ارسال به دیگران پرینت

باعرضه سهام عدالت حباب بورس ترکید

امیر داداشی: عبور شاخص بورس از شاخص یک میلیون واحد باعث شده تا با درصد کمی از صعود، اعداد بسیار بالایی برای رشد به ثبت برسد. دیروز نیز به مانند چهار روز کاری گذشته شاخص بازار سرمایه سبزپوش ماند و با ثبت رشد ۴۳/۴ درصدی به قله تاریخی یک میلیون و ۱۱۶ هزار واحد رسید. در این روز شاخص کل بورس رشد ۴۷ هزار واحدی را تجربه کرد تا رکورد صعود یک‌روزه شاخص شکسته شود. بسیاری از کارشناسان این روند را به‌معنای فرار شاخص کل از مرز مقاومتی یک میلیون واحد تعبیر می‌کنند. سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، نیز اعتقاد دارد که در بورس یک حبابی شکل گرفته بود که با عرضه سهام عدالت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) این حباب ترکید و اکنون بازار در ثبات به سر می‌برد.

 باعرضه سهام عدالت حباب بورس ترکید

با اینکه برخی از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تصور می‌کردند پس از قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده دو خودروساز دولتی، شاخص بورس حداقل برای دو روز قرمزپوش شود، اما در این دو روز بورس رکوردهای صعود روزانه را به ثبت رساند. در حالی که طی هفته‌های اخیر شاخص کل در مرز مقاومتی یک میلیون واحد درجا می‌زد، اما طی دو روز گذشته 87 هزار واحد رشد کرد تا روی قله یک میلیون و 116 هزار واحد بایستد. حالا بسیاری از کارشناسان بازار با قطعیت از عبور شاخص بورس از مرز مقاومتی یک میلیون واحد سخن می‌گویند و معتقدند این بازار خود را آماده ورود به مرز مقاومتی بعدی، یعنی یک میلیون و 500 هزار واحد می‌کند.

ارزش بازار سرمایه؛ دو برابر نقدینگی کشور

با ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد، ارزش بازار هم رشد قابل‌توجهی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش بازار سرمایه ایران در حال حاضر به 5000 هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ یعنی دو برابر حجم نقدینگی کشور. در همین زمینه روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش 100 برابری ارزش بازار سرمایه نسبت به سال 1388 خبر داد. حسن قالیباف‌اصل در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ در اقتصاد کشور بازار سرمایه است. با توجه به رونق بازار سرمایه و اتفاقاتی که افتاده توجه بیشتری به این بازار صورت گرفته و این فرصت خوبی برای تامین مالی و توسعه اقتصاد کشور به حساب می‌آید. او ادامه داد: در سال 1388 ارزش کل بازار 42 هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به 5000 هزار میلیارد تومان رسیده است. قالیباف با اشاره به آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: دارندگان سهام عدالت می‌توانند دارایی‌هایشان را در بازار سرمایه معامله کنند که فقط 5/1 درصد آنها سهام‌شان را در بورس معامله کردند. نگرانی ما این بود که عمده آنها فروشنده شوند. علاوه بر صحبت‌های رئیس سازمان بورس، بررسی‌های صورت‌گرفته نیز نشان می‌دهد که نسبت شاخص ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران نسبت به میانگین قیمت مسکن تهران در هشت ماه گذشته سه برابر شده است.

تاثیر سهام عدالت بر ترکیدن حباب بورس

با صعودی‌شدن شاخص بورس و روند شتابان آن برخی از افراد بحث حباب بورس را پیش کشیده‌اند. در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی ضمن بررسی تاثیر آزادسازی سهام عدالت و عرضه ETF توسط دولت در بازار سرمایه، گفت: حباب در بازار شکل گرفته بود، اما دولت با عرضه به‌موقع و عادلانه سهام عدالت و ETF حباب بازار ترکید و صدها هزار سهام‌دار جدید خرده‌پا که دارایی‌های کوچک آنها در معرض نابودشدن بود را هم نجات داد. سعید لیلاز در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: پیش‌بینی من این بود که شاخص کل بورس در اردیبهشت ماه از مرز 600 هزار واحد گذر خواهد کرد، اما در همان ماه به مرز یک میلیون واحد هم نزدیک شد. البته باید توجه داشت به جز رکود در بازارهای موازی و افزایش رویکرد مردم به معاملات اینترنتی، عامل دیگری که در صعود بورس تاثیر داشت و دارد رشد شدید نقدینگی است.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه