ارسال به دیگران پرینت

تک‌نرخی شدن ارز تا پایان سال اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اجرای تک نرخی شدن ارز تا پایان سال خبر داد.

تک‌نرخی شدن ارز تا پایان سال اجرا می‌شود

۵۵آنلاین :

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اجرای تک نرخی شدن ارز تا پایان سال خبر داد.

غلامرضا تاج‌گردون با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بهتر است در شرایط کنونی ریسک نکنیم و به بانک مرکزی توصیه می‌کنیم کمی دست نگه دارد، زیرا بانک مرکزی به امید خدا تا پایان سال به بانک‌های جهانی دسترسی پیدا می‌کند و اگر همه چیز خوب پیش برود تا پایان سال طرح تک نرخی شدن ارز اجرا می‌شود.

او یادآور شد: سال‌های 81 تا 83 با پشتوانه ارزی مناسب، یکسان‌سازی نرخ ارز را دنبال کردیم و توانستیم شکاف مالی حاصل را با پشتوانه دولت جبران کنیم، در نتیجه تورمی ایجاد نشد اما در سال‌های اخیر که شاهد رشد قیمت ارز و در کنار آن منابع مالی محدود بودیم، این شکاف پر نشد و تورم سنگینی بر کشور تحمیل شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس ادامه داد: در گذشته با توجه به فراوانی ارز، این طرح مجددا اجرا شد و بازهم با افزایش قیمت ارز و ادامه شکاف مالی کشور تورم 40 درصدی را تجربه کرد؛ در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که بانک مرکزی باید مطمئن باشد که از پشتوانه مالی کافی برخوردار است و می‌تواند نیاز بازار را تامین کند تا کشور دیگر شاهد تلاطم مالی و فشار تورمی نباشد.

تاج گردون افزود: بانک مرکزی حداقل باید بتواند بین 2 تا 3 سال جوابگوی نیاز بازار باشد و در کنار آن بازار ارز نیز باید ثبات داشته باشد تا شکاف تورمی رخ ندهد.

تاجگردون گفت: پشتوانه کشور برای اجرا و تداوم تک نرخی شدن قیمت ارز در حال حاضر ممکن نیست مهم استمرار آن است زیرا هزینه‌های بیشتری متوجه کشور می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز شامل تمامی ارزها می‌شود؛ تجربه گذشته نشان می‌دهد که براساس منطق اقتصادی نرخ ارز بین نرخ دولتی و آزاد است و با توجه به کم شدن نرخ تورم و رشد کم قیمت ارز در سال‌های اخیر، پیش بینی ما برای قیمت ارز تک نرخی همین است.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه