ارسال به دیگران پرینت

علل افزایش نقدینگی از طریق افزایش پول پر‌قدرت ؟

سوسن یحیی‌پور: گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در اسفند سال گذشته، از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و با رشد ۳۱ درصدی مواجه شده است. دیگر اطلاعات انتشار یافته از افزایش بدهی‌های دولتی و غیردولتی و کاهش بدهی خارجی ایران در ماه پایانی سال ۹۸ حکایت دارد.

علل افزایش نقدینگی از طریق افزایش پول پر‌قدرت ؟

شهریور ماه سال گذشته، عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی ایران- با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به بیان علل افزایش نقدینگی از طریق افزایش پول پر‌قدرت پرداخت.

در این یادداشت آمده بود که علت بزرگ‌شدن میزان پول پرقدرت بانک مرکزی، عرضه ذخایر و افزایش بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی است. بنابراین تصمیم بر این شد که این کانال اثرگذاری از طریق راه‌اندازی عملیات بازار باز و اجرای کانال نرخ سود در بازار بین‌بانکی تغییر یابد که لازمه آن انتشار تدریجی اوراق خزانه و کنترل اضافه برداشت بانک‌هاست. کارشناسان بر این باورند که اقتصاد ایران قبل از اجرای هر طرحی نیازمند اصلاحات ساختاری است تا مسیر توسعه هموار شود. یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مهار نقدینگی، عملیات بازار باز عنوان شده که در این زمینه صاحب نظران معتقدند شرط موفقیت آن استقلال بانک مرکزی به‌عنوان بزرگترین مرجع پولی و بانکی از تصمیمات سیاسی کشور است. در ضمن، یکی از مواردی که همواره از سوی کارشناسان و اساتید دانشگاه برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور گوشزد می‌شود، هدایت نقدینگی به سمت امور مولد و پربازده است. دولتمردان نیز در سال‌جاری برنامه‌هایی به این منظور در دستور کار خود قرار داده‌اند که یکی از آنها هدایت پول‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه است؛ امری که هرچند مثبت تلقی می‌شود اما نیازمند این است که در ادامه از منابع حاصله برای تکمیل طرح‌های نیمه‌‌تمام عمرانی، توسعه‌ای و تکمیل و توسعه واحدهای تولیدی بهره گرفته شود.

جزئیات نقدینگی

طبق اطلاعات موجود در بخش پولی و بانکی، میزان نقدینگی در اسفند ماه گذشته بیش از 2400 هزار میلیارد تومان است که با رشد 31 درصدی مواجه شده است. علاوه‌براین، سهم پول از این میزان نقدینگی 427 هزار میلیارد تومان و سهم شبه‌پول از میزان نقدینگی در اسفند سال گذشته معادل 20448 هزار میلیارد تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل 8/49 و 28 درصد افزایش یافته است.

رشد دارایی‌های خارجی

همچنین، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در اسفند سال گذشته معادل 11686 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال 97 به میزان 4/27 درصد با رشد مواجه شده است. بدهی بخش دولتی نیز 7/4006 هزار میلیارد ریال و بدهی دولت و شرکت‌ها و موسسات دولتی به ترتیب 7/3622 هزار میلیارد ریال و 384 هزار میلیارد ریال بوده که هر یک از آنها به تریبب در اسفند سال گذشته 20، 19 و 35 درصد نسبت به سال 1397 رشد داشته‌اند. طبق این گزارش، بدهی بخش غیردولتی در اسفند ماه سال گذشته معادل 2/16220 هزار میلیارد ریال بوده که به میزان 6/23 درصد افزایش داشته است. همچنین، در حالی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در سال 98 با کاهش 8/19 درصدی همراه بوده که بدهی دولت به بانک مرکزی 4/4 درصد افزایش یافته است. بر همین اساس بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از 7/1381 هزار میلیارد ریال در سال 97 به 5/1107 هزار میلیارد ریال در سال 98 کاهش یافته است.

وضعیت بدهی خارجی

طبق جدیدترین گزارش بانک مرکزی در پایان اسفند 1398 میزان بدهی خارجی کشور به میزان 9 میلیارد و 31 میلیون دلار رسیده که نسبت به ماه‌های گذشته در این بازده زمانی کاهش یافته است. علاوه‌براین، میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت کشور حدود 5/1 میلیارد دلار و بدهی‌های بلندمدت ایران نیز 4/7 میلیارد دلار اعلام شده است. طبق این گزارش، معادل یورویی بدهی خارجی ایران حدود 1/8 میلیارد یورو است که شش میلیارد و 793 میلیون یورو از این میزان، حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت بوده و یک میلیارد و 395 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌‌مدت است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه