ارسال به دیگران پرینت

آمریکا یک زندانی گوانتانامو را به عربستان منتقل کرد

گزارش‌ها حاکی است یک زندانی در گوانتانامو برای نخستین بار در دولت دونالد ترامپ از این زندان خارج شد.

آمریکا یک زندانی گوانتانامو را به عربستان منتقل کرد

۵۵آنلاین :

روز چهارشنبه، آمریکا از انتقال نخستین زندانی از زندان گوانتانامو در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خبر داد. این در حالی است که پیش از این، ترامپ گفته بود جمعیت زندانیان در گوانتانامو را افزایش خواهد داد.

ارتش آمریکا اعلام کرد انتقال «احمد محمد هزاع آل دربی» به عربستان سعودی، تعداد زندانیان در گوانتانامو را از 41 به 40 نفر کاهش داد. وی نخستین زندانی است که از تاریخ 19 ژانویه سال 2017 (یک روز پیش از مراسم تحلیف ترامپ) از این زندان خارج شده است.

رویترز پیش از این گزارش داده بود شرایط انتقال این زندانی در حال پیشرفت است.

سارا هیگینز، یکی از سخنگوهای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، خاطر نشان کرد انتقال این زندانی تحت توافقی در دادخواست وی انجام شده است که به دربی اجازه می‌دهد 13 سال دیگر حبس خود را در عربستان سعودی بگذراند.

هیگینز گفت: «آمریکا با عربستان سعودی برای حصول اطمینان از انجام این انتقال با رعایت استانداردهای تعیین شده برای ایمنی و رفتار انسانی، همکاری کرده است.»

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام کرد دربی در ساعات پایانی چهارشنبه وارد خاک این کشور شد.

زندان گوانتانامو که پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 از جانب جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، و به منظور نگهداری مظنونان عملیات‌های تروریستی تاسیس شد، به نمادی از روش‌های بازداشت بی‌رحمانه آمریکا تبدیل شد و انتقادهایی گسترده را به دلیل شکنجه زندانیان علیه واشنگتن مطرح کرد.

مقامات آمریکا همچنان احتمال افزایش تعداد زندانیان گوانتانامو را رد نکرده اند و افزون بر این، به مشکل نگهداری از عناصر گروه تروریستی داعش که نیروهای متحد آمریکا در سوریه بازداشت کرده اند، نیز اشاره کرده اند. این مسئله می‌تواند احتمال استفاده از زندان گوانتانامو به عنوان گزینه پیشنهادی برای نگهداری از این زندانیان را افزایش دهد.

با این‌که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، جمعیت زندانیان گوانتانامو را از 242 به 41 نفر کاهش داد، وی نتوانست وعده خود درباره تعطیلی این زندان پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود را محقق کند.

این در حالی است که ترامپ در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا تعهد کرد جمعیت این زندان را بار دیگر افزایش خواهد داد و گفت قصد دارد این زندان را «مملو از آدم‌های بد» کند.

ترامپ در ماه ژانویه با صدور فرمانی اجرایی، از تعطیلی این بازداشتگاه جلوگیری کرد. وی همچنین در سخنرانی سالانه خود در مجلس سنا به طور تلویحی به احتمال بازداشت عناصر داعش و القاعده در این زندان اشاره کرد.

ترامپ همچنین از پنتاگون درخواست کرده است سیاست بازداشت در ارتش آمریکا را مورد بازبینی قرار دهد.

پنتاگون روز چهارشنبه در این‌باره گفت ضوابط انتقال بازداشتی‌های جدید به زندان گوانتانامو بی در دستورالعمل‌های خود را تغییر داده است.

هیگینز در این‌باره گفت: «این سیاست به افسران ما دستورالعمل‌هایی درباره چگونگی انتخاب زندانیان برای انتقال به گوانتانامو ارائه می‌کند که تهدیدی دائمی و بزرگ علیه امنیت آمریکا ایجاد می‌کنند.»

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد دستورالعمل‌های جدید را دریافت کرده است.

با این حال وی گفت: «ما در حال حاضر درباره این مسئله اظهارنظر نمی‌کنیم.»

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت نیروهای متحد آمریکا بیش از 400 عنصر تروریستی را در سوریه بازداشت کرده اند. وی خاطر نشان کرد با این‌که تلاش‌هایی در جهت استرداد این افراد به کشورهایشان انجام شده است، این مسئله آسانی نیست.

منتقدان نظام بازداشت نظامی آمریکا معتقدند بهتر است افراد دستگیر شده در دادگاه‌های غیرنظامی محاکمه شوند. این منتقدان همچنین با استناد به هزینه بالای نگهداری از زندانیان در گوانتانامو با بازداشت نامحدود زندانیان مخالفت می‌کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه