ارسال به دیگران پرینت

رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه

مسئولیت های اجتماعی اگرچه در ایران یک حوزه جدید و کمتر شناخته شده به حساب می آید اما در میان شرکت های سرشناس دنیا به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است؛ ویژگی ای که داشتن آن می تواند باعث شود مشتری، یک شرکت را به شرکت دیگری ترجیح دهد چون تنها کار بهتر و اثرگذارتری انجام می دهد.

رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه

۵۵آنلاین :

مسئولیت های اجتماعی اگرچه در ایران یک حوزه جدید و کمتر شناخته شده به حساب می آید اما در میان شرکت های سرشناس دنیا به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است؛ ویژگی ای که داشتن آن می تواند باعث شود مشتری، یک شرکت را به شرکت دیگری ترجیح دهد چون تنها کار بهتر و اثرگذارتری انجام می دهد. در ادامه نگاهی داریم به فعالیت هایی که شرکت های معروف دنیا برای ادای دین به جامعه انجام می دهند؛ از فعالیت های خیریه های مدنی، سلامتی و حمایتی تا تلاش های زیست محیطی و حتی احترام به حقوق کارکنان شان.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
گوگل
گوگل در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی اش، از سال 2007 کربن را از محصولاتش حذف و در برنامه های کاهش مصرف انرژی در دیتاسنترهایش سرمایه گذاری کرده است. این غول دنیای تکنولوژی و اینترنت مدعی است که 50 درصد کمتر از شرکت هایی مشابه خودش انرژی مصرف می کند. گوگل که در سه سال گذشته طبق رده بندی فوربس در 3 رتبه برتر مسئولیت اجتماعی قرار داشته است، با راه اندازی واحدی به نام «گوگل سبز» تلاش می کند تا انرژی را به اندازه و به شیوه ای موثر مصرف کرده و به انرژی های تجدیدپذیر روی آورد. همچنین گوگل تعهد کرده تا هر سال کارکنان زن و رنگین پوست بیشتری جذب کند.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
اپل
شرکت اپل به حقوق کارکنان خود سخت پایبند است و موارد آزار کارگران خارجی را پیگیری می کند. اپل همچنین با راه اندازی آکادمی کارفرمایان اپل، برنامه ای 18 ماهه برای آنها برگزار می کند تا سلامت و امنیت کارگران را در کارخانه ها بالاتر ببرد. این شرکتت با کاهش 57 درصدی انرژی مصرفی محصولات خود، گام بزرگی در زمینه حفاظت از محیط زیست برداشته است. کامپیوترهای مبنی مک اپل به عنوان کم مصرفترین کامپیوترهای دنیا شناخته می شوند. اپل همچنین تنها شرکت دنیاست که ادعا می کند از نظر انرژی های مصرفی، کاملا سبز است و در آمریکا همه شرکت های تابعه آن از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کنند.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
تامس
برند کفش تامس در سال 2006 در کالیفرنیای آمریکا شکل گرفت و حالا یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه انجام مسئولیت های اجتماعی است. این شرکت به مشتریان خود می گوید به ازای هر جفت کفشی که شما می خرید، یک جفت کفش به کودکان نیازمند اهدا می شود. شعار این طرح «one for one» است و آن طور که موسسان تامس می گویند، کفش های اهدایی به کشورهایی مثل آرژانتین، گواتمالا، اتیوپی، هائیتی، رواندا و جنوب آفریقا فرستاده می شوند. تامس با این کار هم مشتریان را در کار خیر شریک می کند و هم انگیزه خرید بیشتر را در آنها به وجود می آورد. درواقع، هوشمندی تامس اینجاست که هدفی را برای فروش خود معرفی کرده که درواقع هدف مشتری است!
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
لگو
مسئولیت لگو به خودی خود جنبه اجتماعی دارد. این شرکت که سازنده اسباب بازی های مختلف است، تلاش می کند لگوها را خلاقانه تر کرده و در خدمت آموزش کودکان بگیرد اما وظیفه لگو فقط ساخت آجرک های اسباب بازی نیست. لگو که یک شرکت 84 ساله دانمارکی است اعلام کرده از مواد ایمن تر و دوستدار محیط زیست در تولیداتش استفاده می کند. این شرکت تلاش می کند یک جایگزین سالم برای پلاستیک پیدا کند تا قطعات اسباب بازی معروفش را با آنها تولید کرده و بیشتر از محیط زیست محافظت کند. لگو همچنین از میزان کاغذها و مقواهایی که برای بسته بندی استفاده می کند، کم کرده و توانسته مصرف 6 هزار تن از این مواد را در سال کاهش دهد.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
مایکروسافت
مایکروسافت هم مثل گوگل، استخدام زنان را افزایش داده و از 24 درصد در سال 2014 به 28 ردصد در سال 2015 رسانده است. همچنین با رشد 5 درصدی جذب اقلیت ها، آمار استخدام آنها را به 27 درصد رسانده. این شرکت همچنین برای حفاظت از محیط زیست به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر روی آورده و تمام دیتاسنترهای جدیدش به گونه ای طراحی شده اند که به میزان یک سوم برق کمتری به نسبت سایر دیتاسنترها استفاده کنند.
یکی دیگر از روش هایی که مایکروسافت برای انجام مسئولیت های اجتماعی اش به کار می بندد حمایت از گردهمایی های خیریه از طریق برگزاری کمپین های سالانه است. کمپین های مایکروسافت از سال 1983 برگزار می شوند و تا به حال بیش از یک میلیارددلار برای بیش از 31 هزار موسسه خیریه پول جمع آوری کرده اند.
این شرکت براساس سابقه موفقی که در به خدمت گرفتن 124 میلیون جوان تا سال 2014 داشت، طرح «بارقه جوانی» را معرفی کرد که هدف آن، ایجاد فرصت شغلی برای بیش از 300 میلیون جوان خلاق در سراسر دنیا است. مایکروسافت همچنین 365 شرکت برای موسسات غیرانتفاعی در 92 کشور دنیا راه اندازی کرده است.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
قهوه استارباکس
از سال 1971 که قهوه استارباکس خود را به دنیا معرفی کرد، در فعالیت های خود نیم نگاهی هم به مسئولیت های اجتماعی داشت. تولید انبوه قهوه سبز یکی از مظاهر همین مسئولیت اجتماعی بود تا محصولی سالم تر را با صرف انرژی کمتر و تخریب کمتر برای محیط زیست به بازار عرضه کند.
از سوی دیگر، استارباکس شروع به حمایت مادی و معنوی از محصولاتی کرد که به نوعی به گسترش سلامتی مردم کمک می کردند. مثل کمپانی آب Ethos که آب سالم و تصفیه شده را به بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا که به آب سالم دسترسی ندارند، می رساند.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
والت دیزنی
والت دیزنی در حوزه های محدودی مسئولیت های اجتماعی اش را تعریف کرده است. این شرکت در سال 2010 وقتی زلزله ای 7 ریشتری، هاییتی را لرزاند، به کمک زلزله زده ها رفت و برای آنها کمک های اولیه فرستاد. در زمینه حافظت از محیط زیست هم والت دیزنی اقدامات حمایت گرانه ای انجام می دهد. یکی از آنها این است که درآمدهای حاصل از ساخت فیلم هایی با موضوع طبیعت را به کاشت درخت در جنگل ها و حفاظت از صخره های مرجانی اختصاص می دهد.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
دل
شرکت الکترونیکی و کامپیوتری دل، 4615 موسسه خیریه را در سراسر جهان حمایت می کند. این موسسه، واحدی به نام «ارتباط جوانی» دارد که تکنولوژی و تجهیزات آموزشی دل را در 11 کشور دنیا به رایگان توزیع می کند و نیز از دانشجویان مستعدی که ایده های نو برای حل مشکلات اجتماعی دارند، حمایت می کند. کارکنان این موسسه، بخشی از فعالیت خود را کمک رسانی به هنگام بلایای طبیعی تعریف کرده اند.
رقابت غول های اقتصادی در امور خیریه
کنت کول
نام کنت کول با ساعت ها، کفش ها و عطرهایش در دنیا تداعی می شود. این شرکت مد که در سال 1985 تاسیس شد، از همان شروع کار برای جلب توجه مشتریان شروع به انتشار شعارهایی با مضامین اجتماعی و سلامتی کرد. «ایدز» موضوع مورد علاقه کنت کول بود و برای هشدار درباره این بیماری از بدنه اتوبوس ها، ویترین فروشگاه هایش، دیوارها و بیلبوردهای سطح شهر استفاده می کرد.
منبع : ماهنامه دیار
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه