ارسال به دیگران پرینت

سکه کیمیا شد

بازیگران بازار طلا هفته گذشته شاهد شکل‌گیری موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها در این بازار بودند؛ به‌گونه‌ای که نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با جهشی قابل‌توجه از هفت میلیون و 500 هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 700 هزار تومان گذر کرد. البته بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز پنج‌شنبه با عقبگرد 84 هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه به رقم هفت میلیون و 428 هزار تومان رسید. کارشناسان بازار طلا و سکه،‌ نوسانات اخیر این بازار را در سه علت جست‌وجو می‌کنند؛ قیمت دلار، اونس جهانی و معاملات گواهی سکه در بورس کالا. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در ارزیابی وضعیت بازار می‌گوید: تقاضا برای خرید سکه در حالی بوده که عرضه کافی نیست و بر این اساس، حجم تقاضا از عرضه پیشی گرفته است. با وجود اینکه از سوی عده‌ای، معاملات گواهی سکه در بورس کالا یکی از دلایل التهابات اخیر در بازار سکه و طلا برشمرده می‌شود، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به مهر گفته است که دلیل بالا رفتن قیمت سکه، کاهش ارزش پول ملی است؛ همانطور که در دهه‌های 70 ،60 و 80، اگرچه معاملات در بورس صورت نمی‌گرفت و بورس‌های کالایی فعال نبودند، اما در آن زمان نیز قیمت سکه بالا می‌رفت؛ پس بالا و پایین رفتن قیمت ربطی به ابزار مالی بورس کالا ندارد و این کسری بودجه و کم‌شدن ارزش پول ملی است که باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود؛ بنابراین در حال حاضر سکه چه در بورس معامله شود و چه در کوچه و پس‌کوچه‌ها، باز هم قیمت آن صعودی است. محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم ضمن اینکه از آغاز روند کاهشی نرخ طلا در بازار در آینده‌ای نزدیک خبر داده، اظهار کرده است که ساماندهی ارزی، بازار طلا را نیز در آرامش خواهد برد.

سکه کیمیا شد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز گذشته همچنین گفت: خریداران در این روزها کمتر به دنبال مصنوعات طلا بوده و بیشتر در پی آب‌شده می‌روند. ابراهیم محمدولی با انتقاد از فروش طلای آب‌شده، به ایرنا اظهار کرد: طلای آب‌شده باید در کارگاه‌های ساخت طلا، گردش داشته باشد و فروش آن به افراد عادی برای سرمایه‌گذاری درست نیست. او اضافه کرد: اکنون حدود پنج تا 10 درصد تقاضای بازار طلا مربوط به مصنوعات و 35 درصد نیز به طلای آب‌شده تعلق دارد، بقیه نیز به خرید سکه اختصاص دارد. محمدولی یادآور شد: در یک دوره زمانی، تب خرید طلای آب‌شده فروکش کرده بود، اما در روزهای اخیر تقاضا برای طلای آب‌شده رو به افزایش گذاشته است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با هشدار به خریداران طلای آب‌شده گفت: افراد ناآشنا نباید وارد خرید طلای آب‌شده شوند، زیرا امکان دارد فریب بخورند و سرمایه آنها با خطر مواجه شود. او گفت: البته میزان تخلف در بازار طلا و فروش طلا و سکه تقلبی در این بازار، نسبت به گذشته کاهش زیادی یافته که نتیجه افزایش نظارت بانک مرکزی، نهادهای نظارتی و اتحادیه طلاوجواهر است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای آتی نیز گفت: اگر بر وضعیت فعلی، کنترل بیشتری صورت گرفته و حادثه مهم و جدیدی رخ ندهد، روند فعلی ادامه خواهد یافت که همراه با آرامش و نوسانات محدود خواهد بود.

عامل مهم ساماندهی ارزی

محمدرضا پورابراهیمی نیز گفت: نوسانات اخیر طلا و سکه تحت تاثیر دو عامل قیمت جهانی و همچنین تعیین قیمت ارز است. نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته و دهه‌های اخیر در اقتصاد ثابت کرده که افزایش قیمت جهانی بر قیمت طلا در ایران بیش از کاهش آن اثر داشته است، افزود: بیشترین تغییرات قیمت طلا در اقتصاد ایران بیش از متاثر بودن از انس و قیمت جهانی به نوسانات نرخ ارز مربوط است. به گزارش ایبنا،‌ او با تاکید بر اینکه اگر بانک مرکزی قیمت ارز را در اقتصاد کشور مدیریت کند، به‌طور حتم نرخ طلا نیز ساماندهی خواهد شد، تصریح کرد: ساماندهی ارزی در سال 98 مهم‌ترین کار بانک مرکزی بوده و در سال جاری نیز ادامه رویه سال گذشته مورد انتظار است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه