ارسال به دیگران پرینت

بازی انتخاباتی در زمین بودجه 99

افزایش قیمت بنزین و تبلیغ دولت مبنی بر اینکه پول گرانی بنزین را به مردم بازمی‌گردانیم، برای دولت دردسر ساز شد.

بازی انتخاباتی در زمین بودجه 99

افزایش قیمت بنزین و تبلیغ دولت مبنی بر اینکه پول گرانی بنزین را به مردم بازمی‌گردانیم، برای دولت دردسر ساز شد. قرار بود از محل افزایش قیمت بنزین، بسته‌های معیشتی میان 24میلیون خانوار توزیع شود، اما با گذشت بیش از دو ماه از این تصمیم، کمتر از 40درصد مشمولان این بسته‌ها را دریافت کردند و تعداد بسیاری به ‌بهانه‌های مختلف از دایره شمول حذف شدند. حالا اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 99 تصمیم گرفته‌اند، برای سال بعد سبد معیشتی را حذف کرده و از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی و همچنین درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین بین 78میلیون‌نفر مبلغ یارانه نقدی 72هزارتومانی توزیع شود. جالب اینجاست که خود مجلسی‌ها قبلا خواستار حذف دهک‌های پردرآمد از پرداخت یارانه شده بودند، اما حالا تعداد یارانه‌بگیران مشمول را 78میلیون نفر اعلام کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد، جزئیات این تصمیم تدقیق نشده و اعضای کمیسیون با عجله‌ای محاسباتی صرفا یک‌سری عدد را اعلام کرده‌اند. کمااینکه عزت‌الله یوسیفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با «شرق» توضیح می‌دهد: «این تصمیم هنوز قطعی نیست و در نهایت دولت باید درباره جزئیات آن تصمیم بگیرد. دولت براساس امکانات و سیاست‌های خود عمل می‌کند و ما هم در مجلس به‌هر حال اهداف انتخاباتی و تبلیغاتی داریم».
یارانه و سبد معیشت را یک کاسه کنیم
به گزارش «شرق»، در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی به تصویب رسیده که براساس آن یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. این به معنی حذف پرداخت جداگانه یارانه معیشتی است که از آبان‌ امسال به مشمولان پرداخت می‌شد. آنچه در رابطه با یارانه اتفاق افتاده این است که در حال حاضر دو یارانه نقدی در ماه به افراد مشمول پرداخت می‌شود؛ یکی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که از آذرماه سال ۱۳۸۹ در هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و از سوی دیگر در آبان‌ امسال و با اصلاح قیمت بنزین دولت تصمیم گرفت تا درآمد ناشی از این تغییر قیمت را در قالب کمک‌های معیشتی و به صورت نقدی به خانوارها پرداخت کند که براین اساس ۶۰ میلیون نفر که حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار را تشکیل می‌داد از بین یارانه‌بگیران گزینش کرد و کمک معیشتی به آنها پرداخت شد.
کمک معیشتی برخلاف یارانه نقدی به ازای هر نفر مبلغ مشخصی نبود و به تناسب اعضای خانوار پرداختی انجام می‌شود؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.‌اما در طرحی که اکنون در مجلس به تصویب رسیده از سال آینده دیگر دو یارانه نقدی و معیشتی به‌طور جداگانه پرداخت نخواهد شد، بلکه در مجموع همه ۷۸ میلیون نفری که در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند به اعضای هر نفر ۷۲ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و دولت در هر ماه به حساب آنها پرداخت انجام می‌دهد.‌در این حالت منابع پرداختی بابت این رقم ۷۲ هزار تومانی نیز از مجموع درآمد اختصاص‌یافته به یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تأمین می‌شود؛ به نحوی که برای یارانه‌های نقدی تاکنون سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مصوب می‌شد و از سوی دیگر کمک معیشتی از محل یارانه بنزین نیز حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که قرار است حدود سه‌هزار میلیارد تومان آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کنار گذاشته شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر توزیع شود.
در این شرایط در مجموع ۴۲ هزار میلیاردی که برای یارانه نقدی پیش‌بینی شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد بنزین حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی در سال آینده اختصاص خواهد یافت و بین مردم توزیع می‌شود. اما با توجه به اینکه قرار بود فقط ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت کنند و از سوی دیگر ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی بگیرند، با مصوبه مجلس تمام ۷۸ میلیون نفر مبلغ یکسانی را دریافت خواهند کرد.عزت‌ا‌لله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره توضیح می‌دهد: قرار بود منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم بازگردد، اما ما شاهد این هستیم که این اتفاق نیفتاد. با فیلترگذاری دولت، خیلی از مشمولان سبد معیشتی از دایره شمول حذف شدند و بسیاری از افرادی که تحت شمول هستند، هنوز هیچ بسته معیشتی‌ای دریافت نکرده‌اند، به همین دلیل ما در مجلس تصمیم گرفتیم همه اینها را؛ یعنی یارانه نقدی 45 هزار تومانی و یارانه بسته معیشتی را یک‌کاسه کنیم.او در پاسخ به مبنای محاسباتی این تصمیم می‌گوید: ما منابع حاصل از هدفمندی که به یارانه نقدی اختصاص دارد؛ یعنی 42 هزار میلیارد تومان را با منابع حاصل از درآمد بنزین که حدود
‌30 هزار میلیارد تومان است، جمع زدیم و بین تمامی افراد جامعه تقسیم کردیم که می‌شود به ازای هر نفر (از جمعیت 78 میلیون‌نفری) حدود 72 هزار تومان.
این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به اینکه چطور تمامی افراد‌؛ چه پردرآمد و چه کم‌درآمد را مشمول دانستید، توضیح داد: ما زیاد به این جزئیات فکر نکردیم، دیگر این را خود دولت باید ببیند چطور می‌شود. ما فقط گفتیم این‌همه یارانه نقدی و بسته معیشتی دردسر دارد، اینها را یک‌کاسه کنیم. حالا بقیه آن با دولت است که ببیند چطور می‌خواهد آن را اجرا کند.
یوسفیان‌ملا تأکید کرد: دولت بر مبنای امکانات و سیاست خود عمل می‌کند و نمایندگان مجلس هم به‌هرحال در این روزها باید بیش از هر چیز به انتخابات اهمیت بدهند و تصمیم‌هایی که می‌گیرند بر این اساس باشد. تصمیم‌ها جنبه انتخاباتی و تبلیغی دارند.
ارزش یارانه نقدی 5 دلار است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدودا ارزش یارانه نقدی ۴۵ دلار بود، درحالی‌که در شرایط کنونی به دلیل تورم، این رقم به حدود پنج دلار کاهش یافته است.
محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از سازوکار دولت برای پرداخت کمک‌های معیشتی‌گفت: دولت باید لیست افرادی را که یارانه بنزین دریافت کردند منتشر کند تا سازوکار پرداخت این یارانه مشخص و شفاف شود. درحال‌حاضر مردم از نحوه پرداخت یارانه معیشتی ناراضی بوده و مدعی هستند با وجود اینکه درآمد چندانی ندارند، این یارانه به آنها پرداخت نشده است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه بنزین به عده‌ای خاص را اقدامی اشتباه خواند و افزود: از یک سو شاخص‌های دولت برای پرداخت یارانه بنزین متناسب با وضعیت اقتصادی مردم نیست و از سوی دیگر دولت توانایی شناسایی افرادی را که - بر اساس این ملاک- مستحق دریافت یارانه هستند نیز ندارد.
وی اظهار کرد: بهتر بود کمک معیشتی همانند یارانه نقدی به تمام ایرانیان پرداخت می‌شد تا نارضایتی‌ها کاهش یابد، زیرا هرچند درحال‌حاضر ارزش یارانه نقدی حدود پنج دلار است، اما در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود 45 دلار بود و بخشی از افزایش قیمت‌ها را جبران می‌کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در صورت پرداخت یارانه بنزین به همه ایرانیان، افرادی که در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌کردند، می‌توانستند بخشی از یارانه پرداختی را پس‌انداز کنند، اضافه کرد: نمی‌توان برای پرداخت یارانه بنزین ملاک‌هایی در نظر گرفت که میان 80 میلیون نفر به درستی تعیین و عدالت رعایت شود.‌

 

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه