استفاده معامله‌گران از جو روانی حاصل از اخبار سیاسی بود که در انتهای هفته مطرح می‌شد.

یکی از این خبرها که ممکن است بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، خبر تحریم‌های جدید آمریکا بود.

در مقابل نگاه افزایشی‌ها، کاهشی‌های بازار قرار داشتند که معتقد بودند، بازار ظرفیت رشد بیشتر را ندارد. از نگاه آنها در هفته‌های اخیر دلار دچار یک عدم تعادل قیمت شد که احتمالا به دلیل هیجان و اختلال در سمت عرضه بود. با این حال، در انتهای هفته، عرضه ارز تقویت شد و همین موضوع موجب افت شدید قیمت‌ها شد. از نگاه کاهشی‌ها، زمانی که عرضه ارز بهبود یافته است، دیگر نمی‌توان انتظار نوسانات افزایشی شدید را داشت.

در هفته‌ای که گذشت، نبرد افزایشی‌ها و کاهشی‌های ارزی در نهایت منجر به برد افزایشی‌ها شد؛ چراکه دلار حدود ۹/ ۱ درصد بازدهی را به ثبت رساند. با این حال میزان رشد دلار در هفته گذشته بسیار کمتر از سکه بود. سکه تمام بهار آزادی در اولین هفته تیرماه، نزدیک به ۷/ ۷ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. این فلز گرانبها رشد بسیار زیادی را در روزهای ابتدایی هفته به ثبت رسانده بود و همین باعث شد که از دلار جلو بزند. یکی از متغیرهایی که به رشد بیشتر سکه کمک کرد، افزایش بهای طلای جهانی بود که تا نزدیکی مرز هزار و ۸۰۰ دلاری بالا رفت. به گفته فعالان این رشد اونس کمک کرد که سکه متناسب با افت قیمت دلار کاهشی نشود و بتواند حتی خود را در اوایل کانال ۸ میلیون تومانی نگه دارد.

در این میان، رشد نیم‌سکه و ربع‌سکه حتی بسیار بیشتر ازسکه تمام بود. نیم سکه بالای ۱۲ درصد در هفته گذشته رشد کرد و ربع سکه ۱۴ درصد بالا رفت. این مساله نشان از محبوبیت سکه‌های کوچک در هفته گذشته دارد. برخی نیز باور داشتند، ورود تقاضای احتیاطی افراد عادی به بازار دیگر عاملی بود که کمک کرد سکه‌های کوچک نسبت به سکه امامی و دلار رشد بیشتری را تجربه کنند.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه